Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford šlápnul vedle s novinkou pro SUV Edge. Tenhle volič automatu je nesmysl
11.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford představil novinky pro jedno ze svých SUV. Doplnění nabídky o verzi ST lze kvitovat, nový volič automatu s už teď kritizovaným designem nikoli.
Prakticky každá novinka modrého oválu označená písmeny ST by měla být vítána bouřlivým potleskem. Zvláště ve chvíli, kdy nejde jen o výbavou linii, která se pyšní pouze přiostřeným vzhledem, nýbrž o plnohodnotný model divize Ford Performance. Tentokrát je ovšem aplaus jen vlažný - automobilka vyrukovala se sportovní verzí SUV Edge a nezůstala jen u obvyklých úprav. Nové provedení je součástí celkové modernizace tohoto modelu, která nepřináší jen pozitiva.
Začněme ale u příjemnějších uměn. Edge se po přepracování pyšní přepracovanou přídí, lehce upravenou zádí i novinkami pod kapotou. Zde sice u standardních variant najdeme opětovně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jeho výkon však nově narostl na 253 koní. Oproti minulosti to představuje posun o pět koní, přičemž přenos celého stáda již nemá na starosti automat šestistupňový, nýbrž osmistupňový.
S větším počtem rychlostních stupňů dorazila i kontroverze v podobě kruhového voliče automatické převodovky. To je jedno z nejhloupějších představitelných řešení, neboť možnosti volby stupňů nic nepřidává a leccos jí bere. Každá volba vyžaduje vizuální kontrolu, neboť kruhový ovladač nemá žádné specifické pozice a pohybuje se pouze dvěma směry. Efektivně navíc znemožňuje manuální volbu stupňů, kterou by jakýkoli volič měl dále zvládat - „pádla” pod volantem jsou pěkná věc, kdo ale vůz s automatem kdy intenzivně používal, ví, že jsou situace, kdy jsou pádla mimo dosah (například ostrá, pomalá zatáčka) a klasický volič se rázem hodí. U Fordu žádný není - jen otáčením dokolečka dokola volíte režimy a zmáčknutím přepínáte na startovní mód.
Můžete říci, že podobné řešení ve svých vozech používá Jaguar a Land Rover. Jednak to ale neznamená, že je to kvůli tomu dobře, jednak je ale také třeba dodat, že jej Britové používali. U posledních novinek se však vrací k tradičním voličům, neboť na ty kruhové mířila nemalá kritika. Ford tak znovu šlape vedle, zvláště když s tímto prvkem páruje i zmíněné ST, pro které je to řešení mimořádně nevhodné.
Sportovní variantu přitom pohání 2,7litrový šestiválec twin-turbo, který již užívá Edge Sport. V jeho případě je ovšem možné počítat „pouze“ s 320 koňmi a 475 Nm točivého momentu, které zajišťují sprint z klidu na stovku za 5,7 sekundy a na čtvrtmíli za 14,3 s. ST vůči tomu dostane koní 340, točivý moment pak naroste na 515 Nm. Očekávat lze tedy působivější dynamiku, konkrétní data ale Ford nezveřejnil.
Víme ovšem, že kromě navýšení výkonu došlo také k přenastavení odezvy plynového pedálu. Upraveno je rovněž brzdění motorem, specifický je tón výfuku i software převodovky a nepřekvapivě dorazil také sportovní podvozek či standardní pohon všech kol. V rámci vzhledu pak nechybí agresivnější bodykit nebo 21palcová litá kola, za nimiž se skrývají větší brzdy, což je u velkého SUV dobrá volba.
Uvnitř se novinka pyšní sportovními sedadly s výraznějším bočním vedením, vedle toho ST přebírá i novinky určené pro celou modelovou řadu. Máme tu tedy nový multimediální systém, rozšířena byla také bezpečnostní technika, do které se začlenil třeba přednárazový systém nebo monitoring jízdních pruhů. Více bude oznámeno v Detroitu, kde inovovaný Edge bude mít výstavní premiéru.



Inovovaný Ford Edge dostal do vínku novou převodovku s kritizovaným kruhovým voličem









Disponovat jím bude jak sportovní varianta ST...






...tak standardní provedení, které bylo ukázáno ve výbavě Titanium
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
včera
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Jonathan Rea (38) se vrací k Hondě včera 12:00
- MotoGP, skandál v paddocku s Marcosem Ramirezem včera 09:43
- Skvělý rok bratří Marquezových 10.11.2025
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash 9.11.2025
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles 9.11.2025
Nejnovější články
Nezájem nutí Audi dál měnit plány. Jeho poslední elektrické modely někde ani „nebudou uvedeny na trh”
před hodinou
Mercedes ukázal nové GLB „v chlaďáku”. Z toho, co udělal s jeho interiérem, vám zamrzne úsměv na tváři
před 2 hodinami
Ameriku znovu dobývají osmiválce. Lidé je prostě chtějí, a tak i 14 let staré auto přechytračilo regulace, aby bylo k mání v celé zemi
před 4 hodinami
VW ukázal nové SUV velikosti Touaregu. Nedovedeme si představit, jak by mohlo uspět. A podívejte se, co má na zádi
před 5 hodinami
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.12. 12:31 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 11.12. 11:49 - pavproch
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
