Reklama

BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem

(+ videa) Podle mnohých je M3 CSL jedním z nejlepších aut, které BMW postavilo. A s povinným automatem lze docela snadno zatočit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem

30.11.2014 | Marek Bednář | 2 příspěvky

(+ videa) Podle mnohých je M3 CSL jedním z nejlepších aut, které BMW postavilo. A s povinným automatem lze docela snadno zatočit.

BMW M3 řady E46 je ještě dnes, čtrnáct let od zahájení a osm od ukončení výroby, velmi oblíbeným a schopným sportovním kupé. Samo o sobě ale není vrcholem toho, co BMW na základech řady 3 E46 umělo postavit. Tím je limitovaná edice M3 CSL, podle některých nejlepší auto, které kdy z dílen divize M vyjelo.

Na první pohled přitom nerozezná CSL od „obyčejné” M3 úplně každý, designové změny nejsou tak velké. Mezi hlavní patří upravený přední nárazník, který má v rozích karbonová lízátka a jeden kulatý otvor, vpouštějící vzduch k modifikovanému sání motoru, zatímco klasická M3 má nárazník s otvory symetrickými, ve kterých jsou ještě mlhovky. Také zadní nárazník dostal karbonový difuzor a víko kufru má integrovaný spoiler, provedený pozměněním celého víka, nikoliv jen nalepenou odtrhovou hranou.

Co přehlédnout moc nejde, je o něco širší a nižší stavba a také střecha, vyrobená z karbonem vyztuženého plastu, z něhož je ostatně vyrobena kapota motoru i víko kufru, a devatenáctipalcová odlehčená kola BBS se semi-slicky Michelin Pilot Sport Cup. K mání také byly standardní pneumatiky na kolech z normální M3, příliš častou volbou ale nebyly.

Zkratka CSL znamená Coupé Sport Leichtbau, proto se také BMW snažilo co nejvíce optimalizovat hmotnost vozu. Schválně nepíšeme jen snížit, protože důraz nebyl kladen pouze na její nominální snížení, ale na její co nejlepší rozložení, tedy 50:50 na nápravy a umístění těžiště co nejníže. Právě tomu pomohla lehčí střecha, která byla sice oproti standardní plechové vážila jen o 7 kg méně, ale těžiště poslala níže. A také vůz zpevnila ve zkrutu.

V odlehčování šli u divize M ještě mnohem dál. Podlaha zavazadelníku je z laminátem vyztuženého plastu, jeho víko a úchyty zadního nárazníku jsou ze skleněnými vlákny vyztuženého polymeru a zadní okno je vyrobeno z tenčího skla. Dovnitř putovaly laminátové skořepinové sedačky a dveřní výplně, ale i čalounění pod zadními okénky z velké části nahradil karbon. Pryč je většina zvukové izolace a také tu nenajdete rádio ani klimatizaci, třebaže jimi BMW na přání bylo schopno vůz bezplatně dovybavit, a na volantu bylo jen jediné tlačítko, zcela vypínající stabilizační systém. Výsledkem byla hmotnost 1 385 kilogramů, o 110 kg méně, než vážila standardní M3 E46.

Za odlehčením nezaostávala ani technika. Pod kapotou byl stále 3,2litrový řadový šestiválec S54, který mnozí považují za nejlepší motor od BMW vůbec, dostal ale několik úprav. Pozměněné, přesněji více přímé bylo sání a také výfukové svody. Motor nemá klasickou váhu vzduchu, což znamená mnohem rychlejší reakce na plyn. Odlišné jsou i vačkové hřídele a výfukové ventily. Také úplně jinak zní, částečně i díky výfuku z tenčí oceli, a vytáčí se mnohem ochotněji díky sníženému vnitřnímu tření a lehčím pohyblivým součástkám. Ve výsledku má 360 koní a 370 Nm, o 17 koní a 5 Nm více než nabídne standardní M3.

Na rozdíl od ní také v žádné CSL nenajdete tři pedály, standardem byl šestistupňový robotizovaný manuál SMG II. Pro CSL je to jednoznačně největší minus jak z pohledu ovladatelnosti, tak i samotného řazení. SMG II, třebaže pro použití v CSL bylo modifikováno, není rychlé ani přesné, natož pak citlivé. A to nemluvíme o problémech se životností samotné převodovky. Pro nadšeného řidiče schopného řadit je obtížně snesitelné a zvláště vedle zbývajících kvalit této M3 je až nepochopitelným kompromisem. Spása ale naštěstí existuje a víme o majitelích, kteří se k ní uchýlili.

SMG není klasický automat, je to vážně robotizovaný manuál a používá úplně tu samou skříň jako „manuální” M3. Převodovka je zkrátka stejná, akorát „na ní něco řadí”. Celý automatický mechanismus řazení ale lze odstranit, vůz vybavit klasickým manuálem a přidat třetí pedál, ve zkratce řečeno. S ohledem na nenutnost měnit technickou podstatu vozu nejde o zase tak složitou úpravu a i ve schopném autorizovaném servisu je možné ji provést za cenu v řádu desítek tisíc Kč. A to není mnoho, uvážíme-li současné ceny CSL a to, jak velkým problémem v nich pro některé povinné SMG představuje.

Ale zpět k Sequential Manual Gearbox, která má i své přednosti. Vůz s ní disponuje systémem řízené kontroly startu (Launch Control), který nejenže umí vůz lépe vystřelit z klidu, ale také řadí ve správných momentech, abyste dosáhli co nejlepší akcelerace - konkrétně 4,9 vteřiny na stovku. Maximálka byla omezena na obligátních 250 km/h, za příplatek bylo ale možné omezovač odstranit. Mezi zadními koly je standardní samosvorný diferenciál BMW M.

Vylepšenému pohonnému ústrojí sekunduje také podvozek. Vychází z toho ve standardní M3, je ale značně pozměněn: pružiny jsou kratší a pevnější, stejně jako tlumiče, a stabilizátory vpředu i vzadu jsou tlustší. Přední ramena ze slitiny hliníku má i standardní M3, CSL však dostala i prvky zadního zavěšení z tohoto materiálu spolu s tvrdšími gumovými uloženími, která najdeme na celém podvozku. Krotit rychlost pomáhají brzdy z M5 E39 s předními kotouči o průměru 348 mm.

A výsledek? BMW M3 CSL je jednoduše fenomenální. Motor s rychlejšími reakcemi na plyn a maximem v osmi tisících otáčkách, vylepšený podvozek, dokonalé rozložení hmotnosti a nízké těžiště znamenají ohromnou agilitu a semi-slicky ještě napomáhají přilnavosti, alespoň dokud je sucho. Ke všemu tu je ostrý kovový zvuk, který slyšíte o to lépe, protože skoro všechna zvuková izolace padla na oltář nízké hmotnosti. O lecčems z toho se můžete přesvědčit na videích níže, nejvýmluvnější je ale čas vozu ze Severní smyčky Nürburgringu. Hodnota 7:50 je fantastická i dnes a považte, že jde o 11 let starý zápis. Ani úplně nová M3 resp. M4 se jí nedokáže vyrovnat a donedávna šlo o absolutně nejlepší čas všech silničních BMW vůbec.

M3 CSL se vyráběla jen asi půl roku, od června do prosince 2003. Za tuto dobu jich vzniklo 1 358 kusů, z nichž 823 mělo volant vlevo a 535 vpravo. Jediné dvě barvy, ve kterých se dělala, byly Silver Grey Metallic a Black Sapphire Metallic. Podobně jako M3 CSL byla duchovním nástupkyní závodní 3.0 CSL ze 70. let minulého století, stala se její nástupkyní M3 GTS E92 s atmosférickým osmiválcem o 450 koních. Byla také oproti standardní M3 E92 lehčí, i tak ale vážila 1 490 kilogramů. Jak bude vypadat její nástupce, můžeme zatím jen odhadovat, pokud vůbec nějaký přijde.

Dnes je BMW M3 CSL ceněným kouskem; pokud byste si chtěli jednu pořídit dnes, dáte za ni od 30 klidně do 100 tisíc Eur (cca od 810 tisíc do 2,7 milionu korun), zatímco hezkou „obyčejnou” M3 E46 pořídíte i okolo 15 tisíc Eur (cca 406 tisíc korun). Ve velkém počtu CSL najdete i zmíněnou klimatizaci a rádio, protože spousta lidí si nechalo vůz takto bez příplatku dovybavit. A když už jsme před několika měsíci psali o investicích o čtyřech kolech - počítejte s tím, že ceny dobře udržovaných BMW M3 CSL jen porostou. Tohle auto je legenda, po právu...

BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 1 - bmw m3 csl e46 01BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 2 - bmw m3 csl e46 02BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 3 - bmw m3 csl e46 03BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 4 - bmw m3 csl e46 04BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 5 - bmw m3 csl e46 05BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 6 - bmw m3 csl e46 06BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 7 - bmw m3 csl e46 12BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 8 - bmw m3 csl e46 13BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 9 - bmw m3 csl e46 14BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 10 - bmw m3 csl e46 16BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 11 - bmw m3 csl e46 17BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 12 - bmw m3 csl e46 18BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 13 - bmw m3 csl e46 19BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 14 - bmw m3 csl e46 20BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 15 - bmw m3 csl e46 21BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 16 - bmw m3 csl e46 22BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 17 - bmw m3 csl e46 23BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 18 - bmw m3 csl e46 24BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 19 - bmw m3 csl e46 25BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 20 - bmw m3 csl e46 26
BMW M3 CSL byla duchovní nástupkyní 3.0 CSL a úkolu se zhostila dokonale

BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 21 - bmw m3 csl e46 concept 01BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 22 - bmw m3 csl e46 concept 02BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 23 - bmw m3 csl e46 concept 03BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 24 - bmw m3 csl e46 concept 04BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 25 - bmw m3 csl e46 concept 05BMW M3 CSL: špička řady E46 je dodnes nedostižným vrcholem - 26 - bmw m3 csl e46 concept 06
M3 CSL se ukázala jako koncept už v roce 2002. Některé detaily, například víko zavazadelníku, byly odlišné


Britský AutoExpress srovnává BMW M3 CSL a novou M235i


Průjezd po Nordschleife z kabiny BMW M3 CSL

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama