Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega

Jsou obří a unesou až 950 tun, jsou ale také nesmírně šikovná. Představují nejefektivnější současnou metodu stavění trámových mostů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega

25.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jsou obří a unesou až 950 tun, jsou ale také nesmírně šikovná. Představují nejefektivnější současnou metodu stavění trámových mostů.

Postavit most není vůbec snadná věc, má-li ten most být hodně dlouhý, mají-li po něm auta nebo vlaky jezdit až stakilometrovými rychlostmi a má-li vzniknout v rekordně krátkém čase. Trámové betonové mosty pro takové použití je třeba pro obrovský ekonomický rozvoj stavět co nejrychleji v Číně, a tak právě tam stvořili stroj, který se o rychlou konstrukci mostů stará s pozoruhodnou jednoduchostí a elegancí.

Přesně o tomto stroji bude dnes řeč a prohlédnout si jej můžete i na přiložených obrázcích a videích. Jeho autorem je pekingská firma Beijing Wowjoint Machinery a svému dílu říká jednoduše: SLJ900/32. Hledat za prostým označením prosté dílo ale v tomto případě není na místě - s délkou 91,8 metru, šířkou 7,4 metru, výškou 9 metrů a hmotností 580 tun jde o obrovské a neuvěřitelné těžké monstrum.

Bez těchto parametrů by ale nebylo schopno toho, co dokáže. Umí zkrátka dojet nad část mostu, která je zatím bez mostovky, dovézt tam její další část a umístit ji na své místo. SLJ900/32 dojede na konec již hotové části, vysune ohromné rameno a opře jej o další pilíř. Pak pod rameno, kde zatím nic není, mostovku posunou a spustí tak, aby ji mohli dělníci připevnit k pilířům. A pak odjedou pro další trám a proces se opakuje, dokud není hrubá stavba mostu dokončena. Pak se může na mostovku nalít asfalt a mohou po mostě mohou jezdit auta, ve zkratce řečeno.

Jednotlivé trámy jsou prefabrikované a když tenhle jeřáb přijede k onomu skladišti, otočí všechna kola do krabího chodu, najede nad trám a nadzvedne ho. Trámy jsou k ramenům stroje přišroubované ohromnými maticemi, které jsou pak uvolněny. Něco takového na svém autě či dokonce kamionu nehledejte, ani pokud máte kola s centrální matkou.

Zní to jednoduše a na poměry podobných staveb to jednoduché je, ale o banalitu pochopitelně nejde. Proces je to docela komplexní, jak ukazuje video. Také si všimněte, že je zrychlené a práce těmhle obřím strojům trvá reálně déle. Jenže to očividně je rychlejší a efektivnější než jakákoliv jiná technologie, pokud má most mít třeba několik kilometrů délky. A to se zpočátku jeřáb vždycky postavil speciálně pro jeden konkrétní most a pak byl rozebrán.

Důvod je jednoduchý - každý most má trochu jiné parametry. Ovšem v posledních letech, pravděpodobně s tlakem na zrychlování staveb a snižování nákladů, se tyhle jeřáby staví tak, aby mohly být použity vícekrát, aby byly určitým způsobem variabilní. Tak se stává, že údajně přes 70 % těchto mašin pracuje více než čtyři roky na různých mostech. Také prý téměř 40 % z nich za svou životnost umístí více než 1 000 trámů; průměr je zhruba 730 za životnost stroje.

Za posledních 15 let bylo v Číně objednáno přes 100 podobných jeřábů, takže si dovedete představit, jaké tempo po stavařích společnost žádá. Většina z nich uveze trámy těžké 800 - 950 tun a samy tyto stroje váží většinou okolo již zmíněných 580 tun. Jaké výkony mají jejich motory, netušíme, ale počítejte s tisícovkami koní a desetitisíci newtonmetrů. A pochopitelně, nepoužívají se jen v Číně, ale i v dalších částech světa, třebaže můžou mít trochu jiný design. Podívejte se na ně v akci, jde o vskutku zajímavý spektákl...

Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 1 - jerab na stavbu mostu cina 01Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 2 - jerab na stavbu mostu cina 02Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 3 - jerab na stavbu mostu cina 03Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 4 - jerab na stavbu mostu cina 04Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 5 - jerab na stavbu mostu cina 05Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 6 - jerab na stavbu mostu cina 06Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 7 - jerab na stavbu mostu cina 07Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 8 - jerab na stavbu mostu cina 08Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 9 - jerab na stavbu mostu cina 09Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 10 - jerab na stavbu mostu cina 10Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 11 - jerab na stavbu mostu cina 11Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 12 - jerab na stavbu mostu cina 12Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 13 - jerab na stavbu mostu cina 13Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 14 - jerab na stavbu mostu cina 14Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 15 - jerab na stavbu mostu cina 15Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 16 - jerab na stavbu mostu cina 16Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 17 - jerab na stavbu mostu cina 17Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 18 - jerab na stavbu mostu cina 18Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 19 - jerab na stavbu mostu cina 19Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 20 - jerab na stavbu mostu cina 20Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 21 - jerab na stavbu mostu cina 21Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z Lega - 22 - jerab na stavbu mostu cina 22
Tyhle jeřáby jsou dost velké na to, aby postavily most, ale vejdou se i do dálničních a železničních tunelů

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše