Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM

Nad švédským Trollhattanem slunce opravdu nesvítí. Pokaždé, kdy to se Saabem začne vypadat trochu růžověji, přijde nějaká nová rána. Ta poslední navíc přistála z opačné strany, než se čekalo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM

5.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nad švédským Trollhattanem slunce opravdu nesvítí. Pokaždé, kdy to se Saabem začne vypadat trochu růžověji, přijde nějaká nová rána. Ta poslední navíc přistála z opačné strany, než se čekalo.

Snad už ani neexistuje neotřepaná fráze, která by věrohodně dokumentovala neustálé zvraty ve vývoji situace okolo automobilky Saab. Hitchcockovský scénář, horská dráha, nekonečný příběh, tato slova už zazněla mnohokrát, bohužel pro švédskou firmu ale nikdy neztratila na aktuálnosti. A neztrácí na ní nic ani v tuto chvíli, kdy se zdálo, že firma je z nejhoršího venku.

Teprve včera jsme vás informovali o tom, že čínské úřady souhlasí s převzetím firmy asijskými investory a automobilky se zdá být záchraně blíže než kdykoli za posledních několik měsíců. Jak už to ale v tomto příběhu bývá, pozitivní zprávy rychle pozbyly na platnosti. Čínští regulátoři se sice dosud zdáli být největší překážkou, jakmile ale tento zádrhel pominul, aktuálním začal být zádrhel jiný. Sice zdánlivě menší, ale též potenciálně zcela blokující.

Pokud si vzpomenete na situaci, v jaké se Saab nacházel ještě před rokem, pak jistě víte, že jeho majoritním vlastníkem byl americký koncern General Motors. Ten se sice této automobilky zcela vzdal ve prospěch holandské firmy Spyker, dnes Swedish Automobile, laicky řečeno si ale ponechal právo veta spojené s jakoukoli změnou majitele většího balíku akcií. Má tedy i právo zablokovat kompletní prodej firmy čínským zájemcům tvořeným společnostmi Pang Da a Youngman a jak už asi tušíte, tohoto práva hodlá využít.

Přímého vyjádření k této záležitosti jsme se zatím nedočkali, mluvčí General Motors Jim Cain ale včera pro Automotive News řekl: „GM nebude schopen podpořit jakoukoli změnu ve vlastnické struktuře Saabu, která by mohla negativně ovlivnit současné obchodní vztahy GM v Číně, nebo se jinak nepříznivě dotknout celosvětových zájmů GM.”

Je to prohlášení veskrze obecné, nemusíme snad ale ani číst mezi řádky, abychom došli k závěru, že GM nebude převzetí Saabu lépe finančně zabezpečenými majiteli ku prospěchu a nehodlá jej tedy podporovat. Však by tím zřejmě vznikl schopnější konkurent pro jeho zájmy v Číně i na celém světě.

Abychom byli objektivní, GM má na zachování existence Saabu i pozitivní zájem, vyrábí pro něj model 9-4X a mohl by mu dále dodávat řadu komponentů. Který zájem převýší zatím není možné jednoznačně říci, jisté je ale jedno - po věřitelích, dodavatelích, odborech a nuceném správci má firma dalšího „nepřítele”, se kterým se bude muset vypořádat. Zatím to zvládla ve sto procentech případů, ale podaří se to i tentokrát? Jen čas ukáže, jestli bývalý „otec” Saabu nebude nad síly jeho dnešních majitelů.


Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM - 1 - Saab 9-5 SportCombi zive 03Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM - 2 - Saab 9-5 SportCombi zive 01Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM - 3 - Saab 9-5 SportCombi zive 02Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM - 4 - Saab 9-5 SportCombi zive 06Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM - 5 - Saab 9-5 SportCombi zive 04Saab má nový problém, převzetí firmy Číňany zřejmě zablokuje GM - 6 - Saab 9-5 SportCombi zive 05
Lidem ze Saabu už zase není do smíchu. Jestli se někdy vrátí do výroby třeba nové 9-5 SportCombi je opět ve hvězdách

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.