Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes

Bylo to 9 let po revoluci a 5 let po rozdělení Československa. „Západní” auta už nebyla jen pro vyvolené, oproti dnešku ale byla pořád drahá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes

9.11.2017 | Petr Miler | 15 příspěvků

Bylo to 9 let po revoluci a 5 let po rozdělení Československa. „Západní” auta už nebyla jen pro vyvolené, oproti dnešku ale byla pořád drahá.

Lidé mají tendenci říkat, že bývalo lépe. Někteří jsou schopni i hodiny vyprávět o tom, jak všechno bylo skvělé a dnes už to nestojí za nic. Obvykle to není pravda, podobné vnímání reality je ale do značné míry přirozené - naše podvědomí tíhne k tomu si dobré věci pamatovat a ty špatné zapomínat. Je to skoro nutná podmínka k přežití, neboť kdyby to tak nebylo, většina z nás by se psychicky zhroutila asi ve čtyřech letech poté, co třikrát vyklopíme zmrzlinu na zem a dvakrát si šlápneme na nové autíčko.

Naštěstí ale ještě máme rozum, který by nás měl upozornit na to, že ta dovolená na Lipně v roce 1978 nebyla tak krásná, když o pár kilometrů dál stříleli po lidech, co chtěli na dovolenou do Itálie. Třeba jen to a víc nic, přesto nemohli. Dnes se ale v minulosti vrátíme do doby o 20 let pozdější, kdy u nás panovaly o poznání uvolněnější poměry. Bylo 9 let po Sametové revoluci, po ekonomické stránce jsme za tu dobu ušli obrovský kus vpřed, a tak už si i obyčejní lidé mohli koupit kde co „západního”. Nominální ceny byly relativně nízko, a tak i na tyto časy mají někteří tendenci vzpomínat jako na lepší.

Neříkáme, že v některých ohledech lepší nebyly, individuálně pak z různých důvodů mohly být lepší pro kohokoli. Na příkladech oblíbených vozů té doby si ale můžeme ukázat, že minimálně v případě nových automobilů to žádná „hitparáda” nebyla a dnes srovnatelné modely - protože úplně ta samá auta se pochopitelně dávno nevyrábí - pořídíme nesrovnatelně levněji.

Jedním z nejlevnějších vozů té doby byla (čerstvé modernizovaná) Škoda Felicia, kterou bylo možné koupit ve verzi LX s motorem 1,3 o výkonu 40 kW od 229 900 Kč. Za 10 kW navíc „stejného” motoru se připlácelo 14 tisíc, za motor 1,6i 55 tisíc, za naftový 1,9D 60 tisíc. Takže láce, když dnes snad srovnatelná Fabia začíná na 241 900 Kč s jen nepatrně vyšším výkonem v motoru 1,0 MPI (44 kW) a diesel 1,4 TDI s 66 kW už startuje na 363 900 Kč?

Jednoduchým pohledem ano, jenže průměrný plat v roce 1998 byl 11 705 Kč, vážně tak málo. Letos ve druhém čtvrtletí dává statistika ČSÚ v tomtéž případě cifru 29 346 Kč, tedy 2,5krát tolik. Že na ni většina lidí nedosáhne? To je pravda, ale to v roce 1998 nebylo jiné, je to prostě průměr. A touto optikou je dnes malá škodovka dostupnější nesrovnatelně více - na základní „feldu” bylo v roce 1998 třeba 19,64 průměrného platu, dnes na základní „fabku” stačí 8,24 platu. A troufneme si říci, že dostanete v mnoha ohledech lepší vůz. Ne, lépe vážně nebylo.

Co je na roce 1998 také zajímavé, ničím nedostupným už nebyla zahraniční auta. Kdysi jsme vám ukazovali ceny aut v roce 1993 a tehdy bylo cokoli „západního” prakticky nedosažitelné pro nikoho z řad běžných lidí. To už v roce 1998 neplatí a škodovky už ani nejsou těmi nejlevnějšími vozy. Dostupnější než Felicia tak byla třeba Kia Pride (199 950 Kč) nebo Fiat Seicento (209 900 Kč).

Jedna věc ale přece jen příjemněji působila - rozptyl ceny nových vozů v závislosti na verzích byl tehdy nesrovnatelně menší než dnes. Ona Felicia začínala na 229 900 Kč za LX 1,3i a končila na 321 900 Kč za GLX 1,9 D. Více už kdy stála akorát verze Laurin&Klement, která ve verzi Combi atakovala hranici 400 000 Kč. Ale to byl exot, který dnes v ceníku Fabie nemá obdoby, už vcelku obyčejný kombík 1,4 TDI ve verzi Scoutline vyjde na 493 000 Kč.

A jinde to nebylo jiné - Passat 1,6 začínal na 602 tisících, ale jako 2,8 V6 4x4 vyšel na 845 tisíc. Dnes začíná na 679 900 Kč za verzi 1,4 TSI, verze 2,0 BiTDI 4x4 ale stojí 1 086 900 Kč. Je vidět, že automobilky tlačí (relativně) ceny aut stále níže, pokud si ale „vyhodíte z kopýtka”, připlatíte si citelně více. V roce 1998 se rozdíl mezi cenou základu a vrcholu pohyboval v nízkých desítkách procent, dnes se blížíme dvojnásobku (taková Škoda Superb má i verzi 2,0 TSI 4x4, v níž se Passat na českém trhu standardně nenabízí a jsme na rozdílu 640 tisíc vs. 1,15 milionu - to už k dvojnásobku nemá daleko).

Zajímavá je ještě jedna věc - ceny BMW. Ty jsou dnes nižší i nominálně, model 520i koupíte o tisíc korun levněji, o základu řady 1 ani nemluvě. Tady ale posun není dán ani tak tím, kam jsme se od té doby posunuli my, ale píše mnichovská značka - tehdy to byla o poznání prestižnější auta pro náročnější klientelu, dnes se na pomyslném žebříčku úrovně automobilových značek pohybuje o poznání níže a bojuje o masovější klientelu. Ceny tomu odpovídají.

Podívejte se ale sami, co tehdy oblíbené vozy stále v tabulce níže a srovnejte si je případně s dnešními ekvivalenty. A pro lepší ponoření do tehdejší reality přidáváme i dobový katalog Škody Felicia i s kompletním ceníkem, což je také zajímavá podívaná. Třeba už kvůli tomu „sportovnímu výfuku” a vůbec pozoruhodné nabídce příslušenství...

Ceny vybraných nových aut v ČR v roce 1998

Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 1 - Ceny aut CR 1998 tab 01

Ceník a katalogy Škody Felicia z roku 1998

Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 2 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 01Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 3 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 02Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 4 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 03Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 5 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 04Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 6 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 05Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 7 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 06Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 8 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 07Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 9 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 08Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 10 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 09Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 11 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 10Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 12 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 11Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 13 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 12Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 14 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 13Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 15 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 14Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 16 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 15Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 17 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 16Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 18 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 17Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 19 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 18Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 20 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 19Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 21 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 20Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 22 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 21Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 23 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 22Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 24 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 23Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 25 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 24Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 26 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 25Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 27 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 26Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 28 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 27Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 29 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 28Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 30 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 29Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 31 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 30Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 32 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 31Ceny aut v ČR v roce 1998: už byla dostupnější, ale zdaleka ne tak, jako dnes - 33 - Ceny aut CR 1998 katalog Skoda Felicia 32

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše