Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Uro Vamtac: španělský Hummer asi ani neznáte, též vznikl pro armádu
28.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Španělský speciál si krom armád našel cestu i do řad policie. Svými terénní schopnostmi ohromí.
Americký Hummer alias Humvee, tedy ono armádní vozidlo, vzniklé ze soutěže automobilek v 80. letech minulého století, je jistě velmi úspěšné. Ani zdaleka to ale není jediný vůz podobného typu. Jedním ze strojů, který se Humvee nechal silně inspirovat, je Uro Vamtac, který pochází ze Španělska - země, která je slavná spoustou věcí, ale výroba offroadů mezi ně rozhodně nepatři.
Trochu divný název Vamtac je zkratkové slovo, znamená to Vehículo de Alta Movilidad Táctico, tedy Taktické vozidlo vysoké mobility. Tento stroj se dostal na svět v roce 1998, tedy asi patnáct let po Humvee, přesto je na něm inspirace americkým strojem velmi silně znát, a to nejen ve vnějším designu. Dieselový osmiválec a třístupňový automat tu tedy nečekejte, ale třeba velikostí si Vamtac s Humvee nezadá - na šířku má 2,18 metru, na délku 4,84 m a na výšku 1,88 metru. Světlá výška činí 440 mm.
Tyto rozměry nejsou náhodou či prostým výsledkem vývoje - byly zvoleny s ohledem na těžiště co nejníž, aby vůz dokázal bojovat s co nejtěžším terénem a vyjet co nejstrmější kopce. A výsledky se dostavily: Vamtac zvládne 45° stoupání. Pomáhá také přední nájezdový úhel 70°, zadní 50° a přejezdový 140°. A pokud vám v cestě stojí řeka, po speciálním utěsnění projede Vamtac až 1,5 metru hlubokou vodou. V běžném nastavení zvládne poloviční hloubku. Terénní schopnosti tohoto stroje ostatně lépe demonstruje video, které uvidíte níže. Co všechno Vamtac projede, je ohromující.
Po stránce techniky je samozřejmostí pohon všech kol, tři stoprocentně uzavíratelné diferenciály a tuhé nápravy. Pod kapotu se pochopitelně montují jen diesely, základem je čtyřválec Iveco o 122 koních, nad ním stojí šestiválec od Steyru, nabízející 163 koní. Obrněné verze jsou vybaveny silnějším šestiválcem Steyr o 213 koních.
Vůz má čtyřstupňový automat a na silnici dosáhne až 135 km/h, většinou je cestovní rychlost okolo stovky. S vahou od 3 do 3,5 tuny v prázdném stavu a s užitečnou hmotností 1 500 až 2 000 kg se ale nedá žádný velký sprint očekávat. Stolitrová palivová nádrž stačí na zhruba 600 km dojezdu.
Je to primárně vojenské vozidlo, takže možnosti nástaveb karoserie jsou široké. Čtyřdveřové provedení může sloužit pro transport nebo pro vedení a vzadu může být ještě střílna. Na vůz se také dá namontovat minomet, protitankové rakety nebo třeba lehké rakety země-vzduch. Uvnitř nečekejte žádný luxus nebo spoustu prostoru, všechno musí především fungovat - například nad hlavou je místa jen velmi málo, pokud vůbec nějaké. Tak to ostatně i vypadá na fotografiích. Řidič má před sebou údajně celkem osm budíků, které mu řeknou všechno potřebné o voze.
Uro Vamtac využívá kromě španělské armády také několik dalších zemí, například Rumunsko, Malajsie, Maroko nebo Thajsko a podle některých zdrojů je zkouší i Belgie a Brazílie. Nejen v armádě ale našel Vamtac využití - ve Španělsku jej používají také hasiči, záchranná služba a policie. A také existuje ve zcela civilní verzi, ve které má šestiválec od Steyru o 193 koních a pětistupňový automat. Možnosti nástaveb karoserie jsou i zde velmi široké, jak se můžete přesvědčit mezi obrázky.
Ceník k dispozici nemáme, s žádnou lácí ale nepočítejte. Přeci jen je to kus auta, který vydrží snad všechno, co po něm může člověk chtít. Dokonce si troufáme podle videa níže odhadnout, že to dřív zabalí posádka než vůz.
Třebaže je Uro Vamtac primárně vojenským vozidlem,...
... našel využití i mezi civilními službami
Je k mání i běžným smrtelníkům, luxus uvnitř ale nečekejte
Reklamní video ukazuje špičkové terénní schopnosti Vamtacu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
včera - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
včera - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
včera - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
včera - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
včera
Živá témata na fóru
- Koupě auta do 100 tisíc - držák se spotřebou 05.06. 01:52 - Trypex
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 23:48 - honziss
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz