Reklama

Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta

Žádná Škoda nedokáže takovou rychlost vyvinout ani dnes a v době komunistického AZNP to platilo obzvlášť. Tento stoj byl ale výjimkou, ve své době neměl konkurenci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta

10.11.2018 | Petr Miler

Žádná Škoda nedokáže takovou rychlost vyvinout ani dnes a v době komunistického AZNP to platilo obzvlášť. Tento stoj byl ale výjimkou, ve své době neměl konkurenci.

Když si dnes chcete koupit škodovku s výkonným a nebo objemným motorem, skončíte u dvoulitru. Může to být Superb 2,0 TSI či Octavia RS 245, nic silnějšího v nabídce není. pokud Cesta výše už není a pryč už jsou i doby, kdy jste si do Superbu mohli pořídit i šestiválec. Dříve to nebylo lepší, v časech komunistického AZNP byly produkčním vrcholem stroje jako Rapid 135, které disponovaly zážehovou třináctistovkou a ani tovární závodní špičky nemířily o mnoho výše. Přesto se v historii české značky najdou automobily, které z tohoto pravidla dělají výjimky.

Příběh jednoho takového stroje začíná u sériové Škody 110 R, kterou asi netřeba připomínat nejen fanouškům značky. Je to dodnes žádané kupé, které mělo oproti standardní „stodesítce” výhodu v elegantnější karoserii a poladěném motoru, zážehové jedenáctistovce o výkonu 63 koní umístěném za zadní nápravou. Vyrábělo se v socialistickém Československu, ale bylo exportováno i na lepší stranu železné opony. A prodávalo se také ve Velké Británii.

V 70. letech se právě tam jezdil šampionát Special Saloons, ze kterého se v roce 1974 oddělila divize Super Saloons. Pravidla byla velmi volná - když jste stavěli auto pro Super Saloons, museli jste zachovat tvar karoserie, umístění motoru u zadní nebo u přední nápravy a zadní křídlo nesmělo být širší než víko zavazadelníku či motoru. Pohonná jednotka ale nemusela mít společného s tou sériovou vůbec nic.

Závodník John Turner se pro sezónu roku 1974 rozhodl, že jeho další auto bude mít motor za řidičem. Pořídil tedy normálně u dealera Škodovky kupé 110 R a údajně hned v jeho servisu ho nechal kompletně odstrojit včetně motoru. Odvezl si výsledek a ve své dílně se pustil do práce, jejíž hlavní bod byla instalace nového motoru.

Tím byl pětilitrový (!) osmiválec Chevrolet, který měl s původní jedenáctistovkou ve 110 R společného asi tak to, že měl sudý počet válců a byl plněn karburátory. Turner s mechanikem Mikem Hannem uřízli podlahu hned za B-sloupky a do vzniklého prostoru vevařili pomocný rám pro uchycení motoru. Ten tak nebyl striktně vzadu, ale uprostřed - seděl mezi řidičem a zadní nápravou a zabíral v podstatě polovinu auta. Pravidla to neporušovalo, takže proč ne, minimálně vyvážení auta bylo určitě lepší a úplně dozadu by se pětilitr jistě nevměstnal.

O přenos výkonu na kola se staral manuální pětikvalt Hewland DG 300 se zadními brzdovými kotouči u rozvodovky pro snížení neodpružené hmotnosti. V podstatě celá pětiprvková zadní náprava pocházela z monopostu Leda 5000 a byly tu z ní také další prvky. Přední náprava ale z tohoto vozu použít nešla, tedy Turner s Mannem postupovali podobně jako u československé Škody 130 RS - prodloužili přední ramena. Zadní pneumatiky měly údajně šířku 18 palců, tj. cca 455 milimetrů.

Novinek byla samozřejmě spousta i na exteriéru. Patrné je zejména ohromné rozšíření karoserie vpředu i vzadu - vpředu byly prostě odmontovány sériové plechové blatníky a na jejich místo se stěhovaly širší laminátové. Fotku zádě tohoto auta nemáme, ale víme, že děravá byla jak ementál, protože se tudy chladil motorový a převodový olej. Ohromné nasávací otvory po stranách zásobují chladicím vzduchem zadní brzdy a převodovku. Chladič motoru je umístěn vpředu.

Kabina byla tvořena jednou sedačkou Corbeau, volantem a pár budíky, nic jiného nebylo moc potřeba. Motor byl zakrytován, aby byl odstíněn strašný rámus, který produkoval jen pár centimetrů za zády pilota. Samozřejmě tu také byla ochranná klec, která sloužila i pro zpevnění karoserie. Kromě ní a pomocného rámu pro motor a převodovku nebylo údajně žádné další vyztužení nutné, sériová přepážka nad převodovkou, za kterou našla místo palivová nádrž, stačila.

Pětilitr Chevy byl atmosféricky plněný a produkoval až 477 koní. To stačilo jen 865 kg těžkému autu k maximálce 285 km/h a Johnu Turnerovi to zase bylo dost k několika vítězstvím a rekordním časům na kolo v sezóně roku 1974 - během čtyř měsíců dokázal zvítězit osmkrát, připsat si pět rekordů okruhu a porážet dokázal prakticky kohokoli. Byl tak úspěšný, že přitáhl pozornost oficiálního britského zastoupení Škody, která se stala jeho sponzorem.

A také ho řada dalších závodníků začala napodobovat, takže už v sezóně roku 1975 bylo takto upravených škodovek vidět na startovním poli víc. Většinou se ale omezovali na dvoulitrové motory. Turner v roce 1975 se svým vynálezem už nezávodil, za jeho volant se posadil Arthur Collier, který ovšem tak úspěšný nebyl. Kde je této škodovce konec dnes, nám není známo, i vzpomínka na časy její slávy je ale stále pozoruhodnou podívanou.

Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 1 - skoda 110R super saloon 01Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 2 - skoda 110R super saloon 02Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 3 - skoda 110R super saloon 03Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 4 - skoda 110R super saloon 04Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 5 - skoda 110R super saloon 05Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 6 - skoda 110R super saloon 06Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 7 - skoda 110R super saloon 07Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 8 - skoda 110R super saloon 08Škoda schopná jezdit 285 km/h vznikla už před 44 léty. Motor v ní zabíral půl auta - 9 - skoda 110R super saloon 09
Žlutá Škodovka s velkým osmiválcem uprostřed se v roce 1974 měřila s těmi nejlepšími. Aby také ne, při jejích parametrech

Zdroj: Special Saloons

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama