Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyto prezentační fotky nových Audi vůbec nezobrazují skutečná auta. Jak vznikly?
5.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pořizovat úchvatné fotky nových aut v exotickém prostředí je drahé a dělat záběry jen na počítači nevěrohodné. Existuje ale i pozoruhodná třetí cesta.
Asi nebude překvapením, když řekneme, že spousta prezentačních obrázků automobilových novinek, které vypadají jako fotografie, nejsou fotografie. Jde často o záběry výrazně upravené nebo zcela vytvořené na počítači. A ani videa leckdy nejsou to, čím se zdají být. Vzpomeňte na promo-video Bugatti Chiron, na kterém nejezdil po okruhu tak úplně Chiron, nýbrž Veyron; Chiron se z něj stal až na počítači. A to bylo základem aspoň Bugatti, někdy záběry vznikají ještě bizarněji.
Tyto postupy jsou dnes tak daleko, že je obtížné poznat, co je skutečné a co ne, paradoxně spíše u fotografií ale snáze rozeznáte, že vůz nafocený jakoby pod ohromujícím alpským štítem ve skutečnosti stál tak nanejvýš ve studiu. Dělat takové fotky reálně je ale v případě neodhalených novinek nebezpečné z hlediska možného prozrazení a u těch už představených pochopitelně velmi drahé. A tak se hledají třetí cesty.
Jednu takovou našlo Audi, které se před pár dny pochlubilo tím, jak vznikají některé fotografie jeho vozů, které pak můžeme vidět v prodejních katalozích. Jsou na jednu stranu dokonale skutečné, na druhou stranu ale vytváří dokonalou iluzi toho, co vlastně není.
Jejich autorem je fotograf jménem Felix Hernandez, „velký malý kluk”, který si ze své vášně pro hračky udělal živobytí. „Jen” přidal fotoaparát. A tak dokáže miniatury skoro čehokoli dostat před náš zrak v podobě, ve které je nerozeznáme od skutečných věcí.
Záběry nového Audi Q7, ve na kterých se pohybuje lesem jak šelma nebo fotografie Audi R8 GT minulé generace, na nichž bylo auto částečně zahaleno kouřem, nejsou obrázky skutečného auta. Je na nich model, třebaže nejspíš velmi kvalitní práce za víc než pár stovek, který Hernandez naaranžoval do miniaturních kulis, přidal trochu umělé mlhy a exponoval tak, aby vytvořil větší dojem hloubky ve výsledném obrázku. Pak s fotografií nějakou dobu pracoval na počítači a vytvořil to, co pak Audi prezentovalo světu.
Hernandez používá pro svou práci slovo „Dreamphography” a na rozdíl od videa Chironu, kterým se tvůrci chlubili jen chvíli, tady nejde o nic, za co by se Audi stydělo. V obou těchto případech se způsobem vzniku těchto fotek pochlubilo i na svém facebookovém profilu, a to včetně fotek „ze zákulisí”, tedy z příprav na expozici.
Takovýmto způsobem se pravděpodobně nevytvářejí oficiální fotosady, které automobilky poskytují nám, novinářům, abychom k textům o novinkách měli co přiložit. Tam musí stačit počítač a zrovna u Audi vypadají tyhle fotografie často dost uměle, jak jsme mohli naposledy vidět při včerejším odhalení nových A5 a S5 Cabriolet. Hernandezovy fotky vznikají později spíše pro oficiální katalogy, tapety ke stažení a další podobné záležitosti.
Na práci Felixe H. je pozoruhodná ta skutečnost, že auto jakoby nebylo tím hlavním - vypadá to, že důležitější je situace, do které se dostalo, ať už to v případě R8 je průjezd zaprášenou silnicí nebo u Q7 průzkum džungle. I když říká, že je tahle práce pro něj vlastně hraním si s autíčky, pochopitelně jej živí. A Audi - a nejen jemu - dovoluje dosáhnout lepšího výsledného efektu s větší věrohodností za méně peněz, což se v dobách masivních škrtů kvůli Dieselgate jistě hodí.
„Miluji manipulaci s fotografiemi a digitální umění, ale co je opravdu zajímavé, je dělat co nejvíc ve skutečnosti. Jako sníh používám pšeničnou mouku, jako písek v poušti kukuřičnou. Pro atmosféru přidám kouř, pro déšť vyrobím spršku vody, kapky vody jsou kukuřičný sirup,” píše o své práci Hernandez.
Právě tohle dělá jeho fotografie skutečnějšími, než se na první pohled zdají. A třebaže je jako ilustraci k článku o tom, jaké má nová Q7 motory, kolik zhubla a kolik bude stát, asi nikdo nepoužije, přinášejí zajímavý vhled do toho, jak se také dá dělat produktová fotografie trochu netradiční cestou.




Jedna z katalogových fotek nové Q7 vůbec nezachycuje skutečnou Q7
A podobně to platilo dříve u R8 GT, část fotografií vzniká jen díky modelům aut a kreativitě footgrafa
Zdroje: Audi, Felix Hernandez, Petapixel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mercedes mluví o návratu zdravého rozumu, ve skutečnosti ale chystá „elektrický blitzkrieg”
před 2 hodinamiJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
před 3 hodinamiNejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva