Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení
20.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Sesto Elemento? Centenario? Veneno? Zapomeňte na ně, to všechno jsou tuctovky. Před námi stojí vůz, který vznikl v pouhých dvou exemplářích.
Lamborghini Diablo, poslední model vyvinutý bez vlivu Audi na automobilku z italské Sant'Agaty Bolognese, je dodnes auto snů. Mezi spoustou verzí, ve kterých vzniklo, bylo i několik špičkových jako GTR, původně pro pohár Lamborghini Supertrofeo, dnes i vzácný silniční stroj. A vedle nich ještě jednu, která měla soupeřit s McLareny F1 GTR a Porsche 911 GT1, ovšem nikdy se to nestalo.
Jmenuje se Diablo GT1 a i přes jméno a vzhled to je Diablo jen částečné. Mělo to být ultimátní Lamborghini, auto, které bude zdobit zdi teenagerů ještě roky po ukončení aktivní kariéry. Místo toho je to dnes prakticky neznámý jednorožec, který skončil dřív, než pořádně začal.
Přímo z Diabla pochází motor a některé části interiéru, zbytek vozu, včetně všech panelů karoserie a podvozkových dílů, je ale specifický. Vznikl ve spolupráci Lamborghini s firmou Signes Advancet Technology (SAT), sídlící ve francouzském Toulonu. Tato firma se zabývá právě výrobou a přípravou závodních aut a přesně takové měla v tomto případě stvořit.
Se zadáním přišel dvanáctiválec Lamborghini s prodlouženým zdvihem a upravenými vstřikovači, v podstatě motor, který se později dostal do silničních verzí GT a 6,0 VT. Jeho výkon byl 664 koní a způsob, jakým se vytáčí, nemá daleko do atmosférických Formulí 1. Můžete se o tom přesvědčit na videu níže.
SAT k motoru připevnilo sekvenční šestikvalt Hewland a kolem pohonného ústrojí postavilo karbonovou karoserii, která kopíruje Diablo, ale díly jsou jiné. Chybí tu dokonce i charakteristický prvek zádě Diabla, totiž kryt motoru umístěný níže než boční panely; ve jménu aerodynamiky tu je místo něj ohromná plocha s dvěma nasávacími otvory, zakončená malým spoilerem. Nasávacích otvorů tu obecně je mnohem víc než u sériového Diabla. Hotový vůz váží asi 1 130 kg, takže je velmi, velmi lehký a není pochyb o tom, že s 664 koňmi pod kapotou šlo o daleko nejrychlejší Diablo vůbec.
Firma SAT postavila dva kusy a pak bylo na Lamborghini, aby vůz homologovalo u italského ministerstva dopravy a samozřejmě i u FIA. V obou případech byla homologace schválena, do vývoje napumpovány peníze, ale vedení automobilky projekt v roce 1997 zastavilo. Důvod? Nechtěli do něj vkládat další peníze. Proč, je otázkou, auto bylo v podstatě hotové.
Dva postavené kousky tak najednou neměly budoucnost, do lisu ale nemířitly Jeden byl prodán do Japonska, kde skutečně závodil, a to v šampionátu JGTC. Druhý - tenhle žlutý na obrázcích a videu - zůstal u firmy SAT jako výstavní kousek. Byl upraven na silniční použití a dostal jméno „GT1 Stradale”.
Jestli by tedy tohle auto bylo lepší než McLaren F1 GTR, jestli by dokázalo vyhrát Le Mans alespoň ve své třídě, se už nikdy nedozvíme. Co je však jisté, je, že před námi stojí nejvzácnější Lamborghini ze všech - i takové Sesto Elemento s 20 vyrobenými exempláři je vedle Diabla GT1 tuctovka, to samé Centenario i Veneno. Jen Aventador J vyrobený též ve dvou kusech se GT1 může rovnat. Pořád je to ale „jen” upravený Aventador, Diablo GT1 je i technicky zcela jedinečný stroj...




































Diablo GT1 Stradale je jedním ze dvou vzniklých kusů, dodatečně přestavěný na silniční použití
Zdroj: NM2255@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT včera 15:01
- První brazilské vítězství v Moto2; Salač out včera 14:00
- Vítězem Moto3 byl prohlášen lídr šampionátu Rueda včera 13:00
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem 28.6.2025
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash 28.6.2025
Nejčtenější články
Toyota v Evropě začne vyrábět jeden ze svých nejzajímavějších modelů, přesto vám ho tu neprodá. Je jen na export
31.5.2025Peugeot říká, že když jeho první elektrické GTi bude fiasko, vrátí se i jako spalovací auto. Je vůbec nutné čekat na výsledek?
31.5.2025Německo usnulo na vavřínech, říká šéf VW, s 20 hodinami práce z domova za týden nikdy ničeho nedosáhneme
1.6.2025Věřte nebo ne, ale tuhle nevzhlednou věc na auto nově prodává přímo BMW za desítky tisíc korun
1.6.2025Unikla podoba další novinky levné značky VW. Vzala znovu starou škodovku a udělala z ní ještě úplně jiné auto
1.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva