Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej

21.8.2017 | Marek Bednář | 21 příspěvků

Původně měla být kabriem, náhradou za Felicii. Vzniklo ale kupé, které bylo raritou už v době svého vzniku. A dnes ho lze mít jen za hodně velké peníze.

Původní embéčka, Škody 1000 MB, dnes zná většina lidí, kteří se aspoň trochu zajímají o auta. Je to jedno z nejkrásnějších v ČR vyrobených a běžně prodávaných aut z dob komunismu. Jezdila jich spousta, byly náhradou za Octavie a byly to první škodovky s koncepcí motoru vzadu a pohonu zadní nápravy. A dnes jsou mezi sběrateli a fandy českých veteránů docela oblíbené.

Jenže v závodech AZNP se nevyráběly jen čtyřdveřové 1000 a 1100 MB. Kabriolet Škoda Felicia, vyráběný v Československu v letech 1959 - 1964, si získal nejen u nás, ale i v zahraničí slušnou oblibu. Už v roce 1960 tedy bylo rozhodnuto o vývoji jeho nástupce, který by byl zaměřen spíše exportně, a hned se začalo pracovat na modelu na základě Škody 1000 MB, který by měl dvoje dveře a plátěnou skládací střechu.

Měl se jmenovat Škoda MBX a měl to být trhák, podobně jako byla Felicia. Jenže už při vývoji se zjistilo, že z technických důvodů není reálné takové auto postavit. Důvodem bylo zejména to, že karoserie nebyla dostatečně pevná, a to do té míry, že se lámala, ne jen kroutila. Projekt se tedy změnil z kabrioletu na tudor, tedy vůz o tříprostorové karoserii a dvou dveřích.

Další fáze vývoje byla hledání úspor. Zkoumalo se, kolik se toho dá použít ze čtyřdveřové Škody 1000 MB. Škodovka tehdy musela šetřit, ale s 1000 MBX se jí to moc nepodařilo - po karosářské stránce jsou MB a MBX shodné jen po čelní sklo a pak už to jsou jiná auta. Jistě, výsledek mohl dostat obyčejné rámové dveře a normální B-sloupek, jako pozdější 110 R, Garde a Rapidy, ale nikoliv, dveře jsou unikátní nejen bezrámovou konstrukcí a skla jsou úplně nová včetně toho zadního.

Oproti prototypům kabrioletu, kterých vzniklo několik, byla karoserie přidáním pevné střechy tužší. Nelámala se, ale její torzní tuhost byla stále tak špatná, že pokud jste nestáli na rovině, třeba ani nešlo zavřít dveře. Také do vozu zatékalo a musel být ručně doděláván, což opět prodražilo výrobu. Přes všechny tyhle problémy byla Škoda 1000 MBX v roce 1967 uvedena do výroby a do prodeje s plánem vyrobit asi 50 tisíc kusů, převážně pro export.

Technické specifikace modelu 1000 MBX byly víc než podobné standardnímu čtyřdveřovému embéčku. Za zadní nápravou byl podélně uložený řadový čtyřválec, který měl objem 988 ccm a nabízel 42 koní. Od roku 1968 se začala vyrábět také verze 1100 MBX, kde číslo znamenalo zvětšení objemu motoru - měl 1 107 ccm a na kola poslal celých 52 koní.

Nejen za hranice ale dvoudveřová Škodovka mířila. Měl-li člověk dostatek známých na dostatečně správných místech a měl-li dostatek peněz, bylo možno si MBX pořídit i u nás. Dát dohromady 52 200 Kčs, potřebnou částku na MBX, ale byla podle různých zdrojů ta jednodušší část cesty k tomuhle vozu, třebaže i tohle ale bylo o 10 tisíc víc, než stálo čtyřdveřové embéčko.

Problémy s kvalitou zpracování, ztělesněné zejména průsaky vody do interiéru, stály za spoustou případů, kdy nespokojení zákazníci svá auta Škodě vraceli. Tohle a další technické problémy spoustu zákazníků na Západě odradily a počáteční zájem rychle opadl. V roce 1969 tak bylo rozhodnuto o ukončení výroby po zhruba 2 500 postavených kusech Škody 1000 a 1100 MBX.

Takové množství by zas tak velkou vzácnost nezajišťovalo, jakkoli to není velké číslo. Jenže MBX je na světě přeci jen už téměř 50 let a za ty roky byla hromada aut zničena. Častým problémem byla samozřejmě koroze, která si vzala spoustu kusů. Škodovka také nikdy neprodávala náhradní karoserii na MBX, zatímco na MB ano, takže pokud člověk s MBX příliš vážně havaroval, nebylo jak ji opravit, kromě přestavby na čtyřdveřové 1000/1100 MB.

Ve výsledku tak v České republice jezdí pouhé desítky MBX a v Evropě jich existuje možná stovka, jak odhadl už před několika lety Michal Kačmár, tehdy jeden z designérů Škody Auto a majitel rovnou dvou MBX, z nichž ale bylo tehdy pojízdné jen jedno, které se dalo z oněch dvou zakoupených aut postavit. Tím se dostáváme k největšímu dnešnímu problému MBX - neexistují náhradní díly. Třeba dveře se vyrábí z těch na model MB, prodlouží se a odstraní se rám. I proto renovace takovéhoto auta může trvat léta.

Pokud byste chtěli Škodu 1100 MBX vlastnit, ale na renovaci se necítíte už proto, že dát 50 i více tisíc korun za pouhý vrak je příliš, existuje ještě jedna možnost, a sice koupit si zrenovovaný stroj. Sběratelé ho málokdy chtějí prodat a když už se nějaký kousek najde, dá se za jeho cenu pořídit nová Octavie, ne nutně v základu. Přesně takový kousek máme dnes před sebou - majitel tohoto kusu zveřejnil inzerát, podle kterého „uvažuje” o prodeji vozu. A vypadá to, že jeho úvahy se snadno stanou realitou, když vytáhnete z portmonky 750 tisíc Kč.

To jsou vážně velké peníze, dostanete za ně ale vůz výjimečný nejen svou podstatou, ale v tomto případě i stavem. Po kompletní renovaci z roku 2012 najel prý jen 1 000 km a vypadá podle toho - je prakticky jako nový. Něco takového se opravdu nevidí a nabízí kdo ví jestli jednou za rok, my jsme takovou nabídku nespatřili ještě déle. Samozřejmě, krásnou 1100 MB pořídíte za zlomek této částky. Ale těch také vzniklo násobně více než MBX. Oba modely, jak čtyřdveřový, tak i dvoudveřový, jsou kusem historie škodovky. Jen je MBX kusem vzácnějším a proto je i mnohem víc ceněný...

Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 1 - Skoda 1100 MBX prodej 2017 01Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 2 - Skoda 1100 MBX prodej 2017 02Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 3 - Skoda 1100 MBX prodej 2017 03Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 4 - Skoda 1100 MBX prodej 2017 04Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 5 - Skoda 1100 MBX prodej 2017 05Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 6 - Skoda 1100 MBX prodej 2017 06
Nemalých 750 tisíc vám dnes pořídí krásný exemplář 1100 MBX po kompletní renovaci. To je hodně peněz, ale za hodně výjimečnou věc

Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 7 - skoda mbx 01Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 8 - skoda mbx 02Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 9 - skoda mbx 03Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 10 - skoda mbx 04Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 11 - skoda mbx 05Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 12 - skoda mbx 06Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 13 - Skoda 1100 MBX prodej Perex lepsiŠkoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 14 - skoda mbx 07Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 15 - skoda mbx 09Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 16 - skoda mbx 10Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 17 - skoda mbx 11Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 18 - skoda mbx 12Škoda 1100 MBX: vzácná kráska dnes stojí až k milionu Kč, jedna je teď na prodej - 19 - skoda mbx 13
Škoda 1000/1100 MBX byla vzácná i před téměř 50 lety, dnes je to skutečná rarita

Zdroje: Archiv Autoforum, Eurooldtimers

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše