Jaguary a Land Rovery si samy „opraví silnice”, díry vyhledají a vyhnou se jim

(+ video) Prvá fáze projektu počítá pouze s monitoringem. Ve druhé však již může dojít ke zpomalení vozidla či objetí nerovnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguary a Land Rovery si samy „opraví silnice”, díry vyhledají a vyhnou se jim

10.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguary a Land Rovery si samy „opraví silnice”, díry vyhledají a vyhnou se jim

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Prvá fáze projektu počítá pouze s monitoringem. Ve druhé však již může dojít ke zpomalení vozidla či objetí nerovnosti.

Britské automobilky Jaguar a Land Rover v poslední době přicházejí s řadou inovací, z nichž některé jsou nadmíru povedené a jiné o trochu méně. Do obou táborů se může přidat i nový systém, který zvládá detekovat díry na silnici. Za vším stojí vpředu namontovaná digitální kamera, jež dokáže nerovnosti na vozovce detekovat a uzpůsobit jim nastavení podvozku tak, aby dopad na vaše pozadí byl minimální. To je ovšem pouze první fáze celého projektu.

Druhá již počítá se zpomalením nebo úplným zastavením vozidla, což je ovšem při pohledu na české tankodromy poněkud ošemetná záležitost. Mnoho tuzemských komunikací totiž hladký asfalt pokrývá jen v malé míře, v té větší jde pak jen o přehlídku větších či menších děr. Při aktivovaném systému byste se tak na daných silnicích již nemuseli ani rozjet.

Druhá fáze projektu totiž počítá také se zásahem do řízení, neboť systém by měl umožnit objetí díry. Výletu do protisměrného jízdního pruhu se prý obávat nemusíte, v té chvíli však opět musíme zmínit negativa dané technologie. Mnohé venkovské uličky jsou totiž natolik úzké, že objetí jednoduše nebude možné. Navíc na nich mnohdy chybí i plná bílá či přerušovaná čára uprostřed, pročež možná dojde ke zmatení systému.

Abychom ovšem nezůstávali pouze u „temné strany síly“, zamíříme i k té světlé. Vozy vybavené danou technologií totiž budou schopné komunikovat s centrálním serverem a mohou tak na díry ve vozovce upozornit další řidiče. A především příslušné orgány, které tak mohou lépe zareagovat na nutnost opravy vozovky. V českých luzích a hájích se ale spíše server dočká přetížení spíše než silnice opravy.

Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se celý projekt vyprofiluje. Momentálně je totiž vše v testovací fázi a teprve po jejím vyhodnocení značky rozhodnou, zda technologie zamíří do sériové výroby či nikoliv. Dá se ovšem předpokládat spíše kladné rozhodnutí, neboť monitoring silničních imperfekcí má posloužit rovněž autonomnímu řízení, které je pro řadu automobilek Alfou a Omegou veškerého dalšího vývoje.

Tím pro dnešek končíme, poslední zmínku věnujeme systému MagneRide. Tím již aktuálně mohou být vybaveny vozy Range Rover Evoque a Land Rover Discovery Sport, přičemž v jejich případě senzory sledují stav vozovky a mohou mu přizpůsobit nastavení podvozku. Jde tedy de facto o výše popsaný princip, prozatím však reaguje pouze na aktuální stav.


Jaguary a Land Rovery si samy „opraví silnice”, díry vyhledají a vyhnou se jim - 1 - Jaguar Land Rover diry ve vozovce
Jaguar a Land Rover vyvíjí novou technologii, která dokáže detekovat díry ve vozovce

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše