Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily dostaly další ránu, největší trh s nimi se už teď propadl o 21 procent
17.10.2019 | Petr Prokopec
Hovoří se o tom, že stojíme na prahu rozmachu elektrických aut. Jak se ale něco takového může stát, když největší světový trh s elektromobily klesá, aniž by zdaleka dosáhl vytyčených cílů?
Pokud si příznivci elektrických aut s nějakou zemí spojují jejich rozmach, pak je to bezesporu Čína. Je to jasně největší automobilový trh světa a pokud elektromobily prorazí tam, budou mít umetenou cestičku k dominanci na většině klíčových světových trhů.
Chvíli se zdálo, že něco takového je dosažitelné, neboť ještě v prvním letošním kvartálu rostl jejich čínský odbyt skoro o 100 procent. A od ledna do září bylo za velkou zdí prodáno 871 tisíc nových elektromobilů nebo plug-in hybridů. Za celé tři kvartály tedy jde ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 21procentní vzestup, po zmíněném nárůstu z prvního čtvrtletí ale už toto číslo naznačuje, kam prodeje míří nyní - dolů.
Číňané už tak brzy po začátku jakési revoluce začali sundávat růžové brýle. Asi nejzásadnější vliv na to má skutečnost, že se vláda rozhodla omezit dotační politiku. Zatímco tak ještě loni bylo možné dostat od státu nemalé sumy na cokoliv, co zvládlo urazit na elektřinu alespoň kilometr, podmínky pro letošek jsou daleko přísnější. A to logicky vedlo ke zdražení i obavám z toho, jaká bude podpora elektrické mobility do budoucna.
I když tedy dotace zůstávají pořád relativně štědré, lidé už na tyto změny reagují velmi negativně. Trh s elektromobily se za tak za třetí čtvrtletí letošního roku tentokrát propadl o nemalých 21 procent. Navíc třeba říci, že loňský odbyt nebyl bůhvíjak světoborný. A pokles, který následuje postupné ochlazování zájmu, nemaluje těmto autům bůhvíjak růžový obrázek ani do budoucna.
Na největší trh světa totiž dopadá obchodní válka se Spojenými státy, která se dotýká všeho, ne jen prodeje elektromobilů. Zavedení cel zatím proběhlo ve dvou vlnách, přičemž ta třetí byla americkým prezidentem Donaldem Trumpem odložena jen kvůli vánočním nákupům. Nicméně v polovině srpna by vyšší clo mělo zatížit i další zboží z Číny, která ovšem varuje před odvetnými kroky. Ty mají být zaměřeny mimo jiné na auta vyráběná ve Státech, což bude mít dopad i na evropské výrobce.
Pokud se ptáte na důvod, je třeba zmínit, že jak BMW, tak třeba Mercedes vyrábí většinu svých SUV právě v USA. Ač tedy Trump zatím nevyrukoval s protievropským navýšením cel, jeho politika bude mít i na Evropu nepříznivý dopad. Příchod nové krize se tak skutečně zdá být dveřmi, a jak jsme se mohli poučit během té minulé, rozmarné nákupy aut jsou v období recese tím posledním, nač lidé myslí. Pokud Číňané - a nakonec to platí i o politicích - odmítají financovat rozmach elektromobility nyní, co asi budou dělat, až dorazí skutečné problémy, ne jen jejich náznaky?
Jakkoliv je tedy rozvoj elektromobility zmiňován politiky a aktivisty od rána do večera, ve chvíli, kdy si lidé budou muset vybírat mezi levnějším a dražším transportem na chatu, logicky zvolí ten první. Zvláště když dávno nejsou jednoznačnými poškozovateli životního prostředí. Jak totiž dodává třeba Jack Wey, šéf čínské automobilky Great Wall, spalovací motory tu s námi budou i po roce 2030. A to proto, že jsou dnes tak ekologickými, že je obtížné je výrazně překonat jakýmkoli jiným řešením. Zvláště pak v Číně, kde je výroba elektřiny z uhlí dominantní.
Data za první tři kvartály letošního roku ukazují, že prodeje elektrických aut letos v Číně stouply relativně i absolutně. Ve třetím kvartálu ale už meziročně výrazně klesly a lépe být nemá
Zájem o elektrická auta v Číně začal klesat, a to ani nebylo zdaleka narovnáno prostředí, ve kterém soutěží o zákazníky. Dotace byly jen zredukovány
Zdroj: CAM - Center of Automotive Management
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz