Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Díváte se na interiér aut budoucnosti, řeší i jeden největších problémů těch dnešních
11.12.2018 | Mirek Mazal
Na první pohled vypadá jako pravý opak toho, co by si racionálně uvažující člověk mohl v autě přát, opak je ale pravdou. Tento interiér není plný dotykových displejů, jako ty dnešní.
Lavina displejů citlivých na lidský dotyk se nabourala do všech automobilových segmentů. Absence tlačítek těší oko, zjednodušuje práci designérům a zlevňuje výrobu, ale vzhled je tady v zásadním rozporu s ergonomií. Trefovat se za jízdy na dotykovou obrazovku vyžaduje velkou pozornost od řidiče a tím se zvyšuje riziko nehody. Mazda proto zůstává u otočného ovladače a Ford raději vrátil několik základních tlačítek zpět, stejně jako Honda.
Ani krok zpět ale není tím pravým ořechovým, neboť fyzická tlačítka určená pro ovládání všeho důležitého se do překomplikovaných moderních aut stejně nevejdou a nehodí. Volen je tedy kompromis, v jehož rámci zůstávají fyzicky ovladatelné nejdůležitější funkce a na dotykových rozhraních zůstane zbytek. Proč ne, finská společnost Canatu ale vyvinula něco lepšího. Její prototypy interiérů aut budoucnosti sbírají už teď ocenění mezi odborníky a je dost pravděpodobné, že o ní bude v budoucnu hodně slyšet i mezi obyčejnými smrtelníky. Firma vyniká v oblasti trojrozměrných technologií dotykových displejů, které dokáží spojit výhody obou výše zmíněných řešení bez podstatných nevýhod.
Aby se řidič mohl věnovat řízení a nemusel přenášet svou pozornost na trefování ikony někde vpravo od zorného pole, spojili se lidé z Canatu s německým Continentalem a společnými silami zdokonalují takzvaný 3D Touch Cockpit. Jde o trojrozměrný displej s dotykovým povrchem zahrnujícím snímače síly stisku a hlavně topografické prvky, které vedou prsty bez nutnosti soustředění zraku na něj. Tento displej navíc poskytuje i haptickou odezvu. Kombinace těchto prvků by měla usnadnit intuitivní volbu funkcí bez očního kontaktu se středovým panelem. Výsledkem prý bude minimální rozptýlení řidiče, který navíc bude moci na jedno místě pomocí průběžně se měnících „virtuálních tlačítek” ovládat prakticky cokoli bez potřeby dotykového displeje jako takového.
Finové tvrdí, že jejich výrobní postup nabízí svobodu v navrhování tvarů, což automobilkám umožní nainstalovat 3D displeje prakticky kamkoli. Projekt 3D Touch Cockpit kombinuje průhledné dotykové senzory, které lze umístit pod obrazovky, nebo pod plastové, skleněné, kožené či textilní povrchy. Canatu říká, že dokáže vytvářet praktické ovládání, stejně jako displeje, které zůstávají skryté, dokud nejsou potřeba.
V tomto kontextu nepřekvapí, že vizí Canatu je interiér tvořen výlučně povrchy, které jsou „chytré”. Jak naznačuje grafika výše i níže, každá část vnitřku má být de facto oním specifickým dotykovým displejem, který něco zobrazuje a dokáže simulovat přítomnost ovladače. Jak moc vzdálená budoucnost to je, Finové přesně neříkají, podle nich je ale možné něco takového implementovat do sériově vyráběných vozů velmi brzy. Firma na tom prý již pracuje s vícero výrobci, její šéf ale s odvolání na obchodní tajemství odmítá upřesnit, s jakými.
Ať už je to jakkoli, tato cesta vypadá skutečně jako možné řešení jednoho z velkých problémů moderních aut, která vás nutí jezdit po displeji i kvůli zesílení hlasitosti rádia nebo změně teploty klimatizace. S novinkou by zůstaly jen „čisté” interiéry bez potíží s ovládáním výbavových prvků za jízdy. Jsme zvědavi, kdo tuto dostane do sériového auta jako první - i kvůli spojení s Continentalem bychom sázeli na někoho z trojice Audi, BMW a Mercedes.
Canatu s Continentalem umí vyrobit náhradu nešikovných dotykových obrazovek, které výrobci stále častěji používají místo praktických tlačítek. Finsko-německé řešení umí zůstat vizuálně atraktivní a přitom praktické
Zdroj: Auto News, Canatu
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejčtenější články
- Stačí přidat „rakev” na střechu, aby se dojezd elektrické Škody Enyaq smrskl z mizerného na tragický
17.2.2024 - Tisíce nových Porsche, Bentley a Audi byly zadrženy v USA kvůli používání zakázaného dílu
17.2.2024 - Někdo najel s malým šestiválcovým BMW M135i za pár let přes 400 tisíc km, teď ho prodává za polovinu obvyklé ceny
17.2.2024 - Dlouholetý šéfdesignér Audi končí, jeho nástupce lépe zapadá do současného směřování značky
17.2.2024 - Zastoupení elektromobilů mezi auty provozovanými v Evropě dosáhlo 1 procenta, gratulujeme
17.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva