ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu

Tohle monstrum mělo kola o průměru 1,8 m, vyšplhalo na 1 m vysokou zeď a projelo i 1 m sněhu. To vše se dvěma obřími motory se spotřebou 100 l/100 km.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu

11.11.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Tohle monstrum mělo kola o průměru 1,8 m, vyšplhalo na 1 m vysokou zeď a projelo i 1 m sněhu. To vše se dvěma obřími motory se spotřebou 100 l/100 km.

Sledujete-li náš web pravidelně, patrně víte, že Rusové, resp. Sověti nestaví off-roady, nýbrž všudychody, sněhoblátochody a podobné „chody” - prostě vozy na pomezí auta a náklaďáku, které projedou úplně všude, některé z nich umí dokonce plout po vodě a některé dokonce ani nepotřebují kola. To není případ ZiLu E167, který tu máme dnes, ovšem po stránce „všudychodství” rozhodně patří k největším.

Je to projekt Zavodu Imeni Lichačeva z počátku 60. let minulého století, z dob „zuřící” studené války. Požadavky na nový „sněhochod”, jak tomuhle autu Sověti říkali, zněly jasně - pohon 6x6, kola o průměru alespoň 1 700 mm, světlá výška alespoň 800 mm, užitečná hmotnost alespoň tři tuny, automatické uzávěrky diferenciálů a poměr výkonu ku hmotnosti alespoň 20 koní na tunu. A také hovořily o termínu představení 1. ledna 1963.

ZiL E167 byl navržen a postaven v roce 1962. Dostal šest kol o průměru 1 790 mm, hnaných dvěma sedmilitrovými osmiválci ZiL-375 o celkovém výkonu 360 koní. Oba motory byly umístěny vzadu podélně vedle sebe a levý hnal levá kola, pravý hnal pravá kola, a to přes automatické převodovky, ovládané jednou sadou tlačítek vedle volantu.

Kola měla v nábojích redukce pro zvýšení světlé výšky i převodového poměru. Výkonu tu tedy bylo dost, ale zpřevodování pohonného ústrojí dovolilo rychlost maximální rychlost jen 75 km/h. Běžná cestovní rychlost na asfaltu byla 65 km/h a sněhem se ZiL E167 pohyboval většinou rychlostí okolo 10 km/h. Natáčecí byla přední a zadní náprava a podvozek se světlou výškou 750 mm byl zakrytován hladkými plechy, které uměly klouzat po sněhu.

Tenhle stroj měl brodivost 1,8 metru a bez potíží zvládl rovný metr hluboký sníh. Poradil si s dvoumetrovým protitankovým příkopem a s vertikální zdí o výšce jednoho (!) metru. To vše při pohotovostní hmotnosti 7 tun a užitečné 5 tun. Bylo to také pořádné monstrum - z většiny fotek se to nemusí zdát, ale tohle auto bylo 9 260 mm dlouhé, 3 130 mm široké a 3 060 mm vysoké.

V kabině bylo místo pro čtyři lidi a dalších několik mělo k dispozici lavice v nákladovém prostoru; zde bylo i oddělené vytápění. Vůz pojal 900 litrů paliva a spotřeba byla odvislá od toho, kde jezdil; uvádí se však číslo 100 litrů na 100 kilometrů, kterému se nezdráháme věřit. Každý motor měl vlastní kapalinový chladicí systém.

V lednu roku 1963 se uskutečnila první cesta ZiLu E167. Najel 742 kilometrů po asfaltových a zasněžených silnicích Moskevské oblasti a 183 km po neporušené sněhové pokrývce mimo asfalt. V únoru cestoval tento stroj z Moskvy do Permu, tedy nějakých 1 500 kilometrů. Čtvrtý den jízdy zapadl do sněhu, ale s trochou snahy se řidiči povedlo dostat se ven, aniž by musel vůbec opustit kabinu.

Celkem najel ZiL E167 při tomto zimním testování téměř 2 700 kilometrů, z čehož téměř 800 bylo v oblastech běžnými auty v zimě nedostupných. Bylo v podstatě jedno, kudy vůz jel, pro řidiče a posádku byla jízda vždy relativně pohodlná. Nebyl to Rolls Royce, ale hlavně nemuseli každých 15 metrů vylézat z vyhřáté kabiny do třicetistupňových mrazů a auto vykopávat ze sněhu.

Malosériová výroba byla připravena a sovětské ministerstvo obrany mělo o tyto vozy zájem, pochopitelně pro armádu, ne aby se v nich producírovalo v Moskvě. Nakonec však s produkce sešlo, údajně rozhodnutím ZiLu a zejména kvůli složitosti pohonného ústrojí. Kolik vzniklo prototypů, nevíme přesně, ale pokud by byl jen jeden, ten, který je vidět na některých fotkách chátrající, byl by to vskutku smutný konec takto zajímavého stroje. Červený vůz na nově působících fotkách může být druhý prototyp nebo v nejlepším případě, onen chátrající kus, kterému někdo věnoval spoustu péče...

ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 1 - zil e167 01ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 2 - zil e167 02ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 3 - zil e167 03ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 4 - zil e167 04ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 5 - zil e167 05ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 6 - ZiL E167 dalsi 01ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 7 - ZiL E167 dalsi 02ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 8 - zil e167 06ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 9 - zil e167 07ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 10 - ZiL E167 dalsi 03ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 11 - ZiL E167 dalsi 04ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 12 - zil e167 08ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 13 - zil e167 09ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 14 - zil e167 10ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 15 - zil e167 11ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 16 - zil e167 12ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 17 - zil e167 19ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 18 - zil e167 20ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 19 - zil e167 21ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 20 - zil e167 22ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 21 - zil e167 23ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 22 - zil e167 24ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 23 - zil e167 25ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 24 - zil e167 13ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 25 - zil e167 14ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 26 - zil e167 15ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 27 - zil e167 16ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 28 - zil e167 17ZiL E167 byl obří sovětský „sněhochod”, hnalo ho 16 válců se 14 litry objemu - 29 - zil e167 18
ZiL E167 byl výjimečný sovětský „sněhochod”, alespoň jeden přežil v provozuschopném stavu až dodnes

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Autobazar

zobrazit vše