Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 42 léty skončila éra Škod 100 a 110, připomeňte si ji na dobových fotkách
13.5.2019 | Petr Miler
Rozsáhle modernizovaná Škoda 1000 MB zvaná 100 a 110 byla posledním alespoň trochu konkurenceschopným modelem značky s motorem vzadu.
Vývoj nabídky Škody, přesněji mladoboleslavského AZNP v komunistických časech docela přesně dokumentuje, jak centrálně řízená ekonomika není schopna sekundovat běhu dějin. Zatímco v 50. letech firma ještě vyráběla vozy na světové úrovni a mohla je vyvážet i do USA, o 30 let později představovala její nabídka ve své podstatě jen modernizované totéž. Zákazníci mimo ČSSR, kde jsme neměli příliš na výběr, už si tak tyto vozy kupovali jen proto, že byly ve srovnání s těmi „západními” velmi levné.
Na poměry automobilek východního bloku na tom byla Škoda ještě dobře, však na konci 80. let byla schopna samostatně vyvinout Favorit, který byl později pro Volkswagen jedním z motivů, proč chtěl koupit právě škodovku. Skoro přesně mezi těmito milníky ale najdeme stopy existence jiného modelu, který byl pro též jedním z těch klíčových - 100 resp. 110.
Na trh přišel v roce 1969 po pozoruhodném postupném odhalování nikoli nepodobném dnešním „internetovým praktikám” a bylo by nepřesné tvrdit, že šlo o úplně nový vůz. Jednalo se o rozsáhlý facelift předchozí Škody 1000 resp. 1100 MB a v době, kdy koncepce „vše vzadu” byla běžnou věcí, rozvinul její kvality tak dalece, jak to jen tehdejší okolnosti umožňovaly.
O špičkovém produktu světového automobilismu bylo možné hovořit jen stěží, bylo to ale ještě konkurenceschopné auto, nad kterým neměli ani zákazníci ze západních zemí důvod ohrnovat nos. Byl to pro ně pochopitelně levný vůz, jízdní vlastnosti ale byly chváleny, stejně jako vnitřní prostor. A dynamika nejsilnějších verzí též nebyla marná.
Na našem webu jsme je připomínali několikrát zejména v případech, kdy byly v posledních letech objeveny - někdy i skoro zázračně - takřka nejeté kousky. Měli jsme tu model 100, výjimečnou 110 LS i stále fešné kupé 110R k mání obvykle za statisícové ceny, při kterých jsme se vždy otírali i o historii toho kterého provedení. Nebudeme tedy znovu rekapitulovat, co nabízela, o tom ostatně byly napsány i knihy, chceme vám ukázat i zřídka viděné, překvapivě kvalitní dobové fotky, které byly uvolněny archivem Škody Auto. A připomeneme i scany dobových katalogů, které připomenou techniku a také tehdejší ceny.
Důvod? Před 42 léty, na jaře roku 1977 se po více 1 milionu vyrobených kusů za érou těchto dvou spřízněných modelů zavřela voda. Tedy s výjimkou kupé 110 R, které vydrželo ve výrobě až do roku 1980. S modely 100 a 110 také skončila doba reálně konkurenceschopných komunistických škodovek - moderní stroje Škoda 720 a Škoda 760 nikdy nepoznaly kouzlo výroby a o tom, co nakonec představoval typ 742, už jsme se zmínili...
Zřídka publikované fotografie Škody 100 a 110 z archivu Škody Auto





















Připomenutí „postupného odhalování” nových modelů v roce 1969
Ceny nových vozů a příplatkové výbavy v roce 1974
Dobové katalogy
Vzorníky barev okolo půlky 70. let
Dobové prospekty Škody
Bleskovky
- Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019
Nejdiskutovanější články
- Ani nová nejlevnější Dacia neunikne tlaku EU, bude ještě o něco komplikovanější
26.11.2019 (5) - Proč elektromobily dál mizerně fungují v zimním počasí? Část slabin nemá řešení
4.12.2019 (2) - Němci vyzkoušeli ojetou Dacii Logan kombi, zdánlivě lákavé nabídce radí se vyhnout
3.10.2019 (2) - Muž najel s Pagani Huayra za tři dny víc kilometrů než ostatní majitelé za rok dohromady
21.10.2019 (1) - Elektrické experimenty BMW definitivně končí, znamenají konec jedné éry
19.9.2019 (3) - Rusové ukázali nové interiéry svých vlaků, těm českým ujíždějí o parník
20.11.2019 (1) - Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 (1) - Policejní Tesla Model S totálně selhala při pronásledování podezřelého
27.9.2019 (4) - Pokus automobilky ulehčit život manažerům svéráznou výbavou skončil velkým fiaskem
19.10.2019 (1) - Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu
5.10.2019 (2)

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Benzínová čtyřkolka do milionu 19:49 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 19:14 - GeneHawkins
- Přepis vozidla - postup - jiný pojistník 18:14 - GeneHawkins
- Politický koutek 17:44 - Dix
- Detektory policejních radarů 17:12 - nota
- Zajimave auto, 400k kč 14:56 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 09:17 - pavproch
- Dacia Duster - nové vlákno 08:12 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 07:54 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.12.2019 - řidičBOB
Autobazar
Škoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
330 000,- KčŠkoda Octavia 1.0 TSI
r.v. 2018
360 000,- KčŠkoda Fabia 1.0
r.v. 2018
250 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
320 000,- KčŠkoda Felicia 1.3
r.v. 2001
45 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2013
106 000,- Kč