Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv

McLaren si zakládá na co nejnižší hmotnosti svých aut, takže „nejtěžší” není tím „nej”, které by s jakoukoli novinkou chtěli spojovat. Ta postavená v českém Kladně se jím pyšní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv

27.3.2019 | Petr Prokopec

Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

McLaren si zakládá na co nejnižší hmotnosti svých aut, takže „nejtěžší” není tím „nej”, které by s jakoukoli novinkou chtěli spojovat. Ta postavená v českém Kladně se jím pyšní.

Loni v létě začala společnost Lego nabízet stavebnici Bugatti Chiron. Není zrovna levná, oficiální cena je 9 999 Kč, jde však o model v měřítku 1:8, navíc ze série Technics, tedy se spoustou funkčních dílů. V Kladně byl následně sestaven i model v životní velikosti. Zastavěno v sobě měl 2 304 elektromotorků, jež zvládly vyprodukovat 5,3 koně. To sice není nic v porovnání s výkonem reálného vozu, ovšem i jeho maketa byla schopna pohybu. Legendární testovací pilot Bugatti Andy Wallace ji pak rozjel až na rychlost přesahující 20 kilometrů v hodině.

Pro letošek se Lego rozhodlo obohatit svou nabídku o další výjimečný hypersport. Tentokráte padla volba na McLaren Senna, jeho zmenšené provedení však rozhodně nezvládá oslnit tak, jako tomu bylo v případě Bugatti. Stavebnice obsahuje pouze 219 kostiček, s jejich skládáním budete hotovi po několika málo minutách. Na druhou stranu však nebudete muset dlouho šetřit, set je k dispozici za 339 korun. Za to pak kromě samotného vozu dostanete i část větrného tunelu a figurku testovacího pilota.

Nicméně spolupráce Lega a McLarenu bude daleko širší, což se firmy rozhodly patřičně oslavit stavbou dalšího modelu v životní velikosti. Ani ten sice nedokáže reálný předobraz pokořit svým tempem, v mnoha ohledech však první ligu hraje. K sestavení skutečného kupé je třeba zhruba 300 hodin práce. Sestavení Senny vyrobeného z 467 854 kostiček Lega však 30 pracovníkům zabralo 2 725 hodin. A to ani nezmiňujeme vývoj, na kterém se podílelo dalších 12 lidí a vzal 2 210 hodin.

Celkově vývoj a stavba makety vozu potřebovala 210 dní. Jak ovšem dodává šéf projektu Lubor Zelinka, Češi si za to mohou tak trochu sami. Pozornost věnovaná detailům byla v tomto případě maximální. Patrné je to zejména na zadním křídle, které je dokonce o chlup užší než reálný předobraz. Na jeho výrobu padlo okolo 20 tisíc kostiček, jež byly kvůli tuhosti slepeny dohromady a navíc zesíleny ocelovým vláknem. Křídlo tak zvládne udržet až 50 kilogramů.

Slepené jsou i další jednotlivé segmenty celého vozu, výjimku tvoří pouze dveře. Ty jsou funkční, abyste se mohli nasoukat do kabiny, kde trůní skutečná sedačka ze skutečného McLarenu Senna, stejně jako skutečný volant či dotykový displej. Ovládat pak můžete i skutečné světlomety, stejně jako třeba startovací tlačítko motoru usazené po vzoru originálu na stropě. K životu ale nepřivede ani přeplňovaný osmiválec, ani elektromotorky, jimiž bylo poháněno Bugatti. Místo toho se spustí pouze simulace jekotu agregátu.

Zpět ale ke dveřím, které sice funkční jsou, ovšem vzhůru je nevyklopíte. Místo toho musí dojít k jejich částečnému rozložení a následnému sesazení, přičemž celá operace zabere zhruba 17 minut a je komplikována skutečností, že každé dveře váží 70 kilo. V případě originálu užívajícího karbonová vlákna však mají majitelé tu čest pouze se 16 kilogramy. I díky tomu je skutečný Senna o půl tuny lehčí než kopie z Lega, jež vyžene ručky vah na 1 700 kg. Rázem se tak stala nejtěžším McLarenem všech dob.

Model byl odhalen za přítomnosti Bruna Senny přímo v továrně automobilky v britském Wokingu a navzdory své nadváze sklízí ve světě obdiv. V létě se vydá na turné, přičemž jednou ze zastávek bude i Festival rychlosti v Goodwoodu. Zde přitom budete moci usednout nejen do kokpitu, ale zároveň i prozkoumat, že zatímco třeba kovaná kola nebo pneumatiky pochází přímo od McLarenu, respektive od Pirelli, za nimi vykukující brzdové kotouče již byly opětovně sesazeny z kostiček Lega.

Co se pak týče pneumatik, zde již můžeme dodat poslední zajímavost, ta ovšem má souvislost se zmenšeným provedením z oněch 219 dílků. Lego použilo standardní pneumatiky, které dává i k běžným produktům a musí je vyrábět ve velkých číslech. Vlastně dokonce natolik velkých, že momentálně je celosvětovým pneumatikářským lídrem. Maketou tedy nebyl v mnohém překonán jen McLaren, ale i Pirelli.


Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 1 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 01Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 2 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 02Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 3 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 03Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 4 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 04Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 5 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 05Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 6 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 06Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 7 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 07Češi postavili nejtěžší McLaren v historii, přesto ve světě sklízí obdiv - 8 - McLaren Senna Lego Full Scale 2019 prvni sada 08
McLaren Senna postavený v životní velikosti z kostiček Lega slouží k propagaci stavebnice, jíž si můžete pořídit za několik málo stokorun

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.