Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Allfa Romeo GT Cabrio: zašlapáno Fiatem
25.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(Doplněny nové snímky) V historii automobilismu se výroby nedočkala řada zajímavých nápadů konstruktérů a designérů. Jedním z nich je otevřené provedení Alfy GT.
Doplněno 25.4.: Bertone konečně uvolnil několik pořádných fotografií jediného vyrobeného kabrioletu na bázi Alfy GT, které doplňujeme do původního textu.
Psal se rok 2003 a Alfa Romeo před sebou měla ještě dobrá léta. Na jaře představila na autosalonu v Ženevě kompaktní kupé GT, které si zejména díky atraktivnímu designu od Bertoneho okamžitě získalo přízeň publika. S odstupem času jej navíc můžeme na poměry Alfy hodnotit také jako prodejně úspěšné - mezi léty 2004 a 2010 si i přes své úzkoprofilové zaměření a vnitrofiremní konkurenci v podobě výše posazené Brery našlo celkem 80 832 zákazníků.



Alfa Romeo GT Coupe Q2 z roku 2007
Uvedení Alfy GT na trh ale předcházel zajímavý příběh, který se v celé jeho šíři dozvídáme až nyní, rok po ukončení výroby vozu. Kupé GT totiž chtěl Bertone i vyrábět a tlačil Fiat k tomu, aby jeho produkci zajistila divize Carrozzeria Bertone. Italský koncern ale tuto možnost nakonec odmítl a výrobu vozu svěřil své vlastní továrně v Pomiglianu, kde vznikal mezi technicky spřízněnými modely 147 a 156.
Tato část historie vám může být dobře známá, co se ale ví mnohem méně je fakt, že Bertone ještě v roce 2003 stvořil plně funkční prototyp otevřeného provedení Alfy GT. O existenci a brzké výrobě verze Cabrio se v minulosti mnohokrát spekulovalo, kupříkladu britský Auto Express již v roce 2004 psal o náběhu výroby otevřené verze jako o hotové věci. Žel bohu se tak nikdy nestalo a až tento týden jsme se od firmy Bertone (resp. toho, co z ní zbylo) dozvěděli další detaily příběhu otevřeného GT. Stále existující prototyp vozu byl také poprvé ukázán novinářům.
Nové snímky čerstvě odhaleného konceptu Alfy GT Cabrio z roku 2003
Abychom pochopili dále zmíněné Bertoneho kroky, musíme se vrátit o dva odstavce výše. Firma totiž po nezdaru s vlastní výrobou výchozího GT doufala, že ji Fiat nechá vyrábět alespoň otevřené provedení. Bertone byl přesvědčen, že půvabný kabriolet s plátěnou střechou stojí za uvedení na trh a sázel na to, že od Fiatu neuslyší dvakrát ne. A vše vypadalo nadějně. Lilli Bertone, vdova po Nucciu Bertonemu v rozhovoru pro Autonews potvrdila, že od tehdejšího šéfa Alfy Danieleho Bandiery slyšeli na otevřené GT jen chválu a studiu slavného designéra byla jeho výroba přislíbena.
Realita ale nakonec byla úplně jiná. Vedení koncernu Fiat i přes Bandierovo naléhání projekt Alfy GT Cabrio poslalo k ledu a rozhodlo o tom, že Alfa dá přednost výrobě většího otevřeného modelu. Tím se nakonec stala Brera Spider konkurenčního Giugiara, jež se ve formě kupé představila coby koncept již na ženevském autosalonu 2002 a do výroby se dostala o tři roky později. Otevřený Spider je pak na trhu od roku 2006.
Alfa Brera Spider modelového roku 2011
Pro Bertoneho byla tato série neúspěchů jednou z velkých ran, které vedla až k bankrotu firmy v roce 2009 a převzetí právě Fiatem. Zdroje v Alfě Romeo navíc hovoří o tom, že otočení kormidla Fiatem vnímal Daniele Bandiera jako podraz, neboť Bertonemu výrobu otevřeného GT osobně přislíbil. I tato událost vedla k rozepřím mezi vedením koncernu a Bandierou, jenž měly za následek jeho odchod z firmy v roce 2004.
V čele Alfy Romeo jej nahradil Karl-Heinz Kalbfell z BMW, který měl Fiatu „pomoci oživit slávu trpící značky”. Jak to dopadlo už je jiný příběh. Alfa by dnes za úspěchy z Bandierovo éry byla vděčná - Brera se na trhu i přes oceňovaný design nesetkala s kladnou odezvou a jako otevřený Spider si od roku 2006 našla jen 12 488 zákazníků. A ani kupé s 21 786 prodanými kusy zrovna nezazářilo.
Jestli by GT Cabrio bylo úspěšnější se už s jistotou nikdy nedozvíme. Můžeme si ale prohlédnout zatím jediný skutečný obrázek funkčního prototypu tohoto vozu, který byl po jeho odhalení z 6. dubna zveřejněn. Pokud se dočkáme dalších materiálů k tomuto vozu, určitě se o ně s vámi podělíme.
Dříve jediná dostupná fotografie otevřené Alfy GT
Alfa Romeo GT Coupe Q2 z roku 2007 na dalších snímcích
A pro úplnost Alfa Brera Coupe modelového roku 2011
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
před 45 minutamiSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
včeraPři hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
12.8.2025
Nejnovější články
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
před 44 minutamiZaříznutý bestseller Fordu už dnes koupíte jen jako ojetinu, i pár let starý najednou stojí pakatel
včeraBohatý kupec supersportu pro vyvolené se asi zděsil toho, co sám stvořil, prodal ho po prvním dni na okruhu a 106 ujetých km
včeraMercedes musí spolknout další fiasko, jeho nový vrcholný supersport je o sekundu na kolo pomalejší než předchůdce
včeraMajitelé Tesel doplácí na změnu vnímání automobilky, tohle sotva jeté auto ztratilo přes polovinu ceny za rok a půl
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.14. 05:43 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 08.13. 23:08 - M.Z.
- Hlavní silnice v zahraničí 08.13. 20:50 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.13. 14:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam