Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elon Musk odhalil nový „tajný superplán“ Tesly, kam firma zamíří teď?
21.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americký výrobce elektromobilů míří do dosud neprobádaných míst. Chce do dalších segmentů, touží po solární energii, lepších Autopilotech i sdílení.
Před deseti lety Elon Musk přišel s „tajným superplánem“, podle kterého se měla ubírat budoucnost Tesly. Krokem číslo jedna byl zrod malosériového vozu, který nezbytně bude muset být drahý. Dávalo to smysl - počítal s tím, že lidé si za vysokou cenu koupí spíše exkluzivní sporťák sestavovaný ručně, než elektrickou Hondu Civic za dva a půl milionu.
Další fáze původního plánu spočívala v investici výdělku z Tesly Roadster na oltář mnohem dostupnějších elektromobilů, jimiž se ukázaly být Model S a Model X. Peníze získané z prodeje těchto vozů (o dotacích a mnoha dalších nestandardních podporách, které firmu do značné míry držely a drží nad vodou se Musk skromně nezmiňuje) pak vedly ke vzniku Tesly Model 3, tedy dosud nejdostupnějšího vozu americké automobilky.
Zde ovšem již Tesla poněkud zaostává za svými dosavadními cíli, neboť Model 3 sice představila, ovšem zatím jen ve formě konceptu. Na zahájení sériové výroby se tak bude čekat až do příštího roku. Stejně tak můžeme zpochybňovat i nabídku solární energie, což je čtvrtá fáze původního plánu. Dosud totiž Musk v této oblasti pouze naznačil tolik, že by velmi rád koupil ztrátové SolarCity.
Řešením je „tajný superplán“ číslo dvě (v originále zvaný Tesla Secret Master Plan, Part Deux), který Musk s menším zpožděním aktuálně představil. Hned jeho první bod se totiž týká výroby produktu se solární střechou a bateriemi na uskladnění energie. Nic konkrétního přitom nebylo řečeno, pročež ve výsledku do tohoto ranku může spadat cokoliv od automobilu až po rodinný dům.
Musk pouze dodává, že daného úkolu nelze dosáhnout, pokud Tesla a SolarCity budou dvě různé entity. A jelikož první zmíněná firma je nyní připravena na zmenšení své dobíjecí stanice Powerwall a ta druhá je schopna nabídnout solární energii, nastal prý čas na spojení. Toho se ale obávají investoři, neboť ziskovým není podnikání ani Tesly, ani SolarCity vedeného Muskovými bratranci.
Druhou fází nového plánu je elektrifikace městské hromadné dopravy. Šéf Tesly totiž nepředpokládá, že by bylo možné v nejbližších letech nabídnout světu levnější elektromobil než Model 3. Proto by měly vzniknout elektrické hromadné prostředky, které navíc dostanou do vínku autonomní řízení. Samotný řidič by se pak měl stát jen jakýmsi správcem flotily.
O samotných elektrických autobusech má Musk zajímavou představu, neboť kvůli maximalizaci kapacit hodlá odstranit středovou uličku. Není tak jisté, jak se v těchto vozech bude sedět a především jak se bude nastupovat a vystupovat, neboť sedadla mají být i na místě vchodů. Kromě toho mají tyto autobusy být schopné pobrat křesla vozíčkářů nebo třeba jízdní kola.
Součástí druhé fáze je pak rovněž vývoj větších nákladních vozů, díky nimž - a zmiňovaným autobusům - by se Tesla dostala do nových segmentů. Odhalení obou novinek se přitom máme dočkat již příští rok. Přesunout se tak můžeme ke kroku číslo tři, jenž souvisí s autonomním řízením. To bude i nadále zvané Autopilot, přičemž Musk počítá s jeho dalším zlepšováním.
Mimo to šéf značky vysvětluje, proč Tesla pustila systém ve fázi Beta do oběhu, místo aby čekala na prověřenější technologii. Nejdůležitější důvod je totiž výrazné navýšení bezpečnosti za předpokladu, že je Autopilot používán správně. Tedy jinými slovy, pokud semi-autonomní řízení používáte jen jako zlepšený tempomat s pár funkcemi navíc, nemusíte se slova „Beta“ vůbec obávat.
Namítli bychom, že Tesla nesprávnému používání sama nahrála... nesprávným jménem, ale to dnes nechme stranou. Označení Beta prý bude odebráno ve chvíli, kdy Autopilot bude desetkrát bezpečnější než průměrné americké vozidlo. Mimo to Musk naznačuje, že regulátoři povolí provoz plně autonomních vozů ve chvíli, kdy ty najedou 10 miliard testovacích kilometrů. Stávající přídavky přitom počítají s 5 miliony kilometrů denně, což je nejspíše poněkud přehnané tvrzení.
Tím se dostáváme k finálnímu bodu, jímž je sdílení aut. Tesla totiž zjistila, že každý majitel užívá svůj vůz jen po 5 až 10 procent z celkové denní doby, tedy nějakých 72 až 144 minut. Po zbytek dne tak váš automobil může být k dispozici ostatním a vydělávat tak kupříkladu na měsíční splátky, pročež takto by si mohl novou Teslu pořídit každý.
Plán tedy máme představen, přičemž kromě nemalých nadějí spojených s elektromobilitou a autonomním řízením je svázán také s řadou otázek. Realizace některých bodů totiž nebude možná bez změny zákonů. Nejspíše i proto Musk nemá pro svůj nový „tajný superplán“ žádný časový rámec. Nepřekvapivě v něm pak nepadne ani zmínka o zisku - ne snad proto, že by po něm Musk netoužil, spíše proto, že pro Teslu není reálné jej v dohledné době dosáhnout. Ani se starým, ani s novým „superplánem”...
Šéf automobilky Tesla Elon Musk představil nový plán, dle kterého se pojede příštích pár let. Slova o zisku v něm opětovně nenajdete
Model 3 byl součástí už původního plánu. Zatím na trhu není a pořád není zcela jisté, kdy bude, Musk přesto hovoří o dalších cílech
Zdroj: Tesla
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva