Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou

Že o nějaké auto lidé nestojí v době, kdy jej automobilky nadšeně uvedou na trh, neznamená, že je zatraceno navždy. Paradoxně malý dobový zájem se později stará o raketový vzestup zájmu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou

16.6.2019 | Mirek Mazal

Že o nějaké auto lidé nestojí v době, kdy jej automobilky nadšeně uvedou na trh, neznamená, že je zatraceno navždy. Paradoxně malý dobový zájem se později stará o raketový vzestup zájmu.

V každé automobilové třídě soupeří o přízeň zákazníků spousta modelů a každý nemůže uspět už z podstaty věci. Pobyt na dně prodejních statistik obvykle znamená předčasný konec výroby bez přímého nástupce a mizernou image po řadu dalších let. Jenže jednoho dne se opovrhované jméno vynoří z temna špatných vzpomínek a zájem o něj začne růst.

Svým způsobem radikální typy automobilů oslovují jen omezenou sortu zákazníků, do jejichž vkusu se zkrátka vždy netrefí, někdy stačí jen jiná módní vlna, která přijde během let vývoje. V dějinách automobilů se tato situace opakovala nesčetněkrát a dnes si ukážeme konkrétní příklady zajímavých vozů, které se ocitly ve špatný čas na špatném místě, což pramenilo v nezájem kupujících.

Z kdysi nepochopených vozů se stal žádoucí sběratelský artikl někdy i kvůli tomu, co je kdysi učinilo nežádoucími. Z ošklivých vozů se stávají kulty, z nespolehlivých ikony pokroku, z obtížně ovladatelných ty, které laskají ruce a nohy pilotů, kterým dnešní trh nemá co nabídnou. Vybrali jsme třináct takových i trochu jiných, tady jsou.

1. NSU Ro 80

Čtyřdveřový sedan byl vyráběný a prodávaný západoněmeckou firmou NSU od roku 1967 celých deset let, většinu této doby ale na trhu živořil. Ro 80 charakterizovalo aerodynamický styling a technologický pokrok v podobě moderního Wankelova motoru o litrovém objemu a výkonu 84 kW (114 koní). Ty na přední nápravu přenášela poloautomatická převodovka s podtlakovým spojkovým systémem. Automobil v roce 1968 dosáhl na titul Auto roku, jenže moderny bylo moc a starala se o značnou nespolehlivost. Počáteční úspěch časem podkopala právě ta, a tak vzniklo jen 37 989 vozů. Do dneška jich přežil zlomek a asi desítka aut nabízených v Evropě dnes roste na ceně. Jde to ale pomalu, za 300 tisíc Kč dnes koupíte dokonalý kus.


Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 1 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 01Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 2 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 02Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 3 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 03

2. Alfa Romeo Alfasud

Výroba Alfasudu probíhala mezi lety 1971 a 1989. Tří- nebo pětidveřový hatchback či verze kombi vznikly ve více než 1 milionu exemplářů, ale všechny měly velké problémy s antikorozní ochranou. Kvůli rychlé degradaci kovových částí se Alfasud rychle stal terčem posměchu a dodnes se dochovala jen hrstka udržovaných kusů. Znalci oceňují i použití pohonné jednotky typu boxer, nejlepší kousky dnes stojí i mezi 0,5 a 1 milionem Kč.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 4 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 04Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 5 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 05Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 6 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 06

3. Pontiac Fiero

Pontiac vyvinul Fiero s maximálním úsilím o úsporu paliva a právě to mu lámalo vaz. Sportovní vůz z 80. let 20. století měl tak sice motor uprostřed, vidlicový šestiválec s nízkým výkonem ovšem neohromil nikoho. Typickým znakem byly plastové díly, výklopné světlomety a integrované stereofonní reproduktory uvnitř opěrky sedadel. Fiero nikdo nechtěl, dnes ho Američané milují, mimo jiné jako dokonalý základ replik drahých supersportů s motorem uprostřed.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 7 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 07Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 8 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 08Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 9 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 09

4. DeLorean DMC12

Geniální nápad, ale mizerná implementace. Konstrukce kombinující nerezové plechy s díly ze skelných vláken s křídlovým otevíráním dveří jsou dodnes ceněným pokusem o revoluci ve výrobě sportovního vozu. Dobrou pověst bohužel pošramotilo mizerné zpracování, slabý motor a chronická náchylnost k poruchám. Přes všechny překážky se automobil proslavil v seriálu Návrat do budoucnosti a dnes je šťastný ten, kdo drží v rukou svazek klíčů do zapalování, ceny nejlepších kusů už se blíží i 2 milionům Kč.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 10 - mint 1983 delorean dmc-12 na prodej mint 1983 delorean dmc-12 na prodej 02Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 11 - mint 1983 delorean dmc-12 na prodej mint 1983 delorean dmc-12 na prodej 05Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 12 - mint 1983 delorean dmc-12 na prodej mint 1983 delorean dmc-12 na prodej 07

5. BMW Z3 Coupé

Mnichovské kupé se svého času prodávalo velmi špatně. Klaunská bota, říkali mu. Právě nekonvenční tvary karoserie mající blíže k hatchbacku znamenaly, že i v domácím Německu si pro Z3 Coupé přišlo za celou dobu jeho produkce pouze 6 995 zákazníků. Dnes je svého času nepochopený designový odvaz vyhledávaným modelem s neotřesitelnou fanouškovou základnou. Zejména verze M je k nezaplacení, nejlepší kusy stojí miliony a stále rychle stoupají na ceně.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 13 - bmw z3 coupe 28 prodej 002Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 14 - bmw z3 coupe 28 prodej 009Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 15 - bmw z3 coupe 28 prodej 049

6. Chrysler PT Cruiser

Moderní automobil s náznakem retro vzhledu začal pozoruhodně dobře. Evropané zajistili prvotní euforii, která opadla možná ještě rychleji, než se zjevila. Vzhled může být pro někoho stále velmi povedená stránka PT Cruiseru, ale technika má daleko ke spolehlivosti. Dnes v bazarech ceny PT Cruiseru stoupají, právě hlavně kvůli jeho zajímavému vzhledu, kvalitě navzdory.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 16 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 01Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 17 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 02Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 18 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 03

7. Pontiac Aztek

Exotický mutant byl postaven na platformě pro minivany. Vedoucí designu Tom Peters chtěl vyrobit auto, které se nebude se líbit každému, plán se ale podařil lépe než měl a Aztek se nezamlouval skoro nikomu. Na oplátku si Pontiac zasloužil řadu ocenění za nejošklivější produkt všech dob, dnes je z něj ale právě proto kult, který je přiživuje televizní seriál Breaking Bad.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 19 - pontiac aztek 01Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 20 - pontiac aztek 03Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 21 - pontiac aztek 09

8. Audi A2

V době premiéry nikdo jiný nedokázal zákazníkům nabídnout ve třídě malých aut takový komfort. Nadčasové Audi A2 skloubilo prvky modelů A6 a A8, přidalo i spoustu hliníku, s cenou ale zamířilo do oblastí kolem 700 tisíc korun. To bylo na rok 2000 vážně moc. Běžná populace se nejmenšímu provedení z Ingolstadtu vyhýbala, ale časem se vůz stal ceněným a stylovým artefaktem.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 22 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 10Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 23 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 11Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 24 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 12

9. Renault Avantime

Hranatý Renault plný ostrých úhlů a skla. Není divu, že hlavní roli hraje vzhled odvážného charakteru. Dva lidé se neshodnou, jestli jde o záměr vyčnívat, nebo přešlap unavených návrhářů, ve své době to byl na každý pád propadák. Dnes se Vantime stává vyhledávanou avantgardou a je možná pravý čas koupit - ceny rostou, slušný kus ale pořád můžete koupit za 100 tisíc.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 25 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 13Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 26 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 14Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 27 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 15

10. Opel Speedster

Malý roadster byl příliš úzce zaměřený na odvážné řidiče, aby se zalíbil dostatečnému počtu kupců, kteří už nenakoupili u Lotusu. Bezpečnostní výbava se skládala pouze z ABS a airbagu řidiče, sedadla byla tvrdá a neměla žádné komfortní nastavení a kdo poznal, co je to rozjet verzi Turbo na 250 km/h, vypráví o tom, co je to strach. Dnes jeho sláva roste, však kdo vám dnes něco tak ujetého nabídne.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 28 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 16Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 29 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 17Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 30 - Zapomenute vozy jsou dnes vyhledavane 18

11. Citroën C6

Vzducholoď filtrující každou nerovnost pod koly tiché limuzíny. Pohodlí dosahovalo vrcholu, že i francouzský prezident požíval C6 ke služebnímu korzování po své zemi. Vzduchový podvozek nestačil na odvrácení konce výroby podivně tvarovaného auta, dnes je z kdysi nechtěného Citroënu stále více ceněná rarita.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 31 - P9253344Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 32 - P9253365Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 33 - P9253403

12. Volkswagen Scirocco II

VW Scirocco trh vnímal jako dražší, jen jinak stylizovaný Golf s výrazně méně praktickými vlastnostmi. Tak proč nekoupit Golf? Až s odstupem času lidé oceňují nejen jeho vzhled, ale i specifický jízdní projev, který dělal z Scirocca II řidičsky nejzajímavější VW s předním pohonem. Na úroveň první generace se asi tento vůz s image nikdy nedostane, míří ale stejným směrem.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 34 - VW Scirocco 2014 facelift R oficialni 18Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 35 - VW Scirocco 2014 facelift R oficialni 20Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 36 - VW Scirocco 2014 facelift R oficialni 26

13. Tatra T700

Když se Tatra 700 v roce 1996 představila, byl to skoro vtip - vedle tehdy už běžně dostupných konkurentů od Audi, BMW a Mercedesu neměl sedan z Příboru co nabídnout. Motor až za veleváženou posádkou nezajímal skoro nikoho krom státní instituce a firmy, a tak poslední český luxus skončil krátce poté, co začal. T700 uzavřela historii automobilové manufaktury, která fungovala od roku 1897 s ostudou, dnes je ale ceněnou raritou. Za nejlepší kousky se zajímavou historií se platí miliony.

Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 37 - Tatra 700 T700 prodej CR 02Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 38 - Tatra 700 T700 prodej CR 05Tato auta jako nová skoro nikdo nechtěl, dnes jsou stále více ceněnou klasikou - 39 - Tatra 700 T700 prodej CR 09

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama