Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
5 věcí, které byste měli vědět o největší hvězdě Autosalonu ve Frankfurtu 2017
14.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Většinu ostatních novinek zastínil tak moc, že se mluvilo skoro jen o něm. Řekli jsme vám toho o něm hodně, jeho duchovní otec teď prozradil ještě víc.
Silniční Formule 1, tedy nový Mercedes-AMG Project One, byla představena v předvečer autosalonu ve Frankfurtu. I u nás se stala bezpečně nejsledovanější novinkou, která vypálila, vlastně stále vypaluje rybník většině ostatních exponátů. Dodat k ní zdánlivě není co, u premiéry byla ale přítomen také René-Christopher Wollmann, duchovní otec projektu. A ten umí prozradit i věci, o nichž se tiskové materiály nezmiňují.
Wollmann se v minulosti podepsal třeba pod Mercedes SLS AMG Electric Drive, nyní však elektrifikaci dotahuje na zcela novou úroveň. Byl to právě on, na koho se šéf divize z Affalterbachu Tobias Moers obrátil s úkolem vyvinout vůbec první firemní hybridní hypersport. Jeho tajemnější zákoutí nám nyní Wollman přiblíží v pěti bodech.
1. Vlastně to není hypersport
Dle šéfa projektu bychom o novince neměli smýšlet jako o hypersportu, který byl odvozen od závodního speciálu. Podle něj jde o plnohodnotný závoďák, který kvůli zisku registračních značek musel přistoupit na určité kompromisy. Máme tu tedy airbagy či světlomety, stejně jako systémy, jež se starají o redukci emisí. Ač se to dopředu předpokládalo, vzhled nakonec nebyl definován jen aerodynamikou, do hry vstoupila i estetika.
Ve Frankfurtu se ukázala verze blízká produkčnímu vozu, očekávat tedy zjevně můžeme ještě drobné změny. Nicméně koncepce zahrnující jeden spalovací šestiválec o objemu 1,6 l a čtyři elektromotory se již měnit nebude. Stejně jako skutečnost, že každá pohonná jednotka má svou vlastní baterii, jejíž kapacita je vůči monopostu F1 čtyřnásobná. Vše nakonec i proto, že vůz musí vydržet mnohem více než pár dvouhodinových závodů.
2. Z Formule 1 tu není jen motor
Právě kvůli každodenní použitelnosti Wollman popisuje novinku „spíše jako silniční vůz než Formuli 1“. To jsou poněkud protichůdná slova vůči výše zmíněnému, nicméně zmiňuje to hlavně v souvislosti s podvozkem, který se musí vypořádat s mnohem méně kvalitním povrchem než jaký mají závodní okruhy. Project One proto užívá speciální tlumiče, které mají též kořeny v F1.
Zajímavé je, že nejsou přímo od Mercedesu, vyvinula je firma Multimatic, která dodává třeba i konkurenčnímu Red Bullu. Důvod je prostý - podvozkové díly od Multimaticu používá i nový Ford GT, a tak má tato kanadská firma více zkušeností s úpravou techniky ef-jedniček pro silniční auta. V tomto případě jde o tlumiče DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve), jaké se v motorsportu užívají od roku 2002. Kromě toho pak můžeme zmínit ještě nahrazení klasických stabilizátorů vzpěrou zahnutou směrem k levé straně vozu, jež má odvádět lepší práci při stabilizaci vozu.
3. F1 je to uvnitř, zvnějšku jde spíše o speciál z Le Mans
Dostáváme se k designu, který se nám během představení zdál být vcelku nenápaditý. Nemysleli jsme tím, že by Project One nebyl zrovna pohledným vozem, nicméně po všech avízech jsme zkrátka čekali něco více - něco ve stylu Astonu Martin Valkyrie. To byl ale vlastně dle Wollmanna záměr, inspirací totiž byly spíše prototypy z Le Mans než samotné monoposty F1, ačkoliv jejich odladěnou pohonnou jednotku novinka používá.
Project One tedy prolétl aerodynamickým tunelem, díky čemu karoserii naprosto všude zdobí aktivní spoilery. Ty se zvedají za účelem navýšení přítlaku tím výše, čím více řidič sešlapuje plynový pedál. Kromě toho hypersport užívá kol s karbonovými vsuvkami, jež mají vylepšovat aerodynamiku ve vyšších rychlostech a zároveň napomáhat s odvětráváním podběhů. Kromě toho přispívají - stejně jako kompozitní karoserie k nízké hmotnosti vozu.
4. Přes svou nekompromisnost obelstí i omezení vjezdu do center
Stále více se blíží doba, kdy vozům s pouze spalovacím motorem nebude umožněn vjezd do center mnoha měst. Ano, nejde sice o nejbližší budoucnost, nicméně Mercedes chce být připraven i na tu vzdálenější. Proto novinka zvládá i 25 kilometrů čistě na elektřinu. Není to sice mnoho a dá se předpokládat, že jedno razantní sešlápnutí plynu energii zcela vyčerpá, nicméně to již úřady zajímat nebude - důležité je, že Project One dokáže, alespoň teoreticky, dojet do garáže „bez emisí“.
5. Chcete ho? Máte smůlu
Jsme u posledního bodu, jimž je dostupnost. Či respektive nedostupnost. O čem jsme v době představení mohli jen spekulovat, to nyní Wollmann definitivně potvrdil. Mercedes vyrobí pouze 275 exemplářů, nicméně zájem byl více než čtyřnásobný. Zákazníci jsou již vybráni, AMG tedy muselo přes 800 lidí obvolat s velmi špatnou zprávou. Od roku 2019 tedy můžeme čekat nemalý ruch na trhu s „ojetinami“...
Nový král hypersportů se ukázal naživo...
...stejně tak si ale můžeme nový Mercedes-AMG Project One prohlédnout i na oficiálních fotkách
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejčtenější články
- Kim Čong-un přechazí na ruský Aurus, luxusní pancéřovanou limuzínu mu dal přímo Vladimir Putin
21.2.2024 - Stačí přidat „rakev” na střechu, aby se dojezd elektrické Škody Enyaq smrskl z mizerného na tragický
17.2.2024 - Tisíce nových Porsche, Bentley a Audi byly zadrženy v USA kvůli používání zakázaného dílu
17.2.2024 - Někdo najel s malým šestiválcovým BMW M135i za pár let přes 400 tisíc km, teď ho prodává za polovinu obvyklé ceny
17.2.2024 - Dlouholetý šéfdesignér Audi končí, jeho nástupce lépe zapadá do současného směřování značky
17.2.2024
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 12:34 - petr_riha
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda