Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
A pak že auta jen stojí peníze. Tento vůz vydělal majiteli 120 milionů Kč za 5 let
14.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tedy, nepočítáme údržbu, ta se ale v této částce jistě ztratí. Je tu jen jeden háček, majitel si musel koupit jedno z nejvzácnějších Porsche všech dob.
Často mluvíme o tom, že provoz auta není levnou záležitostí a že mezi všemi náklady hraje prim ztráta hodnoty. Pokud tedy chcete auto, které vás bude stát co nejméně, je třeba si vybrat takové, které si bude co nejlépe držet cenu. Čas od času vám pár takových vozů ukážeme, někdy mají do budoucna hodnotu nejen ztrácet, ale dokonce se i stávat cennějšími, boháče z vás ale neudělají. A pokud ano, ne za pár let. Vůz, který vám ukážeme dnes, ale někoho o hodně bohatším udělal, i když bohatý musel být už dříve.
Nemluvíme tu přitom o žádném dekády starém voze, který by si někdo koupil jako jinoch a dnes na prahu sedmdesátky zjistil, co má v garáži. Řeč je o autě, které není staré ani 20 let a dosavadní majitel jej vlastnil jen pět. Přesto mu vydělal devítimístnou sumu peněz a nového vlastníka stál rekordní peníze.
Řeč je o Porsche 911 GT1, běžně závodním voze, který patřil v 90. letech k nejlepším. Závodil napřed v BPR Global GT a pak v šampionátu FIA GT, který BPR nahradil. Jezdil ve třídě GT1 a k jeho konkurentům patřil zejména McLaren F1 GTR. Porsche 911 GT1 ostatně vzniklo právě jako reakce Němců na vstup McLarenu F1 GTR do BPR Global GT a prvně se objevila v roce 1996. Ten rok dojela dvě tovární auta na druhém a třetím místě celkově ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a vyhrála svou třídu. V roce 1998 dokázala výrazně vylepšená 911 GT1-98 v Le Mans zvítězit celkově.
Závodní auto by nás zase tak nezajímalo, jenže pro homologaci do třídy GT musel být vyroben nějaký počet aut na silnice; v tomto případě to bylo dvacet kusů. Civilní verze se tu jmenovala jednoduše Strassenversion a „v základu” byla úplně oholená. Kousek, který vidíte na fotkách, má příplatkové kožené čalounění, polštáře na sedadla a klimatizaci.
Je to vůz s číslem šasi 005, tedy údajně druhý vyrobený, jelikož čísla šasi civilních verzí prý byla v rozsahu 004 - 023. Jako nový byl doručen v květnu 1998 německému sběrateli Tobiasovi Kemperovi. Ten s ním najel asi 4 400 km a pak ho prodal dál. Vůz se později dostal do USA a několikrát změnil majitele. Všichni to byli sběratelé a o vůz se pečlivě starali, moc s ním nejezdili - aktuální proběh je cca 7 900 km. Nakonec, i podle samotného Porsche je to jeden z 5 nejvzácnějších strojů značky, takže se dá pochopit, že s ním málokdo bude jezdit ráno pro rohlíky.
Samozřejmostí je dokonalý stav, veškeré příslušenství a dokumentace a také pravidelný servis. Žádný z pěti dosavadních majitelů neměl hluboko do kapsy a o vůz se starali přesně jak se očekává, že se sběratelé supersportů budou o svá auta starat. Fotky níže ukážou, jak může vypadat 19 let staré auto, pokud je to spíš investice než dopravní prostředek.
Tahle 911 GT1 byla naposledy prodána v roce 2012 na aukci na Pebble Beach Concours d'Elegance, kde byla jeho cena 1 175 000 dolarů, tedy tehdejším kurzem asi 23,9 milionu korun. Nyní změnila majitele znovu, na aukci na Amelia Island Concours d'Elegance, která proběhla uplynulý víkend. Cena byla o poznání jinde - prodal se za 5 665 000 dolarů, tedy v přepočtu za 143,5 milionu korun, a jde tak o vůbec nejdražší kdy prodanou GT1 Strassenversion. To je rozdíl skoro 120 milionů Kč - takovýhle výdělek na autě za pouhých pět let aby jeden pohledal...
Tenhle vůz majiteli za pět let vydělal skoro 120 milionu korun. A ještě si mohl sjet s něčím mimořádně výjimečným
Zdroj: Gooding & Company
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
před hodinou - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před 3 hodinami - Ohromující susperjachtu Porsche s 4 663 koňmi nikdo nechce ani po obří slevě, koupit ji půjde ještě levněji
před 4 hodinami - Tesle se na skladech dál hromadí neprodaná auta, pronajímá si parkoviště i letiště, aby je měla kam dávat
před 6 hodinami - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva