13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte

26.2.2017 | Marek Bednář | 8 příspěvků

Když se řekne šestnáctiválcový motor, představí si každý Bugatti a možná tak ještě jedno, dvě auta. Ono jich ale v historii vzniklo mnohem, mnohem víc.

Šestnáctiválcových aut dnes moc nepotkáte, v posledních letech vznikla vlastně jen dvě - Bugatti Veyron a Bugatti Chiron. To je také obvykle výčet, který dá dohromady většina lidí a možná přidají ještě jedno, dvě produkční auta či koncepty, ve kterých byly motory s 16 jakkoli uspořádanými válci použity. Jenže v historii bylo šestnáctiválců mnohem více.

Pravda, nikdy to nebyla úplně obyčejná auta - buď šlo o vozy pro velmi majetné lidi, závodníky nebo prototypy či koncepty, které mohlo poznat jen pár smrtelníků. Ale vznikla a jsou zajímavá jedno vedle druhého.

Třináct takových strojů najdete níže. O některých jsme už psali, protože si každý z nich zaslouží zvláštní zmínku, a Bugatti jsme vynechali, protože o Veyronu a Chironu toho byly popsány stohy. Pokud byste věděli o nějakém neznámém šestnáctiválci, na který jsme zapomněli, dejte nám vědět v komentářích, zejména v dávné historii jich bylo překvapivě hodně...

1. Alfa Romeo Tipo 316

V roce 1938 se na Tripoli Grand Prix objevila nová Alfa Romeo, která měla pod kapotu třílitrový vidlicový šestnáctiválec - odtud označení 316. Motor měl kompresor a dával 355 koní při 7 500 otáčkách. Vůz závodil v letech 1938 a 1939, pak se vývoj soustředil na novou Alfu Romeo 158.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 1 - alfa romeo tipo 31613 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 2 - Auta s motory V16 dalsi 01

2. Auto Union Type C V16 Streamliner

Závoďáky Auto Union byly ve 30. letech legendární a Typy A, B a C měly pod kapotou vidlicové šestnáctiválce. Zajímavé jsou jistě všechny, zmiňme ale Type C V16 Streamliner, který jezdil v roce 1937 s aerodynamickou karoserií. Motor měl objem 6 005 ccm a dával 527 koní. Maximálka byla údajně zhruba 400 km/h. To není překlep, Audi dnes tuto hodnotu ve svých materiálech zmiňuje.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 3 - auto union v16 type c streamliner 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 4 - auto union v16 type c streamliner 11V16 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 5 - Auta s motory V16 dalsi 02

3. Bentley Hunaudières

Kdo si pamatuje ženevský autosalon roku 1999, musí si pamatovat úchvatný koncept Hunaudières od Bentley. Tím spíš, že pod kapotou byl motor Volkswagen W16 o objemu osmi litrů, který dával 632 koní a 760 Nm. Motor měl atmosférické plnění a spolupracoval s pětistupňovým manuálem. Kdyby tohle auto vzniklo jako „baby-Veyron”, dnes by bylo možná ještě cennější - mělo manuální převodovku.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 6 - bentley hunaudieres 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 7 - bentley hunaudieres 11V16 0313 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 8 - Auta s motory V16 dalsi 03

4. BMW 767i E32 „Zlatá rybka”

O tomhle autě jsme již psali, ani ono nepoznalo sériovou výrobu. Měl to být naprostý vrchol řady 7. Motor - v podstatě dvanáctiválec M70 zvětšený o třetinu - byl hotový v roce 1987 a z 6,7 litru objemu dával 408 koní a 637 Nm.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 9 - bmw 767i e32 v16 prototyp 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 10 - bmw 767i e32 v16 prototyp 02a13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 11 - bmw 767i e32 v16 prototyp 03a

5. BRM H16 F1

I tomuto stroji jsme se už věnovali a motor v něm jsme označili za nejúchvatnější v historii F1. Byl to de facto boxer, ale ne obyčejný boxer - vznikl ze dvou plochých osmiválců, položených na sebe. Měl tedy dvě klikové hřídele a dával 395 koní při 10 250 otáčkách za minutu, přičemž zdvihový objem činil pouhých 1 500 cm3, na jeden válec tedy připadalo 93,75 cm3. Jim Clark s ním vyhrál jeden závod, motor byl ale extrémně nespolehlivý a jeho vývoj byl tak později ukončen.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 12 - 1966 brm h16 0713 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 13 - 1966 brm h16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 14 - 1966 brm h16 02

6. Cadillac V16 Series 37-90 Hartmann Cabriolet

Šestnáctiválcových Cadillaců bylo ve 30. letech minulého století více, motory série 452 a 90 se vyráběly v letech 1930 - 1937. Zmiňme nejúchvatnější vůz, ve kterém byly - Hartmann Cabriolet z roku 1937. Pod kapotou měl šestnáctiválec o objemu 7,4 litru, který dával 167 koní. Pamětníci také vzpomenou, že byl inspirací pro Lassiter V16 Appolyon ve hře Mafia.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 15 - cadillac v16 37-90 hartmann cabriolet 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 16 - cadillac v16 37-90 hartmann cabriolet 11V16 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 17 - cadillac v16 37-90 hartmann cabriolet 11V16 03

7. Cadillac Sixteen

Šestnáctiválec se v Cadillacu objevil i v roce 2003, a to v modelu Sixteen. Měl 13,6 litru objemu a dával 1 014 koní a 1 400 Nm, údajně s průměrnou spotřebou paliva 14,1 l/100 km. K sériové výrobě ale nedošlo - škoda, nic zajímavějšího Caddy v posledních dekádách nestvořil.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 18 - cadillac sixteen concept 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 19 - cadillac sixteen concept 11V16 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 20 - cadillac sixteen concept 11V16 03

8. Cizeta(-Moroder) V16T

Pokud je některé z dnes zmiňovaných aut s motory V16 relativně známé, je to Cizeta V16T. V karoserii od Gandiniho použila dva spojené osmiválce z Lamborghini Urraco a disponovala tak ve výsledku motorem 6,0 V16 s výkonem 560 koní v 8 000 ot. min. Pikanterie? Byl uložený napříč...

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 21 - cizeta v16t 10mrkacky21st 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 22 - cizeta v16t 10mrkacky21st 0313 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 23 - Auta s motory V16 dalsi 04

9. Marmon Sixteen

Americká automobilka Marmon představila osmilitrový šestnáctiválec pro model Sixteen. Dával 203 koní a ve výrobě byl od roku 1931 až do krachu firmy v roce 1933.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 24 - marmon sixteen coupe 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 25 - marmon sixteen coupe 11V16 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 26 - marmon sixteen coupe 11V16 03

10. Maserati Tipo V4

Nenechte se zmást názvem, vidlicový čtyřválec tu není - motor V16 má objem čtyř litrů. Tedy, přesněji - dva spojené motory Alfa Romeo 26B, které měly každý vlastní kompresor a klikovou hřídel a každý startoval zvlášť. Dával 309 koní a kvůli obrovské spotřebě 52 l/100 km musela být namontována větší, 178l nádrž. Vůz se vyráběl v letech 1929 - 1931 a byl to první šestnáctiválec světa.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 27 - 1929 maserati tipo v4 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 28 - 1929 maserati tipo v4 0813 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 29 - 1929 maserati tipo v4 12

11. Miller V16 Speedster

Projekt Harryho Millera přinesl v roce 1931 tři závodní auta, ale jen jedno mělo V16, vzniklou spojením dvou osmiválců. Výkon byl 300 koní. Vůz existuje dodnes, v roce 2009 změnil majitele na aukci.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 30 - miller V16 speedster 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 31 - miller V16 speedster 11V16 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 32 - miller V16 speedster 11V16 03

12. Porsche 917 PA Spyder

Pokud jste hodně kovaní v historii závodních Porsche, budete znát nejen slavnou 917, ale i její verzi pro americkou sérii Can-Am. V té vůz nakonec figuroval s plochým přeplňovaným dvanáctiválcem, s ohledem na konkurenci a možnosti dané pravidly ale vznikl i prototyp s plochým motorem o šestnácti válcích a objemu nejprve 6,5 a později 7,2 litru, který dával okolo 750 resp. 850 koní. V autě této hmotnosti a velikosti musel být výsledek monstrem, ale možná až moc velkým - zvýšení hmotnosti o 80 kg a nutné prodloužení rozvoru příliš zhoršilo ovladatelnost a do závodů se auto s motorem H16 nikdy nedostalo.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 33 - Auta s motory V16 dalsi 0513 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 34 - Auta s motory V16 dalsi 0613 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 35 - Auta s motory V16 dalsi 07

13. Rolls-Royce 101EX

Zasvěcení vzpomenou, že i Phantom měl mít devítilitrový šestnáctiválec o údajném výkonu 770 koní a 1 100 Nm, ale nakonec dostal V12 od BMW. Podruhé se měl motor V16 objevit ve dvoudveřové verzi, jejíž koncept se jmenoval 101EX. Sériová verze měla také V12, ovšem kousek, kterým jezdí Rowan Atkinson ve filmu Johnny English Reborn, má pod kapotou V16.

13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 36 - rolls-royce 101EX concept 11V16 0113 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 37 - rolls-royce 101EX concept 11V16 0213 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte - 38 - rolls-royce 101EX concept 11V16 03

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše