Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě?

Je to zvláštní, ale už pěkných pár let leze proslulým výrobcům aut do zelí švédská firmička, která loni vyrobila 11 aut. A chce jim do něj lézt ještě více.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě?

8.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to zvláštní, ale už pěkných pár let leze proslulým výrobcům aut do zelí švédská firmička, která loni vyrobila 11 aut. A chce jim do něj lézt ještě více.

Když se tři hádají, čtvrtý se směje, chce se nám zvolat. Zatímco svět sleduje maškarádu okolo možného srovnání LaFerrari, P1 a 918 v Top Gearu, Koenigsegg v Ženevě vystavuje model Regera, který s 1 500 koňmi výkonu zvládá akceleraci z 0 na 400 km/h za 20 sekund. Nikde pochopitelně není psáno, že excelentní papírové parametry budou fungovat také v praxi a Koenigsegg Regera celou „Svatou trojici” italsko-německo-britských hypersportů překoná. Jenže Christian von Koenigsegg a lidé kolem něj nejsou není žádná začínající parta naivních nadšenců - jejich auta už nejednou dokázala, že extrémně rychlá jsou také ve skutečnosti, však se podívejte třeba na srovnání Veyronu Vitesse a Agery R nebo Porsche 918 a téhož Koenigseggu. A Agera R je dnes v nabídce Koenigseggu něco jako Fabia 1,2 TSI v nabídce Škody - není to žádný základ, jsou tu i citelně rychlejší modely.

Christian von Koenigsegg prostě umí udělat fungující rychlé auto a pokud Regera nezklame, půjde jeho kredit ještě výše. Sám o tom nepochybuje a ačkoli letošek bude pro jeho firmu zlomový, neboť bude poprvé vyrábět souběžně více než jeden model (produkci tak zvýší z 11 na 22 aut ročně), věří, že zvládne i více. Jednak chce letos pokořit rekord Nordschleife s One:1, to znovu potvrdil, ale jen tím trávit čas nehodlá.

Chtěl by postavit čtyřdvéřové hyperauto, dost možná nejrychlejší sedan světa. „Ano, takové auto si dokážu představit. Možná do pěti let, pravděpodobně o něco dříve,” konstatuje odhodlaně von Koenigsegg pro Top Gear na ženevském autosalonu. Majitel, šéf a hlavní mozek celé firmy vcelku pochopitelně nedodal žádné další detaily, můžeme si ale představit, co by skrýval. Dozajista objemný, přeplňovaný motor vlastní konstrukce, kterému by v případě úspěchu Regery mohla asistovat i elektřina. Nečekejme ale jen technickou vyspělost a extrémní výkony, automobilka pracuje i s luxusem, výjimečnými materiály a vcelku pozoruhodný designem. To všechno by se sedan snažil skloubit ještě více než všechna dosavadní kupé.

Sedan ale není jediná věc, o které ve Švédsku přemýšleli či přemýšlejí. Christian von Koenigsegg také říká, že zavrhl myšlenku menšího sportovního modelu vyráběného ve větším počtu. „Pro mě v posledních pár letech tento sektor - 911, McLaren, Ferrari 458 a další - je sršní hnízdo od kterého se chci držet dál. Každý se snaží zabít toho druhého,” říká švédský automobilový guru s tím, že je rád, že je od této řeži dál ve svém malém modrém oceánu aut kopajících v docela jiné lize.

Co naopak chce dostat do produkce, a nejen pod svou značkou, je bezvačkový motor. Ne až tak novátorská myšlenka by při své materializaci umožnila naprosto libovolné časování ventilů a to by skýtalo spoustu výhod. Říká, že ovládat ventily vačkou je jak hrát na piáno násadou od koštěte a po 14 letech práce je prý velmi blízko dotažení této myšlenky do konce. „Jsme blízko uskutečnění a nejen v Koenigseggu. Spolupracujeme s několika velkými výrobci aut a chystáme se na implementaci,” řekl.

Ve Švédsku se tedy chystají zajímavé věci a i když výjimečné schopnosti Koenigseggu nejsou novým objevem, zdají se být stále viditelnější i hmatatelnější. Na severu Itálie mají z této firmy dost možná už teď těžkou hlavu a může být ještě hůře - Koenigsegg dnes při své velikosti není zdaleka tolik svázán regulacemi jako větší souputníci a může si dovolit jít do mnohem větších extrémů. Schopnosti novinek „starých značek” by se tak v zrcadle s trilobitem na pozadí mohly jednou snadno vyjevit jak nedostačující. Ostatně zmiňovaná Regera to dost možná činí už nyní...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.


Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 1 - Koenigsegg Regera zive 01Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 2 - Koenigsegg Regera zive 02Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 3 - Koenigsegg Regera zive 03Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 4 - Koenigsegg Regera zive 04Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 5 - Koenigsegg Regera zive 05Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 6 - Koenigsegg Regera zive 06Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 7 - Koenigsegg Regera zive 07Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 8 - Koenigsegg Regera zive 08Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 9 - Koenigsegg Regera zive 09Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 10 - Koenigsegg Regera zive 10Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 11 - Koenigsegg Regera zive 11Koenigsegg chystá svůj první sedan, bude také nejrychlejší na světě? - 12 - Koenigsegg Regera zive 12
Koenigsegg Regera ohromil Ženevu. Další chystané novinky značky mají podobný potenciál...

Zdroj: Top Gear

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.