Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Allfa Romeo GT Cabrio: zašlapáno Fiatem
25.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(Doplněny nové snímky) V historii automobilismu se výroby nedočkala řada zajímavých nápadů konstruktérů a designérů. Jedním z nich je otevřené provedení Alfy GT.
Doplněno 25.4.: Bertone konečně uvolnil několik pořádných fotografií jediného vyrobeného kabrioletu na bázi Alfy GT, které doplňujeme do původního textu.
Psal se rok 2003 a Alfa Romeo před sebou měla ještě dobrá léta. Na jaře představila na autosalonu v Ženevě kompaktní kupé GT, které si zejména díky atraktivnímu designu od Bertoneho okamžitě získalo přízeň publika. S odstupem času jej navíc můžeme na poměry Alfy hodnotit také jako prodejně úspěšné - mezi léty 2004 a 2010 si i přes své úzkoprofilové zaměření a vnitrofiremní konkurenci v podobě výše posazené Brery našlo celkem 80 832 zákazníků.



Alfa Romeo GT Coupe Q2 z roku 2007
Uvedení Alfy GT na trh ale předcházel zajímavý příběh, který se v celé jeho šíři dozvídáme až nyní, rok po ukončení výroby vozu. Kupé GT totiž chtěl Bertone i vyrábět a tlačil Fiat k tomu, aby jeho produkci zajistila divize Carrozzeria Bertone. Italský koncern ale tuto možnost nakonec odmítl a výrobu vozu svěřil své vlastní továrně v Pomiglianu, kde vznikal mezi technicky spřízněnými modely 147 a 156.
Tato část historie vám může být dobře známá, co se ale ví mnohem méně je fakt, že Bertone ještě v roce 2003 stvořil plně funkční prototyp otevřeného provedení Alfy GT. O existenci a brzké výrobě verze Cabrio se v minulosti mnohokrát spekulovalo, kupříkladu britský Auto Express již v roce 2004 psal o náběhu výroby otevřené verze jako o hotové věci. Žel bohu se tak nikdy nestalo a až tento týden jsme se od firmy Bertone (resp. toho, co z ní zbylo) dozvěděli další detaily příběhu otevřeného GT. Stále existující prototyp vozu byl také poprvé ukázán novinářům.
Nové snímky čerstvě odhaleného konceptu Alfy GT Cabrio z roku 2003
Abychom pochopili dále zmíněné Bertoneho kroky, musíme se vrátit o dva odstavce výše. Firma totiž po nezdaru s vlastní výrobou výchozího GT doufala, že ji Fiat nechá vyrábět alespoň otevřené provedení. Bertone byl přesvědčen, že půvabný kabriolet s plátěnou střechou stojí za uvedení na trh a sázel na to, že od Fiatu neuslyší dvakrát ne. A vše vypadalo nadějně. Lilli Bertone, vdova po Nucciu Bertonemu v rozhovoru pro Autonews potvrdila, že od tehdejšího šéfa Alfy Danieleho Bandiery slyšeli na otevřené GT jen chválu a studiu slavného designéra byla jeho výroba přislíbena.
Realita ale nakonec byla úplně jiná. Vedení koncernu Fiat i přes Bandierovo naléhání projekt Alfy GT Cabrio poslalo k ledu a rozhodlo o tom, že Alfa dá přednost výrobě většího otevřeného modelu. Tím se nakonec stala Brera Spider konkurenčního Giugiara, jež se ve formě kupé představila coby koncept již na ženevském autosalonu 2002 a do výroby se dostala o tři roky později. Otevřený Spider je pak na trhu od roku 2006.
Alfa Brera Spider modelového roku 2011
Pro Bertoneho byla tato série neúspěchů jednou z velkých ran, které vedla až k bankrotu firmy v roce 2009 a převzetí právě Fiatem. Zdroje v Alfě Romeo navíc hovoří o tom, že otočení kormidla Fiatem vnímal Daniele Bandiera jako podraz, neboť Bertonemu výrobu otevřeného GT osobně přislíbil. I tato událost vedla k rozepřím mezi vedením koncernu a Bandierou, jenž měly za následek jeho odchod z firmy v roce 2004.
V čele Alfy Romeo jej nahradil Karl-Heinz Kalbfell z BMW, který měl Fiatu „pomoci oživit slávu trpící značky”. Jak to dopadlo už je jiný příběh. Alfa by dnes za úspěchy z Bandierovo éry byla vděčná - Brera se na trhu i přes oceňovaný design nesetkala s kladnou odezvou a jako otevřený Spider si od roku 2006 našla jen 12 488 zákazníků. A ani kupé s 21 786 prodanými kusy zrovna nezazářilo.
Jestli by GT Cabrio bylo úspěšnější se už s jistotou nikdy nedozvíme. Můžeme si ale prohlédnout zatím jediný skutečný obrázek funkčního prototypu tohoto vozu, který byl po jeho odhalení z 6. dubna zveřejněn. Pokud se dočkáme dalších materiálů k tomuto vozu, určitě se o ně s vámi podělíme.
Dříve jediná dostupná fotografie otevřené Alfy GT
Alfa Romeo GT Coupe Q2 z roku 2007 na dalších snímcích
A pro úplnost Alfa Brera Coupe modelového roku 2011
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Nová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 5 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 6 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 8 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva