BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude

Jakkoli zní zpětný odkup auta po tak dlouhé době používání prazvláštně, BMW v případě některých vozů mnoho jiného nezbývá. Tato nabídka se nově bude týkat i USA a situace v Evropě zřejmě nebude zásadně jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude

7.12.2019 | Petr Prokopec

BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jakkoli zní zpětný odkup auta po tak dlouhé době používání prazvláštně, BMW v případě některých vozů mnoho jiného nezbývá. Tato nabídka se nově bude týkat i USA a situace v Evropě zřejmě nebude zásadně jiná.

Japonská společnost Takata je zodpovědná za největší svolávací akci v dějinách automobilismu. Před dvěma lety ji dokonce přivedla k bankrotu a převzetí čínským korporátem Nigbo Joyson Electronic. Sice byla přejmenována na Joyson Safety Systems, stále však jde o společnost, která po dlouhá léta dodávala všem automobilkám bezpečnostní airbagy, u nichž v případě havárie hrozila exploze.

O tomto problému jste nejspíše už slyšeli, možná jste dokonce i byli účastníkem oné svolávací akce. A pokud ne, je možné, že jím zakrátko budete. Nově se totiž zjistilo, že problémy se týkají dalších milionů aut. Jen ve Spojených státech se pohybuje 1,4 milionu dotčených vozů a protože jádrem pudla jsou globálně používané komponenty, akce dříve nebo později zasáhne i Evropu.

Další problematický typ airbagu Takaty byl identifikován v Austrálii, kde po tragických nehodách BMW způsobených právě vadným airbagem vyzvalo tamní zastoupení značky majitele více než 12 tisíc exemplářů starší řady 3 E46, aby za volant raději neusedali. A protože jim není s to nabídnout opravu auta dříve než za rok, musí v rámci boje za svou dobrou pověst nabízet rozličné způsoby, jak klienty nezklamat. Mohou dostat náhradní auto, výhodněji si koupit novější vůz a pokud s ničím z toho BMW neuspěje, i takto stará auta vykupuje od zákazníků zpět.

BMW jsou tímto problémem dotčena také ve Státech, kde by problematické airbagy měly být namontovány do zhruba 116 tisíc aut. Nicméně pouze v případě 8 tisíc z nich je problém tak kritický, že mnichovská značka opět žádá majitele, aby své vozy nechali stát v garáži, dokud nedojde na opravu. Ani v tomto případě není náprava možná hned, a tak BMW i zde počítá s tím, že v krajním případě vadná auta z konce 90. let minulého století vykoupí, protože nutit zákazníky rok nejezdit rozumně nemůže. A je znovu zřejmě jen otázkou času, než totéž přijde na přetřes také v Evropě.

Potíže se ale netýkají jen BMW, zasažené jsou i vozy Volkswagenu, Audi, Toyoty, Hondy a Mitsubishi. Konkrétně jde o auta vyrobená mezi lety 1995 a 1999, byť o specifických modelech se prozatím nemluví. V tomto případě by ale neměla být situace tak vážná jako u oněch zhruba 20 tisíc bavoráků, ve kterých další používání hrozí i smrtelným zraněním.

Japonský výrobce uvádí, že v rámci další problematické série bylo vyrobeno 4,45 milionu airbagů, z nichž do Spojených států zamířila jen menší část. Na Evropu, popř. Asii tak bude připadat ze zbylých 3 milionů vozů jistě naprostá většina. Nejpalčivější problém je u BMW a především v teplejších oblastech - mnichovská značka upřesnila, že jen u protinožců došlo v souvislosti s tímto problémem ke dvěma úmrtím a těžkým zraněním. Ve Státech žádné oběti zatím hlášeny nejsou, situace v Evropě zatím čeká na upřesnění.


BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 1 - Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 01BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 2 - Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 02BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 3 - Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 03
Problematické airbagy Takaty se týkají dalších skoro 4,5 milionu aut. Z nich 1,4 milionu z let 1995 až 1999 už byly identifikovány v USA, v Evropě jich má být ještě víc

BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 4 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 01BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 5 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 02BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 6 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 03BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 7 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 31BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 8 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 07BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 9 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 06BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 10 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 12BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 11 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 15BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude - 12 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 29
Problém nejvíce zasáhl BMW řady 3 generace E46 z konce 90. let - u 20 tisíc z nich je potíž tak závažná, že automobilka žádá majitele, aby je nepoužívali a v případě potřeby je připravena od nich auta i zpětně odkoupit

Zdroje: Bloomberg, Klasika Gatunku

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.