Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh

(+ video) Podle úřadů jsou budoucností elektroauta, podle snílka z Nového Zélandu batohy s vidlicovými čtyřválci. Jiní zase věří elektro-koloběžkám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh

25.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Podle úřadů jsou budoucností elektroauta, podle snílka z Nového Zélandu batohy s vidlicovými čtyřválci. Jiní zase věří elektro-koloběžkám.

Blízká budoucnost v oblasti dopravy možná zahrnuje i jiné stroje, než jsou elektromobily. Na Novém Zélandu vzniká už léta stroj, který není nepodobný „raketovým batohům”, tedy přístrojům, které si vezmete na záda jako batoh a ony vás vynesou do vzduchu. Nesmysl? Možná, investoři si to ale nemyslí - už nyní, aniž by firma Martin Jetpacks nabízela jediný produkt, má podle akciových trhů tržní kapitalizaci více než 100 milionů dolarů (téměř 2,4 miliardy korun).

Projekt započal v roce 1981, kdy se Glenn Martin rozhodl postavit jednomístný létající stroj, ne nepodobný jetpackům, kterými se v 50. a 60. letech zabývala americká armáda. Pracoval na něm roky a byl schopen u něj zůstat zejména díky své manželce, která pracovala na plný úvazek a tak živila rodinu. V roce 2004 vzlétl první prototyp a okamžitě nalákal spoustu investorů.

Vývoj pokračoval a očekává se, že první komerčně dostupné kousky budou na světě v druhé půlce roku 2016. Od jetpacků s miniaturními raketovými motory se však Martin Jetpack liší tím, že na zádech máte spaloací motor, vidlicový čtyřválec o výkonu 200 koní, který pohání dvě vrtule. Ty vás vynesou až do kilometrové výšky, můžete letět rychlostí až 74 km/h a na jednu nádrž benzínu můžete být ve vzduchu až 30 minut.

Má to samozřejmě háčky. Jednak nesmíte vážit více než 120 kilogramů, jinak vás stroj neunese. Také bude nejspíš potřeba mít pilotní licenci. A problémem může být i cena, která se předběžně odhaduje na 200 tisíc dolarů, tedy asi 4,75 milionu korun za kus. Existují levnější helikoptéry, které zvládnou na jednu nádrž delší dolet - ale zase nemůžou přistát úplně všude.

Co je také levnější natolik, že si to může dovolit skoro každý, komu se jen nechce dobíhat autobus, je elektrická koloběžka v kufru, vynález nikoliv nepodobný skateboardu s elektrickým pohonem. Tento stroj zase pochází ze Spojených států, konkrétně z Kalifornie, a nic zas tak složitého na něm není potřeba hledat. Je to jednoduše koloběžka, která je spojena s malým kufrem. V zadním kole má elektromotor a na jedno nabití zvládnou baterie 10 km jízdy nebo rychlost až 20 km/h.

Podle výrobce, firmy Coolpeds, je velikost kufru dělaná na míru kabinového zavazadla u většiny aerolinek a váží 8 kg. Tím je zřejmý i účel tohoto stroje - když spěcháte ke správné bráně na letišti, právě tento stroj můžete použít, abyste své letadlo nezmeškali. Onen kufr se dá použít i jako skutečný kufr, vejde se do něj pár drobností, které si s sebou člověk do letadla bere.

Elektrická koloběžka je sice o pořádný kus levnější než onen jetpack, ale také úplně zadarmo není. Přijde na 599 dolarů, tedy lehce přes 14 tisíc korun a pokud se rozhodnete pro instalaci solárních panelů k dobíjení baterie, bude potřeba přihodit další stovku. Ceny skládacích koloběžek oproti tomu jsou velmi nízké a také budete o trochu rychlejší, než kdybyste šli pěšky.

Budoucnost individuální osobní dopravy tedy nemusí zahrnovat jen centrální plánování či automobily. Nebude levná, takže konvenční doprava bude v příštích desetiletích stále dominovat, ale zajímavá by rozhodně být mohla.


Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 1 - martin jetpack 01Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 2 - martin jetpack 02Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 3 - martin jetpack 03Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 4 - martin jetpack 04Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 5 - martin jetpack 05Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 6 - martin jetpack 06Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 7 - martin jetpack 07Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 8 - martin jetpack 08Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 9 - martin jetpack 09
Martin Jetpack by mohl být slibný projekt, i když ne pro každého

Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 10 - elektro kolobezka 01Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 11 - elektro kolobezka 02Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh - 12 - elektro kolobezka 03
Elektrická koloběžka má formu kufru a hodí se, když jste líní chodit

Zdroj: AutoEvolution poprvé a podruhé

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.