Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev

Dopravní letadlo má z pohledu automobilisty blíže k autobusu, to vůbec nejrychlejší v dějinách ale umí ohromit. Rychlost zvuku totiž hned tak nějaký automobily nepřekoná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev

16.2.2019 | Mirek Mazal

Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dopravní letadlo má z pohledu automobilisty blíže k autobusu, to vůbec nejrychlejší v dějinách ale umí ohromit. Rychlost zvuku totiž hned tak nějaký automobily nepřekoná.

Pozemský rychlostní rekord má už přes přes dvacet let stejnou hodnotu - 1 228 km/h. V roce 1997 se zápis do Guinessovy knihy rekordů postaral Andy Green ve stroji jménem Thrust SSC - „SuperSonic Car” -, s nímž o 3 km/h pokořil rychlost zvuku u zemského povrchu. Tento výkon zatím nikdo nepřekonal a asi ani hned tak nepřekoná. Projekt Bloodhound SSC, který měl jet 1 609,344 km/h, bohužel zkrachoval a byť naděje na jeho vzkříšení stále žije, s očekáváními jsme raději opatrní.

Také v případě dopravních letadel musíme za těmi nejrychlejšími dávno do minulosti. Dnes všechna létají podzvukovou rychlostí, nenajdeme mezi nimi ani jeden supersonik, jakým byl legendární Concorde. Celým názvem Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 sloužil pod vlajkami společností British Airways a Air France a jako král vzdušného prostoru létal rychlostí až 2 158 km/h.

Přelet Atlantického oceánu mu trval zhruba 3 až 3,5 hodiny podle síly větru a byl tedy nesrovnatelně rychlejší než cokoli, co dnes dokáže přemístit tolik lidí z jednoho místa na druhé. Je paradox, že letadla tolik zpomalila, když auta se za poslední dekády stala naopak nesrovnatelně rychlejšími, dříve jsme ale detailně probírali, proč tomu tak je. Na světě je jen málo lidí, pro které by čas byl tak drahý, aby jim záleželo na tom, jestli letadlo letí 3 a nebo 8 hodin. Rozdíl v ceně letenek byl ohromný, neboť Concordy spotřebovávaly vysoké množství paliva, pojmuly relativně málo lidí a jejich vývoj a údržba také nevyšly lacino.

Nebyl to ale jejich jediný problém, byly také neskutečně hlučné. Kvůli hluku byly trasy omezené na neobydlené oblasti a v roce 2003 byly po nehodě jednoho z nich rychlé stroje z ekonomických důvodů úplně vyřazeny z letového plánu. Nešlo tu přitom jen o hluk motorů, dalším problematickým faktorem byl tzv. sonický třesk nastávající při překročení zvukové bariéry. Ten byl tak hlasitý, že dokázal rozbíjet okna, proto musely Concordy nad souší létat relativně pomalu a na plnou rychlost přejít až nad oceánem.

Video níže vám nejlépe přiblíží, co start Condordu znamenal po zvukové stránce jak v případě motorů, tak v případě onoho třesku. Už hluk poblíž ranveje je neskutečný a pozor na nečekanou ránu, která přichází těsně před koncem první minuty. Letadlo se v tu chvíli pohybuje už v letové hladině 52 000 stop, tedy ve výšce 16 km, to je hodně daleko. Přesto vydá ránu jako z děla a kdyby letadlo bylo níže, pasažéři na lodi by se potýkali už s impulsem přesahujícím 100 dB, který už má vliv na zdraví. Je to pořád fascinující jev, který vám dnes bohužel - pro ty bydlící poblíž letišť spíše bohudík - žádné dopravní letadlo nepředvede...


Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 1 - Concorde zvuky po preletu 01Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 2 - Concorde zvuky po preletu 02Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 3 - Concorde zvuky po preletu 03Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 4 - Concorde zvuky po preletu 04Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 5 - Concorde zvuky po preletu 05Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 6 - Concorde zvuky po preletu 06Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 7 - Concorde zvuky po preletu 07Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 8 - Concorde zvuky po preletu 08Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 9 - Concorde zvuky po preletu 09Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev - 10 - Concorde zvuky po preletu 10
Concorde uměl létat nadzvukovou rychlostí, ale vydával u toho až zdraví nebezpečné zvuky. Start byl jedna věc, pecka po překročení rychlosti zvuku druhá

Zdroj: Josh S@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.