Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný

21.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Škoda se jen pět let po začátku své nové éry s první novoudobou Octavií odvážně pustila do bojů o zákazníky aut střední třídy. Nakonec úspěšně.

Historie automobilky Škoda spadá až do roku 1895, kdy odstartovala svou existenci pod názvem Laurin & Klement. Jako taková tedy patří mezi pět nejstarších výrobců světa, kteří se stále věnují své původní činnosti. Je přitom vskutku působivé, že do zbývající čtveřice čítající Daimler, Opel a Peugeot se řadí i další česká značka, a sice Tatra. Historií celé automobilky se ovšem dnes zabývat nebudeme, byť částečně do ní nahlédneme. Připomínat si totiž budeme model Superb, který ve své moderní podobě letos slaví patnáctileté výročí.

Bylo vskutku odvážné se pouhých pět let poté, co Škoda začala budovat svou novou image modelem přelomovým Octavia, pustit do bojů o zákazníky aut střední i vyšší střední třídy, po které Superb vždy tak trochu pokukoval. Zpočátku se také tento krok nejevil být bůhvíjak úspěšným a dlouho se spekulovalo o tom, jestli se Superb vůbec dočká druhé generace. Nakonec už samotná prodejní bilance, 133 955 vozů dodaných zákazníkům mezi léty 2001 a 2008, velký úspěch nenaznačuje.

Superb ale neskončil, následovala generace druhá a později i třetí. Celkový počet vyrobených kusů se dnes pohybuje okolo 900 tisíc, přičemž na poslední generaci připadá 100 000 už nyní - a to je v prodeji od března 2015. Je tedy zřejmé, že riskantní krok Škody, potažmo mateřského koncernu VW se nakonec vyplatil a Superb si své místo na trhu našel. Nakonec, stále se snaží být svůj.

Stejně jako druhá generace je i současný Superb nabízen jako liftback a kombík, zatímco u první generace jsme měli tu čest pouze se čtyřdveřovým sedanem. Ten vzešel z tehdejšího Volkswagenu Passat B5, oproti němu se ale pyšnil o 10 cm prodlouženým rozvorem. A také proto mohla Škoda stavět na velkém vnitřním prostoru a pokukovat alespoň o půl třídy výše.

Mimo to Superb v každé generaci přinesl řadu nových prvků, kterým Škoda ráda říká „Simply Clever”, přičemž výjimkou samozřejmě není ani poslední generace. Máme tu tak třeba bezdotykové otevírání víka zavazadelníku pomocí „kopance“ pod nárazník, dva deštníky usazené v předních dveřích, vyjímatelnou LED svítilnu, škrabku na led pod víkem palivové nádrže, sklopné opěradlo u spolujezdce nebo zasouvací tažné zařízení.

Současnou generací i jejími dvěma předchůdci Škoda navazuje na tradici reprezentativních limuzín, které do jejího výrobního programu patřily již na počátku minulého století. Kupříkladu model Laurin & Klement FF z roku 1907 byl vůbec prvním automobilem ve střední Evropě, který ke svému pohonu užíval osmiválcový motor. Se Škodu Hispano-Suiza z 20. let pak pro změnu jezdil prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Se jménem Superb pak mladoboleslavská automobilka poprvé vyrukovala v roce 1934, kdy z jejích linek sjel model 640 Superb. Ten přitom Škodě souběžně s dalšími vozy jako Popular, Rapid a Favorit umožnil definitivně překonat konkurenční značky Praga a Tatra. Zatímco totiž v roce 1933 Škodě patřil pouze 14procentní podíl na trhu a třetí pozice, o pět let později šlo již o 39procentní podíl a jasnou první pozici.

Původní Superb se vyráběl v pěti generacích, přičemž od počátku byl k mání minimálně s 2,5litrovým šestiválcem naladěným na 55 koní. Postupem času ovšem rostl jeho výkon i objem, který se nakonec zastavil na 3,1 litrech. S touto verzí agregátu pak Škoda po roce 1941 vůbec poprvé spřáhla pohon všech kol. Kromě toho pak vyrukovala i s verzí Superb 4000, jenž používala čtyřlitrový V8.

Výroba definitivně skončila v roce 1949, do kdy bylo vyrobeno celkem 2 522 exemplářů. Zmiňovaný osmiválec poháněl pouze dvanáct kusů, nejpočetnější pak byla varianta Superb 3000 z let 1941 až 1943, která čítala 1 631 exemplářů. Mezi ně patřily i armádní speciály jako Kfz 21, který používal polní maršál Erwin Rommel. To už je ale trochu jiný příběh...

Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 1 - Skoda Superb 15 let 01Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 2 - Skoda Superb 15 let 02Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 3 - Skoda Superb 15 let 03Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 4 - Skoda Superb 15 let 04Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 5 - Skoda Superb 15 let 05
Původní Škoda Superb byla prvním modelem značky, jenž dostal pohon všech kol či motor V8

Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 6 - Skoda Superb 15 let 06Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 7 - Skoda Superb 15 let 07Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 8 - Skoda Superb 15 let 08Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 9 - Skoda Superb 15 let 09Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 10 - Skoda Superb 15 let 10
Novodobý nástupce z roku 2001 dorazil jen jako čtyřdveřový sedan

Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 11 - Skoda Superb 15 let 12Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 12 - Skoda Superb 15 let 13Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 13 - Skoda Superb 15 let 14Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 14 - Skoda Superb 15 let 16Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 15 - Skoda Superb 15 let 17Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 16 - Skoda Superb 15 let 18Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 17 - Skoda Superb 15 let 19Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 18 - Skoda Superb 15 let 20Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 19 - Skoda Superb 15 let 15
Druhá generace byla k mání jako kombík i liftback se systémem TwinDoor

Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 20 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 005Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 21 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 009Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 22 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 018Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 23 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 06Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 24 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 11Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 25 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 20Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 26 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 063Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 27 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 066 Novodobá Škoda Superb přišla před 15 léty. Byl to krok odvážný, ale úspěšný - 28 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 75
Třetí generace je v prodeji nyní, od března 2015 vzniklo již 100 tisíc kusů

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama