Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv

(+ videa) Až na semaforech potkáte bílý Trabant s podivně rozšířenými předními podběhy, nesnažte se závodit, nemáte-li něco jako Veyron.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv

7.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Až na semaforech potkáte bílý Trabant s podivně rozšířenými předními podběhy, nesnažte se závodit, nemáte-li něco jako Veyron.

Východoněmecký bakelitový zázrak má řadu fanoušků. Někteří dbají na sériový stav, jiní zase upravují Trabanty tak, že to pak pomalu ani nejsou Trabanty. Fandíte-li spíš těm druhým, vězte, že nedávno představený hnědý stroj s Quattrem a motorem 1,8 turbo není vrcholem toho, co můžete v hávu tohoto zdánlivě legračního autíčka potkat. Vůz, který vám ukážeme dnes, je takových Trabantů svatý grál.

Oproti alespoň podobně schopným úpravám z dřívějška má jednu podstatnou výhodu - na první pohled to není nijak zajímavé auto. Bílý lak s nedokonalostmi naznačuje spíše sotva přežívajícího veterána, podivné jsou jen ony černé lemy předních blatníků. Budiž, trocha tuningu, možná je pod kapotou rychloprůchozí vzduchový filtr. Jenže pak přijdete blíž a všimnete si podivně dlouhého předního převisu. Zkoumáte tedy vůz dále a nestačíte se divit. Tohle auto totiž je Trabant jen zvenčí. V útrobách pracuje dvoulitrové turbo Saab a pohon všech kol Quattro z Audi S3.

Pro zástavbu takového pohonného ústrojí samozřejmě musela vzniknout kompletně nová podvozková platforma. Jak vidíme na některých fotkách, vznikla z ocelových hranolů a do ní byl vsazen motor s převodovkou a čtyřkolka. Odpovídajícím způsobem se musel rozšířit rozchod kol a samozřejmě tu nejsou sériové uzounké pneumatiky, ale právě oblast blatníků a kol je tak to jediné, kde poznáte víc síly.

Zmíněný motor pochází z modelu 900 a je to dvoulitr B204L, který v sérii dával 185 koní a 263 Nm díky turbodmychadlu Garrett. I v tomto případě je přeplňovaný, ale neomezuje se na takto plebejská čísla výkonu - po náročných úpravách, které jsou zčásti též viditelné mezi přiloženými fotkami, nabízel nejprve 460 koní a 520 Nm a po dalším ladění dnes generuje neuvěřitelných 570 koní a 620 Nm. Původcem je samozřejmě turbodmychadlo Garrett GT35, které válce plní maximálním tlakem 1,9 baru.

Trubky sání mají průměr 76 mm, hlavní výfukové potrubí, na zakázku stavěné, má stejný průměr a končí tlumičem Magnaflow. Zakázkové jsou také svody, kompletně omotané termoizolační páskou. Úpravy motoru jdou samozřejmě mnohem dál, třeba i pružiny ventilů jsou tvrdší, a motor byl před zástavbou rozebrán a dostalo se mu servisu hraničícího s renovací. Nové a silnější jsou pochopitelně vstřikovače paliva, jsou tu nová ojniční ložiska, pístní kroužky - v podstatě se bavíme o novém motoru.

Také to ale je potřeba s výkony, jaké byly cílem. Stejně tak je tu odolnější spojka a zesílen byl i systém pohonu všech kol, aby takový nápor zvládl; Audi S3 nikdy nebylo zrovna slabé auto, ale do 570 koní mu vždy scházelo ještě dost. Převodovka má šest stupňů a pochází opět z dílen koncernu Volkswagen.

Jak ukazují grafy průběhu výkonu, ani tento motor není imunní proti neduhu relativně malých motorů „nafouknutých” na obrovský výkon - pokud nemáte správné otáčky, nikam se nejede. Ještě ve 4 tisících ukazuje graf jen asi 160 koní, pak ale výkon raketově roste a v 5 tisících už máte pod plynem dvojnásobek. Vrcholných 570 koní vidíme v 7 tisících otáčkách. Autoři toho díla, no spíše děla se zmíněnou charakteristikou údajně dost bojovali, ale ne zcela úspěšně. Ostatně, 285 koní na litr je na vážně šílený poměr.

A máme-li zůstat u šílených poměrů, sluší se dodat jeden ještě zajímavější. Tohle auto totiž po všech provedených úpravách váží jen 1 030 kg a disponuje tedy 553 koňmi výkonu na tuhu hmotnosti. To je hodnota o 3 koně na tunu lepší než u Bugatti Veyron a samotná hmotnost je o několik metráků nižší než u hnědého Turbo Quattra. Přitom se nedá říci, že by na autě bylo cokoli odfláknuté, jsou tu třeba podvozkové díly z Volva nebo brzdy Porsche - tento stroj se zdá být na svůj výkon připraven.

Na nic ze zmíněného přitom tenhle Trabant vážně nevypadá, pokud si hned nevšimnete prodloužené přídě a tlustého výfuku. Má dokonce sériovou palubní desku a sedačky také nevypadají, že by měly nějak blízko do skořepin. A ani tu nejsou velká litá kola, nýbrž relativně malé gumy s chromovanými poklicemi. Na výzvu od tohoto auta na semaforech je ovšem potřeba si dát velký pozor - 533 koní na tunu má vážně máloco jezdící běžně po silnicích...

Díky za informace a fotky, Jakube!


Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 1 - bzyq trabant 570PS 14Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 2 - bzyq trabant 570PS 15Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 3 - bzyq trabant 570PS 16Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 4 - bzyq trabant 570PS 17Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 5 - bzyq trabant 570PS 18Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 6 - bzyq trabant 570PS 19Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 7 - bzyq trabant 570PS 20Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 8 - bzyq trabant 570PS 21Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 9 - bzyq trabant 570PS 22Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 10 - bzyq trabant 570PS 23Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 11 - bzyq trabant 570PS 24Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 12 - Trabant Saab turbo Quattro 570 PS dalsi 01
Srdcem vozu je řádně vyladěné dvoulitrové turbo Saab

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 13 - bzyq trabant 570PS 11Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 14 - bzyq trabant 570PS 12Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 15 - Trabant Saab turbo Quattro 570 PS dalsi 02Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 16 - bzyq trabant 570PS 10Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 17 - bzyq trabant 570PS 08
Auto bylo do značné míry postaveno od základu jako zcela specifický stroj

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 18 - Trabant Saab turbo Quattro 570 PS dalsi 03Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 19 - bzyq trabant 570PS 06Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 20 - bzyq trabant 570PS 07Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 21 - bzyq trabant 570PS 01Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 22 - bzyq trabant 570PS 02Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 23 - bzyq trabant 570PS 05Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 24 - bzyq trabant 570PS 09v
Výsledku byste výkon srovnatelný s Lamborghini a ještě o řád lepší dynamiku asi nehádali


Video z momentů ještě před dokončením vozu


První, 460koňová evoluce stroje


Současný stav a dynamika vozu s 570 koňmi pod kapotou

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.