Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu
19.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to podivné, ale BMW už skoro 50 let váhá nad tím, zda znovu vyrobit vlastní supersport. Aktivita konkurence by mu rozhodování mohla ulehčit.
BMW vyrábí řadu aut sportovního charakteru a mezi nimi i velmi výkonné a rychlé modely. Když ale přijde řeč na čistokrevný sporťák, musíte být už skoro pamětníky, abyste jméno nějakého konkrétního vytáhli z kapsy. Tím posledním se totiž stalo BMW M1 a i když vám to možná bude znít neuvěřitelně, představeno bylo už před dlouhými 46 léty. Od dob jeho vzniku se pravidelně mluví o tom, že by automobilka mohla opět s podobným modelem přijít, „kde nic, tu nic” jsou ovšem jediná slova, kterými lze celý příběh pro tuto chvíli uzavřít. Ale musí to tak být navždy?
Když se zeptáte 100 lidí, která z tria německých „prémiovek” má nejvíce sportovní charakter, 99 z nich vám odpoví třemi písmeny: BMW. Přesto je to pouze bavorská firma, která se uvedení ryzího sporťáku na trh pořád vyhýbá - Audi má a bude mít R8, Mercedes má a bude mít AMG GT a i když se podíváte pár let zpátky, můžete konstatovat jen podobný stav. Mnichovští se pořád odvolávají na ekonomické faktory, ale copak Mercedes a Audi neřeší stejné problémy? A proč u těchto dvou firem došli ke kladnému závěru a u BMW nikoli?
Odpověď na tyto otázky vám nedáme, můžeme ale znovu zmínit, že samostatný supersport od BMW není v Mnichově tabu. Britským kolegům to nejnověji řekl Carsten Priest, šéf produktového vývoje u BMW M, který pro takové auto naopak hoří a zmiňuje, že u sportovní divize bavorské značky panuje velká touha něco takového postavit. Jenže to samo o sobě pořád nestačí.
„Kdybyste zavolali kterémukoli z 550 zaměstnanců BMW M a řekli, že přijímáte náklady takového projektu, vždy bychom odpověděli: 'Pojďme hned do toho,'” konstatoval Priest, jenže hned dodal: „Velké společnosti ale musejí vidět celkový kontext. Vždy budeme mít více nápadů, než kolik z nich dovolí realizovat rozpočet a musíme vědět, pro které priority se rozhodneme.”
Sportovní modely tak pro BMW prioritou evidentně nejsou. Zmíněná slova pozoruhodně rezonují s tím, jaké peníze BMW bez okolků investovalo do nových produktů divize „i”, které jsou též spíše tvůrci image než výdělečnou záležitostí. Mluvčí firmy už dříve uvedl, že vývoj zbrusu nového modelu obvykle přijde na cca 1 miliardu Eur, vývoj i3 a i8 ale přišel na dvě miliardy Eur v případě každého z nich. Že BMW hraje více na ekologickou než sportovní strunu ale není nic nového a toto obraz současných priorit značky jen podtrhuje. Přesto může být lépe.
Motivací BMW „plácnout se přes kapsu” by se mohl stát už zmíněný Mercedes-AMG GT, neboť Stuttgart se svým sporťákem sestoupil o cenovou ligu níže. To už zavání vyššími než marginálními prodeji a Mnichov - jak také jinak - nechce ani v tomto případě nechat třícípou hvězdu operovat na zcela vlastním písečku. Snaha ukousnout si trochu z koláče ještě relativně dostupných, ale jinak velmi výkonných a rychlých aut relativně prestižní značky by pak snadno mohla pramenit v návrat něčeho, jako bylo BMW M1.
Priest pak naznačuje, že tím správným momentem by se mohly stát padesátiny M1. „Stále si pamatuji dny M1. Bylo to před 46 léty, když byl tento model uveden na trh. Otázka zní, v jaký moment je vhodné znovu vdechnout život něčemu, co jste kdysi přivedli na svět,” řekl trochu tajemně šéf produktového vývoje divize M.
Pro nás je pochopitelně otázkou, jak moc lze brát tyto signály vážně, nepochybujte ale ani na chvíli o tom, že my bychom si návrat takového vozu přáli. A u divize M to zjevně opravdu nevidí jinak: „Každý z nás by byl připraven, pravděpodobně bychom na tom pracovali ve svém volném čase, kdyby byl dán příkaz k realizaci takového projektu,” uzavřel Priest náznaky svého - a zjevně nejen svého - odhodlání novou M1 postavit.
M1 dodnes budí obdiv. Až se zdá být nepochopitelné, že na jím vybudovanou tradici BMW dodnes nenavázalo...
Zdroje: BMW M, Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB