Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem

(+ fotogalerie, videa) Kdysi zvažovaný nástupce Omegy se mimo roční americké dobrodružství z rodné Austrálie nakonec nedostal. Je to škoda?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem

26.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ fotogalerie, videa) Kdysi zvažovaný nástupce Omegy se mimo roční americké dobrodružství z rodné Austrálie nakonec nedostal. Je to škoda?

Podívejte se na současnou nabídku značky Opel a řekněte nám, jestli v ní něco neschází? Že ne? No dobrá, oproti stavu před nějakými deseti lety v ní přibyla celá řada nových modelů, jeden však zmizel. Velký sedan, ve kterém by dostatek místa za volantem našel i zápasník sumo. A to je opravdu škoda, zvláště pokud by jeho koncepce nabízela uložení motoru vpředu a pohon zadních kol.

Tím disponovala Omega, než byla v roce 2003 odeslána do zaslouženého důchodu. Na její místo měl nastoupit přeznačkovaný Holden Commodore, který sám o sobě v případě první generace vycházel z Opelu Rekord, v případě druhé z Omegy A a v případě třetí z Omegy B. Koncern General Motors však nakonec rozhodl jinak, Commodore tak zůstal vyhrazený pouze protinožcům.

Před uvedením čtvrté generace v roce 2006 navíc australský Holden čelil výraznému problému. Platforma Sigma, na které stojí tři modely Cadillacu (STS, SRX a STS) a jenž měla Commodore podepírat, nenabízela dostatek místa pro interiér a zavazadelník při zachování objemných motorů a pohonu zadních kol. A to přesto, že umožňuje zástavbu pohonu 4x4 a lze ji rovněž prodloužit.


Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 1 - Holden Commodore Comfort 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 2 - Holden Commodore Comfort 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 3 - Holden Commodore Comfort 05
Holden Commodore Comfort

Holden tak nakonec vyvinul svou vlastní. Tu ovšem velmi kuriózně převzal General Motors a udělal z ní globální platformu Zeta, kterou s Commodorem sdílí Chevrolet Camaro. Opel by tedy s povolením návštěvy koncernových skladů nemusel mít problém. Zvláště, když se australský takřka pětimetrový vůz nenabízí pouze jako sedan, ale také jako kombi nebo dvoudvéřový pick-up zvaný Ute.

K dispozici jsou ve třech různých verzích - Comfort, Sport a Luxury - které se následně ještě dělí dle výbavy. Do Comfortu spadá Commodore Omega a Commodore Berlina, přičemž oba vozy disponují třílitrovým motorem V6 s přímým vstřikováním a výkonem 258 koní nebo šestistupňovým automatem. K dispozici je také zelená alternativa na LPG s 245koňovým šestiválcem.

Úroveň výbavy Omega je přitom nejlevnější v rámci celé řady Commodore. I tak je ovšem ve standardu vybavena stabilizací, čelními, bočními airbagy, alarmem, 16palcovými koly, bluetooth, palubním počítačem, audio systémem a klimatizací. Berlina k tomu následně přihazuje ještě 17palcová litá kola, mlhovky, zadní parkovací senzory a kůží potažené madlo převodovky.

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 4 - Holden HSV 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 5 - Holden HSV 07Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 6 - Holden HSV 08
Holden Commodore HSV

Sportovní modely jsou tři: SV6, SS a SS série V. První je spojen s 3,6litrovým šestiválcem o výkonu 285 koní a šestistupňovou automatickou nebo manuální převodovkou. Pyšnit se může lehčí optickou sadou karoserie, 18palcovými koly a specifickou dekorací interiéru. K dispozici v této verzi je rovněž „ekomotor“ o výkonu 245 koní.

Australané ale zřejmě mají o emisní zátěži správnější pojetí než Evropa. Mnohem více žádaný je tak u protinožců model SS doplněný šestilitrovým osmiválcem o výkonu 367 koní, který je spřažen se šestistupňovým manuálem. Pokud chcete automat, dostanete ten samý motor, jen naladěný na 354 koní, a vybavený deaktivací dvou válců v případě úsporné jízdy.

Kosmeticky je tento vůz laděn výrazně do sportovna, ačkoliv v tomto ohledu jej překonává SS série V. Jeho standardní výbava pak dále mimo bodykit nabízí 19palcová kola, bezklíčové zamykání a odemykání, zpětnou kameru nebo sedadla potažená perforovanou kůží a sadu hliníkových pedálů. Do palubní desky pak byl integrován dokonce prohlížeč internetu.

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 7 - Holden Ute 10Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 8 - Holden Ute 14Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 9 - Holden Ute 18
Holden Ute

Komu je to málo, může se obrátit na divizi HSV, která je pro Holden to samé jako AMG pro Mercedes. Ta nabízí pro všechny tři karosářské varianty Commodoru několik úrovní výbavy, přičemž k dispozici jsou jeden motor - 6,2litrový vidlicový osmiválec naladěný na 431 nebo 442 koní. Podvozek je přitom laděn pro každý speciálně.

Luxusní modely již nejsou tak vyhledávány jako ty sportovní, mají však věrnou základnu příznivců. Pro ty je určen buď šestiválec o výkonu 285 koní nebo šestilitr V8 s deaktivací válců pro úsporu paliva, oba spřažené s automatickou převodovkou. A samozřejmě také dvě úrovně výbavy, Calais a Calais série V, nabízející 18- či 19palcová kola, kůži, dešťové a parkovací senzory či zpětnou kameru.

Holden ovšem nevyrábí pouze model Commodore. V nabídce australské firmy nechybí dokonce ještě větší sedan Caprice. K dostání je se také s 245koňovým šestiválcem nebo 354koňovým osmiválcem, více než standard je ale zajímavá verze HSV prodávaná pod názvem Grange. Ta se totiž kromě motoru V8 produkujícího 442 koní pyšní 20palcovými koly nebo sportovním bodykitem.

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 10 - Holden HSV 12Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 11 - Holden Caprice 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 12 - Holden Ute 21
Rozličné verze Commodoru zevnitř

Tento model měl přitom mimo Austrálii více štěstí než Commodore, který ještě před krachem Pontiacu sloužil na americkém kontinentu pod názvem G8. Caprice totiž byl prodáván jako Daewoo Veritas v Jižní Koreji, kde se díky své výbavě stal jedním z nejdražších nabízených vozů. Nechyběl ale ani v Číně jakožto Buick Park Avenue.

Ani jeden trh však nepřekonal prodeje u protinožců, kde jen v roce 2011 bylo vyrobeno 40 167 exemplářů Holdenu Commodore. Rok letošní již tak úspěšný nebyl, i Austrálii totiž trápí vysoké ceny paliva. Modelu tak bylo za prvních šest měsíců prodáno pouze 15 860 kusů a žebříčku jej předstihly i Mazda3, Toyota Corolla nebo Holden Cruze (známý u nás jako Chevrolet Cruze).

Holden se sice nevzdává, bez expanze na ostatní trhy to ovšem nepůjde. Je ale otázka, zda by GM jeho uvedením v Evropě neriskovalo. Zvláště když kvůli místním zvyklostem by jistě byla potřebná dieselová varianta. Opel by ale importem získal na prestiži. A my bychom v jeho nabídce neshledávali žádnou absenci.

Galerie snímků Holden Commodore

Holden Commodore Comfort

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 13 - Holden Commodore Comfort 01Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 14 - Holden Commodore Comfort 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 15 - Holden Commodore Comfort 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 16 - Holden Commodore Comfort 04Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 17 - Holden Commodore Comfort 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 18 - Holden Commodore Comfort 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 19 - Holden Commodore Comfort 07Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 20 - Holden Commodore Comfort 08Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 21 - Holden Commodore Comfort 09Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 22 - Holden Commodore Comfort 10Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 23 - Holden Commodore Comfort 11
Základní provedení Holdenu Commodore se prodává se šestiválcem ve výbavách nazvaných Omega a Berlina

Holden Commodore Sport

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 24 - Holden Commodore Sport 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 25 - Holden Commodore Sport 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 26 - Holden Commodore Sport 04Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 27 - Holden Commodore Sport 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 28 - Holden Commodore Sport 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 29 - Holden Commodore Sport 07Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 30 - Holden Commodore Sport 08Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 31 - Holden Commodore Sport 09Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 32 - Holden Commodore Sport 10Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 33 - Holden Commodore Sport 11Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 34 - Holden Commodore Sport 12Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 35 - Holden Commodore Sport 13Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 36 - Holden Commodore Sport 14Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 37 - Holden Commodore Sport 15Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 38 - Holden Commodore Sport 16Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 39 - Holden Commodore Sport 17Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 40 - Holden Commodore Sport 18Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 41 - Holden Commodore Sport 19Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 42 - Holden Commodore Sport 20Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 43 - Holden Commodore Sport 21Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 44 - Holden Commodore Sport 22Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 45 - Holden Commodore Sport 23Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 46 - Holden Commodore Sport 24Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 47 - Holden Commodore Sport 25Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 48 - Holden Commodore Sport 26Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 49 - Holden Commodore Sport 27Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 50 - Holden Commodore Sport 28Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 51 - Holden Commodore Sport 29Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 52 - Holden Commodore Sport 30Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 53 - Holden Commodore Sport 31Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 54 - Holden Commodore Sport 32Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 55 - Holden Commodore Sport 33Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 56 - Holden Commodore Sport 34Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 57 - Holden Commodore Sport 35Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 58 - Holden Commodore Sport 36Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 59 - Holden Commodore Sport 37
Australané si potrpí především na sportovní modely. Není proto divu, že v modelové řadě Commodore se prodává právě verze Sport, kterou je možné objednávat s osmiválcem o výkonu 367 koní

Holden Commodore Luxury

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 60 - Holden Commodore Lux 01Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 61 - Holden Commodore Lux 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 62 - Holden Commodore Lux 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 63 - Holden Commodore Lux 04Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 64 - Holden Commodore Lux 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 65 - Holden Commodore Lux 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 66 - Holden Commodore Lux 07Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 67 - Holden Commodore Lux 08Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 68 - Holden Commodore Lux 09Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 69 - Holden Commodore Lux 10Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 70 - Holden Commodore Lux 11Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 71 - Holden Commodore Lux 12Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 72 - Holden Commodore Lux 13Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 73 - Holden Commodore Lux 14
Luxusní verze Holdenu Commodore se může pyšnit deaktivací válců pro snížení spotřeby

Holden Caprice

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 74 - Holden Caprice 01Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 75 - Holden Caprice 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 76 - Holden Caprice 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 77 - Holden Caprice 04Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 78 - Holden Caprice 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 79 - Holden Caprice 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 80 - Holden Caprice 07
Holden Caprice je o pár desítek centimetrů delší než model Commodore, zaměřen je na ještě větší luxus

Holden Grange

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 81 - Holden Grange 01Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 82 - Holden Grange 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 83 - Holden Grange 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 84 - Holden Grange 04
Holden Grange je sportovní verzí modelu Caprice. Na svědomí jej má tuningová odnož australské firmy, HSV

Holden HSV

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 85 - Holden HSV 01Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 86 - Holden HSV 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 87 - Holden HSV 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 88 - Holden HSV 04Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 89 - Holden HSV 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 90 - Holden HSV 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 91 - Holden HSV 07Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 92 - Holden HSV 08Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 93 - Holden HSV 09Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 94 - Holden HSV 10Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 95 - Holden HSV 11Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 96 - Holden HSV 12Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 97 - Holden HSV 13Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 98 - Holden HSV 14Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 99 - Holden HSV 15Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 100 - Holden HSV 16Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 101 - Holden HSV 17Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 102 - Holden HSV 18Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 103 - Holden HSV 19Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 104 - Holden HSV 20Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 105 - Holden HSV 21Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 106 - Holden HSV 22Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 107 - Holden HSV 23Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 108 - Holden HSV 24Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 109 - Holden HSV 25Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 110 - Holden HSV 26Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 111 - Holden HSV 27Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 112 - Holden HSV 28Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 113 - Holden HSV 29Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 114 - Holden HSV 30
HSV je pro Holden to samé, co AMG pro Mercedes-Benz. Některé z vozů se dokonce prodávaly i ve Velké Británii. Ovšem pouze v omezených sériích

Holden Ute

Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 115 - Holden Ute 01Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 116 - Holden Ute 02Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 117 - Holden Ute 03Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 118 - Holden Ute 04Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 119 - Holden Ute 05Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 120 - Holden Ute 06Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 121 - Holden Ute 07Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 122 - Holden Ute 08Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 123 - Holden Ute 09Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 124 - Holden Ute 10Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 125 - Holden Ute 11Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 126 - Holden Ute 12Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 127 - Holden Ute 13Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 128 - Holden Ute 14Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 129 - Holden Ute 15Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 130 - Holden Ute 16Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 131 - Holden Ute 17Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 132 - Holden Ute 18Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 133 - Holden Ute 19Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 134 - Holden Ute 20Holden Commodore: zadokolka GM, která se Evropě vyhnula obloukem - 135 - Holden Ute 21
Ute je typickým pick-upem určeným pro Austrálii. Stejný karosářský model má v nabídce i FPV (Ford Performance Vehicles), který rovněž operuje pouze u protinožců

Videa s Holdenem Commodore

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.