Reklama

Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant

Až pozoruhodně vyspělý produkt komunistického Československa se vyráběl 20 let a vznikl v desítkách tisíc kusů. Vzácná první verze se třemi světly v přední masce se ale v prodeji hned tak nevidí, ne v tomto stavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant

16.1.2019 | Mirek Mazal

Až pozoruhodně vyspělý produkt komunistického Československa se vyráběl 20 let a vznikl v desítkách tisíc kusů. Vzácná první verze se třemi světly v přední masce se ale v prodeji hned tak nevidí, ne v tomto stavu.

Výkvět československého strojírenství jménem Tatra 603 vznikal v Kopřivnici od roku 1955. Dalších dvacet let pak firma vyráběla automobily, které se dostaly do rukou řady významných osob z celého světa. Mnohem vyspělejší státy nesklíčené komunistickým vedením obdivovaly, co dokáže malá středoevropská země pod rudým velením vyprodukovat, v žádném z okolních sovětských satelitů nic srovnatelného nevznikalo.

Komunistická vláda svého času potřebovala reprezentativní osobní automobily a v roce 1953 se rozhodla doplnit vládní flotilu vozy z Kopřivnice. Vedení firmy dostalo za úkol vyvinout a vyrobit náležitě luxusní velké limuzíny v šibeničním termínu - na první výsledky měla Tatra pouhých 12 měsíců. To je příliš krátký čas na to, aby bylo rozumně možné byť jen promítnout nákresy do prvních prototypů, s takovými věcmi si ale komunisté nikdy hlavu nelámali.

Průmyslový výtvarník František Kardaus a vedoucí konstrukční kanceláře automobilky Vladimír Popelář se nicméně ani takového termínu nezalekli a vytáhli ze šuplíku návrhy automobilu, kterým dali za vznik ve volných chvílích pro vlastní potěchu. Pánové vypracovali projekt zaoblené karoserie s typovým označením T 603. První pojízdný exemplář Tatry 603-1 tak vznikl už v roce 1955 a v roce 1956 bylo v tovární hale bylo ručně smontováno dalších devět kusů.

Už o rok později byla slavnostně spuštěna sériová výroba. Hlavně západní novináři nemohli uvěřit, co v Československu té doby vzniklo, když jeden exemplář T 603-1 osedlala československá výprava na zimních olympijských hrách v Cortině d'Ampezzo v roce 1958. A Tatra s vozem zazářila i na EXPU 1958 v Bruselu.

Poptávka po autě byla obrovská, první evoluce Tatry 603 se ale mimo Československo dostala jen hrstka. Ani běžní lidé u nás neměli šanci se k vozu dostat, protože byl vyráběn výhradně pro stranické funkcionáře na vysokých postech a jejich spřátelené protějšky. Do roku 1963, kdy přišla druhá evoluce vozu, tak bylo postaveno jen pár tisíc aut, z nichž většina už dávno neexistuje.

Dnes vzácná první evoluce se vyznačuje mimo jiné trojicí světlometů ve středu přední masky a právě tento vůz se nyní v dokonalém stavu objevil v prodeji nedaleko místa svého vzniku. V Šumperku, zjevně v hale s dalšími veterány stojí černý exemplář z roku 1961 po kompletní renovaci exteriéru, interiéru i motorového prostoru. Vypadá opravdu perfektně a musíme říci, že tak pěkný kus původní 603 jsme v prodeji už dlouho neviděli.

Pozoruhodné je, že jej nabízí žena, které v roli sběratelů starých aut příliš často nevídáme. Zjevně ale moc dobře ví, jakou vzácnost pouští do oběhu, neboť za naleštěný vůz s vzduchem chlazeným V8 o objemu 2,5 litru a rozvorem náprav 2 750 milimetrů s původním výrobním štítkem požaduje 2,5 milionu Kč. To z této T603 dělá jedno z vůbec nejdražších českých aut v současném prodeji.

Kondice vozu pochopitelně odpovídá zmíněnému. Materiály uvnitř barevné kabiny jsou bezchybné, nevidíme žádné škrábance na laku a motor prý neztratil ani jednoho z 95 koní, které dokáží vůz rozjet až na 170 km/h. Vysokou cenovku ale ospravedlňuje i samotná výjimečnost první 603 z pohledu historie československého motorismu - už ona trojice světel uprostřed je znakem něčeho jedinečného. Jen pár aut v historii si s úspěchem dovolilo umístit hlavní světlomety na jiná než pro ně obvyklá místa.

Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 1 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 01Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 2 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 02Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 3 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 03Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 4 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 04Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 5 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 05Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 6 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 06Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 7 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 07Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 8 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 08Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 9 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 09Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 10 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 10Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 11 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 11Češka prodává vzácnou první Tatru 603. V dokonalém stavu stojí majlant - 12 - Tatra 603 1 1961 prodej Sumperk 12
Originální Tatra 603 se pozná podle třech světel na přídi a vysoké prodejní cenovkou. Tato z roku 1961 je v dokonalém stavu k mání za 2,5 milionu Kč

Zdroj: Mobile.de

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Autobazar

zobrazit vše