Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford šlápnul vedle s novinkou pro SUV Edge. Tenhle volič automatu je nesmysl
11.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford představil novinky pro jedno ze svých SUV. Doplnění nabídky o verzi ST lze kvitovat, nový volič automatu s už teď kritizovaným designem nikoli.
Prakticky každá novinka modrého oválu označená písmeny ST by měla být vítána bouřlivým potleskem. Zvláště ve chvíli, kdy nejde jen o výbavou linii, která se pyšní pouze přiostřeným vzhledem, nýbrž o plnohodnotný model divize Ford Performance. Tentokrát je ovšem aplaus jen vlažný - automobilka vyrukovala se sportovní verzí SUV Edge a nezůstala jen u obvyklých úprav. Nové provedení je součástí celkové modernizace tohoto modelu, která nepřináší jen pozitiva.
Začněme ale u příjemnějších uměn. Edge se po přepracování pyšní přepracovanou přídí, lehce upravenou zádí i novinkami pod kapotou. Zde sice u standardních variant najdeme opětovně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jeho výkon však nově narostl na 253 koní. Oproti minulosti to představuje posun o pět koní, přičemž přenos celého stáda již nemá na starosti automat šestistupňový, nýbrž osmistupňový.
S větším počtem rychlostních stupňů dorazila i kontroverze v podobě kruhového voliče automatické převodovky. To je jedno z nejhloupějších představitelných řešení, neboť možnosti volby stupňů nic nepřidává a leccos jí bere. Každá volba vyžaduje vizuální kontrolu, neboť kruhový ovladač nemá žádné specifické pozice a pohybuje se pouze dvěma směry. Efektivně navíc znemožňuje manuální volbu stupňů, kterou by jakýkoli volič měl dále zvládat - „pádla” pod volantem jsou pěkná věc, kdo ale vůz s automatem kdy intenzivně používal, ví, že jsou situace, kdy jsou pádla mimo dosah (například ostrá, pomalá zatáčka) a klasický volič se rázem hodí. U Fordu žádný není - jen otáčením dokolečka dokola volíte režimy a zmáčknutím přepínáte na startovní mód.
Můžete říci, že podobné řešení ve svých vozech používá Jaguar a Land Rover. Jednak to ale neznamená, že je to kvůli tomu dobře, jednak je ale také třeba dodat, že jej Britové používali. U posledních novinek se však vrací k tradičním voličům, neboť na ty kruhové mířila nemalá kritika. Ford tak znovu šlape vedle, zvláště když s tímto prvkem páruje i zmíněné ST, pro které je to řešení mimořádně nevhodné.
Sportovní variantu přitom pohání 2,7litrový šestiválec twin-turbo, který již užívá Edge Sport. V jeho případě je ovšem možné počítat „pouze“ s 320 koňmi a 475 Nm točivého momentu, které zajišťují sprint z klidu na stovku za 5,7 sekundy a na čtvrtmíli za 14,3 s. ST vůči tomu dostane koní 340, točivý moment pak naroste na 515 Nm. Očekávat lze tedy působivější dynamiku, konkrétní data ale Ford nezveřejnil.
Víme ovšem, že kromě navýšení výkonu došlo také k přenastavení odezvy plynového pedálu. Upraveno je rovněž brzdění motorem, specifický je tón výfuku i software převodovky a nepřekvapivě dorazil také sportovní podvozek či standardní pohon všech kol. V rámci vzhledu pak nechybí agresivnější bodykit nebo 21palcová litá kola, za nimiž se skrývají větší brzdy, což je u velkého SUV dobrá volba.
Uvnitř se novinka pyšní sportovními sedadly s výraznějším bočním vedením, vedle toho ST přebírá i novinky určené pro celou modelovou řadu. Máme tu tedy nový multimediální systém, rozšířena byla také bezpečnostní technika, do které se začlenil třeba přednárazový systém nebo monitoring jízdních pruhů. Více bude oznámeno v Detroitu, kde inovovaný Edge bude mít výstavní premiéru.



Inovovaný Ford Edge dostal do vínku novou převodovku s kritizovaným kruhovým voličem
Disponovat jím bude jak sportovní varianta ST...
...tak standardní provedení, které bylo ukázáno ve výbavě Titanium
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
před 10 hodinamiPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025
Nejnovější články
Žádané SUV Toyoty je i v bazarech horkým zbožím, díky tradičně zastaralé konstrukci se na něm hned tak něco neporouchá
před 6 hodinamiDalší značka přiznává, že bude muset předělat svůj elektromobil na spalovací pohon, asi nepomáhá ani spojení s prezidentem
před 7 hodinamiLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
před 9 hodinamiŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
před 10 hodinamiCeny nejlevnějších Tesel Model 3 v Evropě spadly tak nízko, že je vedle nich i Škoda Fabia mega drahá
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva