13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV

11.11.2016 | Marek Bednář | 15 příspěvků

Hledáte-li auto, které dnes koupíte za určitou cenu a výhledově jej prodáte jen dráž, máme tu 13 tipů. Vůbec nemusí jít o drahá či exotická auta.

Téměř všem autům aut po koupi začne klesat cena. Někdy velmi rychle, jindy o dost pomaleji, ale až na výjimky typu limitovaných edic 911 GT3 nebo něčeho na způsob LaFerrari se to dá považovat za pravidlo. Je to samozřejmý vývoj a cena postupně klesá, dokud nabídka převyšuje poptávku.

Ve chvíli, kdy je hezkých kusů některé ojetiny k mání méně, než je na trhu zájemců, se pokles ceny zastaví a posléze začne i stoupat. U každého auta je to jindy a na jiné částce, a z jiných důvodů, ale stane se to pokaždé. Čím je auto zajímavější, tím to přijde dříve a při vyšších cenách, čím méně je výjimečné, tím je třeba počkat si déle. Celý tento mechanismus jsme ostatně vysvětlili v předchozím článku, který lze označit za předchůdce toho dnešního.

Dnes tu máme pokračování, vybrali jsme dalších třináct adeptů. Ne proto, že by byla třináctka nešťastná a my se rozhodli jít proti proudu, prostě jsme z aut, kterých se tento obrat ve vývoji cen dle údajů německé firmy Classic Data a Auto Bildu týká, vybrali třináct aut zajímavých pro český trh. Tentokrát vám můžeme nabídnout i grafy vývoje jednotlivých modelů za posledních pár let, to abyste viděli, z čeho přesně odhadci vychází - někde už se pokles cen zastavil dříve a už nějakou chvíli zvolna roste, jinde jde o čerstvou záležitost a v dalších případech jsou odborníci na vývoj cen přesvědčeni, že k zastavení poklesu cen došlo právě nyní.

Pokusili jsme se také auta poskládat tak, aby ukazovala, u jakých rozličných typů se něco takového stalo či právě děje. Ne vždy jde tedy o modely, které by člověk nutně musel mít v garáži. Ne všechno to jsou sporťáky či jinak řidičsky zajímavé stroje, ale třeba díky tomu najdete vhodného kandidáta na koupi i vy. Tady je kompletní třináctka seřazená podle abecedy.

1. Alfa Romeo Brera

Alfu Brera jsme kdysi zmiňovali mezi desítkou aut, která nikdo nechtěl. Byla totiž oproti konceptu zklamáním a neměla pod kapotou Busso. I proto její ceny jakožto ojetiny zamířily prudce dolů - na poklesu byla až dosud, níže už ale padnout nemají. Takže pokud máte o tohle pořád krásné auto zájem...

Graf vývoje cen ojetých Alf Romeo Brera

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 1 - 13ojecena graf alfa brera

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 2 - upr alfa romeo brera 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 3 - upr alfa romeo brera 0413 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 4 - upr alfa romeo brera 07

2. BMW Z3 Coupé

Roadster Z3 může být viděn jako auto pro kadeřníky, ovšem to nic nemění na tom, že to je zajímavé auto, které má motor i pohon na správných místech. Z3 Coupé je oproti roadsteru mnohem větší rarita. Ceny už rostou, nyní se začínají zvedat poměrně výrazně.

Graf vývoje cen ojetých BMW Z3 Coupe

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 5 - 13ojecena graf bmw z3 coupe

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 6 - bmw z3 coupe 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 7 - bmw z3 coupe 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 8 - bmw z3 coupe 13ojecena 03

3. Chrysler Crossfire

Nad Crossfirem leckdo ohrne nos, protože to je Mercedes SLK s jinou karoserií a záď kupé vypadá jako záda psa vykonávajícího potřebu, jak kdysi poznamenal Jeremy Clarkson. Pod kapotou je však pořád V6, hnaná jsou zadní kola a... kdy jste viděli Crossfire naposledy? Jejich ceny už chvíli pozvolna rostou.

Graf vývoje cen ojetých Chryslerů Crossfire

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 9 - 13ojecena graf chrysler crossfire

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 10 - chrysler crossfire 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 11 - chrysler crossfire 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 12 - chrysler crossfire 13ojecena 03

4. Fiat Multipla

Jediné místo, kde by Fiat Multipla nebyl nejodpudivějším autem široko daleko, je něco na způsob žebříčku 10 nejošklivějších sportovních aut. Co na tom, že Multipla je v podstatě pravý opak sporťáku. Je opravdu škoda, že designéři byli v případě Multiply svázaní v koutě a vzhled stvořil pološílený vědec (to je vtip, samozřejmě), protože je to opravdu praktické auto. Dálková světla pod předním sklem svítí mnohem lépe než běžná a šestimístný interiér je prostorný a variabilní tak moc, až mu to leckteré jiné MPV může závidět. Pokles cen se prý zastavil právě nyní.

Graf vývoje cen ojetých Fiatů Multipla

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 13 - 13ojecena graf fiat multipla

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 14 - fiat multipla 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 15 - fiat multipla 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 16 - fiat multipla 13ojecena 03

5. Jeep Cherokee XJ

Chcete-li poctivý offroad na rámu, prověřený časem, který se v terénu a ani ve městě neztratí, Cherokee generace XJ není špatnou volbou. Není to kdovíjak velké auto a řadový čtyřlitrový šestiválec si umí říct o slušnou dávku paliva, ale trh už chvíli vidí v těchto autech budoucnost.

Graf vývoje cen ojetých Jeepů Cherokee XJ

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 17 - 13ojecena graf jeep cherokee xj

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 18 - jeep cherokee xj 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 19 - jeep cherokee xj 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 20 - jeep cherokee xj 13ojecena 03

6. Maserati 3200 GT

Maserati 3200 GT je tak trochu černá ovce rodiny. Má nádherná a unikátní bumerangová zadní světla, která ale přijdou naprosté většině lidí ošklivá. A pod kapotou má 3,2l osmiválec se dvěma turbodmychadly, který umí kousat a poslat vás do příkopy dřív, než vyslovíte „Maserati”, pokud se k němu nebudete chovat s respektem. Jenže právě proto ceny začínají růst.

Graf vývoje cen ojetých Maseati 3200 GT

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 21 - 13ojecena graf maserati 3200 gt

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 22 - maserati 3200 gt 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 23 - maserati 3200 gt 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 24 - maserati 3200 gt 13ojecena 03

7. Mercedes-Benz třídy S W140

Dnes legendární „Mamut”, krabicoidní třída S W140, byla jedním z důvodů, proč Tatra 700 naprosto propadla. Konkurent ze západu je odolný, trvanlivý a luxusní i na dnešní dobu. Proto je dodnes vyhledávaný a jeho ceny jsou na pozvolném vzestupu.

Graf vývoje cen ojetých Mercedesů S W140

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 25 - 13ojecena graf mercedes S W140

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 26 - mercedes s w140 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 27 - mercedes s w140 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 28 - mercedes s w140 13ojecena 03

8. Mitsubishi Lancer Evo VII

Lancer Evolution VII byl první generací, jejíž design bez větších změn vydržel až do generace deváté. Sedmička ale byla ze všech těchto aut nejdivočejší; říkalo se, že když za volantem kýchnete, máte co dělat, abyste se udrželi na silnici. Je to ikona WRC a opravdu drtivě rychlé auto, a to i v základní specifikaci, natož v různých silnějších verzích. Levnější už být nemá.

Graf vývoje cen ojetých Mitsubishi Lancer Evo VII

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 29 - 13ojecena graf mitsubishi lancer evo vii

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 30 - mitsubishi lancer evo vii 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 31 - mitsubishi lancer evo vii 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 32 - mitsubishi lancer evo vii 13ojecena 03

9. Opel Calibra

Opel Calibra, elegantní německé kupé, bývala snem leckoho z nás. Ani nevadilo, že má motory vpředu napříč a přední náhon. Podstatné bylo to, že vypadala výborně. Design byl alfou a omegou zájmu o Calibru, aspoň ve většině případů. Existovala verze Turbo i verze s V6, kdyby vám obyčejné čtyřválce nestačily. A taky se dělala čtyřkolka, jejíž chování na limitu ale bylo trochu nepředvídatelné. Ceny jsou už jasně na vzestupu.

Graf vývoje cen ojetých Opelů Calibra

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 33 - 13ojecena graf opel calibra

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 34 - opel calibra 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 35 - opel calibra 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 36 - opel calibra 13ojecena 03

10. Renault Avantime

Avantime je jedno z mála aut, které v produkci vypadalo až na detaily stejně jako koncept. Je to možná jediný kříženec kupé, grand toureru a MPV na světě. Má dvoje dveře s bezrámovými okny, nemá vůbec B-sloupky a má prosklenou střechu, takže torzní tuhost je otázkou. Ovšem tohle auto není ani zdaleka na sportování; Američan by ho definoval pojmem „personal luxury”. Je to GT, ve kterém ale sedíte o desítky centimetrů výš. A je to dnes skutečná rarita. I proto si ji trh už chvíli považuje.

Graf vývoje cen ojetých Renaultů Avantime

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 37 - 13ojecena graf renault avantime

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 38 - renault avantime 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 39 - renault avantime 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 40 - renault avantime 13ojecena 04

11. Subaru Impreza WRX STi

Podobně jako Lancer Evo výše, Impreza WRX STi je možná ikonou rallye ještě víc; pro její fanoušky určitě. Richard Burns a Petter Solberg jsou jen dvě z mnoha známých jmen, které ji v soutěžích na světové úrovni sedlaly. Kousek, který máme zde, má kulatá přední světla, která byla terčem kritiky zástupů fanoušků. S odstupem patnácti let ale vypadají spíše kuriózně než ošklivě, snad i proto se pokles cen nedávno zastavil.

Graf vývoje cen ojetých Subaru Impreza WRX STI

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 41 - 13ojecena graf subaru impreza wrx sti

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 42 - subaru impreza wrx sti 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 43 - subaru impreza wrx sti 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 44 - subaru impreza wrx sti 13ojecena 03

12. Volkswagen Golf IV R32

Golfů jezdí po světě taková kvanta, že když kolem neznalého projede verze R32, ničeho si nevšimne. Jenže to je škoda, protože R32 znamená motor VR6 o objemu 3,2 litru a výkonu 241 koní a umí být i skutečně vzácná. Je to vrchol platformy Golfu IV, vzadu je nezávislé zavěšení kol a pohon je řešen čtyřkolkou se spojkou Haldex. Geometrie podvozku není podobná žádnému jinému Golfu, pochází z Audi TT 3,2. Na čtvrtmíli je tohle auto prý o chloupek rychlejší než VW Phaeton 6,0 W12.

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 45 - vw golf iv r32 13ojecena 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 46 - vw golf iv r32 13ojecena 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 47 - vw golf iv r32 13ojecena 03

13. Volkswagen Lupo

VW Lupo a jeho španělské dvojče Seat Arosa si už dlouho drží ceny na relativně vysokých úrovních na to, že to jsou auta velikosti krabičky od sirek - ač pro řidiče a spolujezdce překvapivě prostorná - a že kousek vybavený klimatizací aby člověk pohledal. Rarity jsou tu dvě - Lupo GTI, které stojí klidně 150 - 200 tisíc korun, a Lupo 3L. To je dítě Ferdinanda Piëcha a má tříválcové TDI, robotizovaný manuál a spotřebu do tří litrů nafty na reálné silnici, ne jen v iluzorním světě normy NEDC. Také u tohoto vozu ceny nedávno zamířily výše.

Graf vývoje cen ojetých VW Lupo

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 48 - 13ojecena graf vw lupo 3L

13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 49 - piech vw lupo 3L 0113 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 50 - piech vw lupo 3L 0213 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV - 51 - piech vw lupo 3L 06

Zdroje: Classic Data, Auto Bild Marktbeobachtung

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše