Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich

Vývoj kráčí neúprosně vpřed a do důchodu posílá kdysi obvyklá nebo alespoň nadějná řešení. Tady je deset aut, která určité prvky nabídla jako úplně poslední.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich

21.4.2019 | Mirek Mazal

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vývoj kráčí neúprosně vpřed a do důchodu posílá kdysi obvyklá nebo alespoň nadějná řešení. Tady je deset aut, která určité prvky nabídla jako úplně poslední.

Vývoj automobilové techniky má za sebou dlouhou cestu a nespočet pokusů i omylů. Některá řešení používají konstruktéři dodnes, zbylá jsou jen vzpomínkou na doby minulé. Jen málokdy se ale stane, že určité řešení ze scény odkráčí ze dne na den - obvykle jde o dlouhé odcházení trvající někdy i dekády, v jehož rámci není snadné si vzpomenout, který vůz tu či onu věc použil naposledy.

Proto jsme dali dohromady soupis posledních automobilových mohykánů, kteří s vybranými řešeními vydrželi až do konce jeho dnů, třebaže někdy jen na nám blízkých trzích. V určitých případech šlo o kdysi obvyklou, později dožívající techniku, jindy spíše o poslední marné pokusy prosadit se s něčím neobvyklým. Důvody, proč jde právě o tyto vozy, jsou různé - někdy byla na vině neschopnost či neochota výrobce inovovat, jindy spíše snaha vyjít vstříc konzervativní klientele a v dalších případech šlo třeba jen o konec cesty, která od začátku mířila do záhuby. Tady je oněch deset případů.

Poslední sériově vyráběné auto s motorem V4

Model: ZAZ 968M (1994)

Vidlicový čtyřválec je zdánlivě atraktivní, prostorově nenáročné řešení motoru s vyrovnaným chodem a dobrými výkonovými charakteristikami. Konstruktéry aut ale nikdy příliš neuchvátilo a uchýlili se k němu jen zřídka. Mezi krátký seznam společností používající vidlicový čtyřválec pod kapotou se řadí Lancia, Ford, Saab, ZAZ (Zaporožskij Avtomobilnij Zavod) a AMC (American Motors Corporation). Ukrajinský ZAZ udržoval tuto konfiguraci při životě nejdéle, v případě modelu 968M až do roku 1994. Dnes najdeme motory V4 ve světě motocyklů a na závodních tratích. Porsche vyhrálo 24 hodin Le Mans (a později získalo impozantní rekord na Nürburgringu) s hybridním pohonným systémem postaveným na základě V4, ve světě produkčních aut jsou ale tabu.


Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 1 - Posledni mohykani sveho druhu 01Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 2 - Posledni mohykani sveho druhu 02Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 3 - Posledni mohykani sveho druhu 03

Poslední karburátorové auto v Evropě

Model: Škoda Favorit (1992)

Karburátor coby řešení pro přípravu směsi paliva se vzduchem posílanou do válců motoru se v detailech neustále zdokonaloval a v automobilovém průmyslu si užil velmi dlouhou kariéru. V některých autech jej najdeme dodnes, v Evropě se ale držel při životě jen do přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století, kdy jej pod tlakem vyšších nároků zákazníků postupně vytlačovaly systémy elektronického vstřikování paliva. Jeho život v Evropě definitivně ukončily emisní předpisy platné od roku 1992. Až do posledního možného okamžiku byl montován do české Škody Favorit, která byla od roku 1993 prodávána též jen se vstřikováním Bosch Mono Motronic.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 4 - skoda favorit 136l po jagrovi prodej 01Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 5 - skoda favorit 136l po jagrovi prodej 05Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 6 - skoda favorit 136l po jagrovi prodej 12

Poslední vzduchem chlazené Porsche

Model: Porsche 911 993 (1998)

Porsche 911 bývá tajným snem mnoha fanoušků řízení. Hlavně generace 993 nedá spát konzervativcům, kteří si cení zachování přirozeně chlazeného plochého šestiválce. Drobné kulaté světlomety a ladné křivky se svažitou střechou jsou pro mnohé neodolatelnými lákadly skrývajícími techniku schopnou vyrábět úsměv na počkání. Fandové Porsche to milují, kritici mluví o anachronismu z šedesátých let s motorem umístěným na špatné straně. Následná verze 996 s vodou chlazeným boxerem nebyla mezi fandy příliš populární ani technikou, ani vzhledem, 993 se stala ikonou i díky tomu.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 7 - Posledni mohykani sveho druhu 04Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 8 - Posledni mohykani sveho druhu 05Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 9 - Posledni mohykani sveho druhu 06

Poslední kazetový přehrávač v autě prodávaném v Evropě a USA

Model: Lexus SC 430 (2010)

Dnes už ve spoustě aut nenajdete ani šachtu na „cédéčka”, není tomu ale zase tak dávno, kdy se v nich našly ještě kazetové přehráváče. Úplně posledním automobilem vybaveným továrně instalovaným kazetovým přehrávačem kupodivu nebylo nic jako Dacia, ale drahý Lexus. Stylový model SC 430 z roku 2010 se snažil zavděčit konzervativní klientele, která se zjevně nechtěla vzdát svých kazetových sbírek pro dlouhé cesty. Nakonec ani té nic jiného nezbylo.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 10 - Posledni mohykani sveho druhu 07Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 11 - Posledni mohykani sveho druhu 08Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 12 - Posledni mohykani sveho druhu 09

Poslední Saab

Model: Saab 9-4X (2010)

Mezi posledními mohykány by neměl scházet odkaz na krach švédského průkopníka přeplňovaných zážehových motorů. Saab bojoval až do konce svých dnů s ubývajícími zdroji. Vedení představilo poslední model 9-4X na autosalonu v Los Angeles před osmi léty. Výroba začala v Mexiku po roce, když už továrna značky ve Švédsku nic nevyráběla. Saab jako takový se zhroutil krátce poté, 9-4X bylo vyrobeno jen něco přes 800 kusů.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 13 - Saab 9-4X produkcni 13Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 14 - Saab 9-4X produkcni 09Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 15 - Saab 9-4X produkcni 28

Poslední osobní auto s žebřinovým rámem

Model: Ford Crown Victoria (2011)

V současnosti je žebřinový rám raritou i u aut určených do terénu, u osobních vozů vyšel z módy už dávno. Bezpečnější, lehčí a efektivnější samonosné karoserie ale rámy ani ze světa osobních aut nevytlačily tak rychle, jak si někteří myslí. V největší míře se přestaly používat již v polovině devadesátých let, Ford se jich ale odmítal vzdát i v novém miléniu. Vydržela s nimi nejdéle, posledním případem jeho použití se stal model Crown Victoria z roku 2011.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 16 - Posledni mohykani sveho druhu 10Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 17 - Posledni mohykani sveho druhu 11Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 18 - Posledni mohykani sveho druhu 12

Poslední Volvo s motorem V8

Model: Volvo XC90 (2011)

Volvo a Yamaha společně vyvinuly vidlicový osmiválec určený pro XC90 a S80. Výroba byla zahájena v roce 2005 a motor se stal obzvláště populární v Americe, kde palivo není drahé a velkoobjemové motory se těší obecně vyššímu zájmu zákazníků. Vstup firmy Geely přinesl řadu změn, nové plány zašly tak daleko, že spolu s plnotučným 4,4 V8 z nabídky rychle zmizely i šestiválce a pětiválce a zůstaly jen čtyřválcové agregáty s dvoulitrovým objemem a tříválce 1,5. Smutné.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 19 - volvo xc90 v8 ojenad4l 01Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 20 - volvo xc90 v8 ojenad4l 02Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 21 - volvo xc90 v8 ojenad4l 03

Poslední manuální převodovka ve Ferrari

Model: Ferrari California (2012)

Ferrari naposledy nabídlo manuální převodovku u vstupního modelu California. Kupující si mohl svobodně objednat ručně řazení šestikvalt jako alternativu k automatickému sedmistupňovému automatu s dvojitou spojkou. Po ručním řazení sáhlo jen pár nadšenců a Ferrari později extrémní nezájem v případě poněkud netypického modelu California dodnes rádo používá jako argument, proč manuál znovu nenabídlo a nenabídne. Poptávka by tu soudě dle dnešního zájmu o podobná ojetá i nová auta v aukcích byla, Italové ale zůstávají pevní ve svém „ne”.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 22 - California California25Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 23 - California California24Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 24 - California California05

Poslední hydropneumatický podvozek

Model: Citroen C5 (2017)

Etapa jednoho z nejpohodlnějších podvozků vůbec trvající od roku 1954 definitivně skončila po třiašedesáti letech. Pružení využívalo hydraulický olej a dusík, nebyly nutné žádné ocelové pružiny. Největší výhodou bylo pohodlí, Citroeny byly vždy nesmírně plavné a přinášely pocit vznášení. Provedení Hydractive III v C5 první generace umělo samovolně regulovat výšku podle stavu silnice a rychlosti.

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 25 - Citroen C5 2011 facelift 01Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 26 - Citroen C5 2011 facelift 02Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 27 - Citroen C5 2011 facelift 20

Poslední pohon předních kol Alfa Romeo

Model: Alfa Romeo Giulietta (2019)

Přechod Alfy Romeo na pohon předních kol nebyl dobrý nápad a slavnou italskou značkou postupně přivedl až na hranici zkázy. Současní představitelé automobilky vědí, že potřebují pohon zadní nápravy, aby mohli opět konkurovat BMW. Modelová ofenzíva ještě neskončila, zatímco podrobnosti nejsou známé, jisté zprávy naznačují, že i příští generace Giulietty, očekávaná v roce 2020, bude sdílet architekturu s Giulií a Stelviem. Pokud se tak opravdu stane, současný vůz bude poslední automobil Alfy Romeo s předním náhonem. A už podle dnešních prodejních čísel máme pocit, že chybět bude málokomu...

Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 28 - Alfa Romeo Giulietta 2014 facelift zive 03Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 29 - Alfa Romeo Giulietta 2014 facelift zive 04Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich - 30 - Alfa Romeo Giulietta 2014 facelift interier zive 01

Zdroj: Autocar

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.