Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech

Na letošek připadá nejen 60. výročí zrodu Škody Octavia, ještě o 25 let dříve vznikl jiný model, který česká automobilka nabízí i dnes. Tehdejší Superb byl ale docela jinak pojaté auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech

1.7.2019 | Petr Prokopec

Na letošek připadá nejen 60. výročí zrodu Škody Octavia, ještě o 25 let dříve vznikl jiný model, který česká automobilka nabízí i dnes. Tehdejší Superb byl ale docela jinak pojaté auto.

Superb se do nabídky Škody poprvé dostal 22. října 1934. Tento model tedy letos slaví pětaosmdesátiny, což je koneckonců důvod, proč facelift třetí novodobé generace byl představen před několika málo týdny. Nyní se modernizovaný liftback postavil po bok svého prapředka, který má za sebou náročnou tříletou renovaci. Díky ní může zářit ve firemním muzeu v Mladé Boleslavi jako jeden ze Svatých grálů Škody a nejluxusnější sériový model, který kdy automobilka sériově vyráběla.

Pojďme se tedy vrátit v čase do oněch 30. let minulého století, kdy automobilka vyrukovala s modelem 640 Superb. Navzdory stejnému jménu, které nese i dnešní nástupce, šlo o model mířící do mnohem vyšších sfér trhu. Dostal tedy do vínku nezávislé zavěšení kol, hydraulické brzdy nebo výkonný šestiválcový motor o dvouapůllitrovém objemu a výkonu 55 koní. Sériová výroba odstartovala v roce 1935, přičemž Škoda svou tehdejší vlajkovou loď modernizovala každým rokem. V roce 1938 se tak vůz prodával pod názvem Superb OHV, přičemž objem jeho šestiválce narostl na 3,1 litru a jeho výkon vzrostl na 85 koní. V roce 1939 se dokonce objevila v nabídce i verze 4000 s čtyřlitovým osmiválcem o výkonu 96 koní, dnes u české značky nepředstavitelná věc.

Škoda do začátku druhé světové války vyrobila něco přes 700 exemplářů, poté se produkce zastavila. Obnovena byla až v roce 1946, po tři následující léta však už vzniklo jen 158 podvozků. Pouze jedenáct z nich navíc dostalo karoserii přímo v Mladé Boleslavi, zbytek zamířil do pražské karosárny Uhlík, vysokomýtské karosárny Sodomka nebo do Kvasin. Zajímavé přitom je, že přeprava probíhala po vlastní ose, kdy provozuschopný podvozek nesl minimalistickou provizorní karoserii.

Jedním ze 44 kusů, jež zamířily z Mladé Boleslavi do Kvasin, byl i vůz s výrobním číslem 81587. Ten byl 2. září 1948, tedy takřka na den přesně 14 let po zahájení produkce, převzat zákazníkem, jímž byla Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varech. Superb se tak vrhl do služeb turismu, kde strávil dvacet let. Poté byl vyřazen a Škodě se jej podařilo odkoupit pro tehdy nově budovanou muzejní sbírku. Nicméně na renovaci si vůz musel hezky dlouho počkat.

Při detailním průzkumu totiž bylo zjištěno, že řada dílů chybí a třeba čalounění je nekompletní. Vůz tedy zamířil k ledu, než byly opatřeny veškeré potřebné komponenty. Poté již odstartovala ona náročná renovace, která skončila až letos. S naleštěnou karoserií a vyčištěným interiérem se pak Superb bude představovat návštěvníkům muzea až do 1. září v rámci nové výstavy „Kvasiny - 70 let s okřídleným šípem“. Jeho stav bere dech už z fotek, co teprve naživo...


Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 1 - Skoda Superb 1948 renovace 01Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 2 - Skoda Superb 1948 renovace 02Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 3 - Skoda Superb 1948 renovace 03Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 4 - Skoda Superb 1948 renovace 04Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 5 - Skoda Superb 1948 renovace 05Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 6 - Skoda Superb 1948 renovace 06Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 7 - Skoda Superb 1948 renovace 07Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 8 - Skoda Superb 1948 renovace 08Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 9 - Skoda Superb 1948 renovace 09Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 10 - Skoda Superb 1948 renovace 10Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 11 - Skoda Superb 1948 renovace 11Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 12 - Skoda Superb 1948 renovace 12Škoda vrátila lesk nejluxusnějšímu autu, jaké kdy vyrobila, jeho stav bere dech - 13 - Skoda Superb 1948 renovace 13
Škoda Superb z roku 1948 se dočkala náročné renovace a nyní může zářit ve firemním muzeu

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše