Němci ukázali nové řešení pohonu příští generace aut, jiné už u EU neprojdou

Média jsou plná elektromobilů, jejich masovému rozšíření jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony, který Mahle posunuje zase o kus dál díky LTO-akumulátorům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali nové řešení pohonu příští generace aut, jiné už u EU neprojdou

8.11.2019 | Petr Prokopec

Média jsou plná elektromobilů, jejich masovému rozšíření jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony, který Mahle posunuje zase o kus dál díky LTO-akumulátorům.

Elektrifikací se v posledních letech zabývá prakticky celý automobilový svět a nejde jen přímo o výrobce aut. Tato oblast je pochopitelně zajímavá i pro jejich dodavatele, jak nyní dokazuje německá firma Mahle Powertrain. Ta představila nový mild-hybridní pohon, který se v následujících letech stane vlastní spoustě nových aut, alespoň těch evropských.

S novými emisními normami a především limity spotřeby už nebude možné u většiny vozů snížit spotřebu na požadovanou mez bez elektrické asistence, plug-in hybridy nebo ryzí elektromobily jsou ale stále příliš drahé. Pouze mírně hybridní řešení obstojí před normami i cenovými požadavky a v průběhu příští dekády je čekejme jako standard skutečně ve většině nově vyvinutých automobilů.

Mahle není první, kdo s podobným řešením přichází, jeho novinka ale pracuje s unikátní 48voltovou baterií umožňující rychlé nabití i vybití. Díky tomu je možné počítat s 12- až 15procentní úsporou paliva vůči vozům s konvenčním pohonným ústrojím. Firma toho dosáhla optimalizací chlazení a chemickými kouzly uvnitř článků.

„Mild-hybridní vozy potřebují rekuperovat energii co nejefektivněji a za poměrně vysokého výkonu během decelerace. Pro takové účely není třeba vysokokapacitní akumulátor, neboť ona energie může být již během následující akcelerace spotřebována. Vyžadována je tedy spíše kompaktní a relativně levná baterie, která je schopna rychlého nabití i vybití,“ uvedla firma v tiskovém prohlášení s tím, že nic podobného na trhu dosud nebylo. Proto si Mahle onu baterii muselo vyrobit samo.

Firma kvůli tomu některých článků akumulátoru použila sloučeninu oxidu lithného a oxidu titaničitého. Tato kombinace momentálně ve světě není příliš využívána, neboť nenabízí zrovna velkou kapacitu. Jak ovšem firma Mahle uvedla, něco takového v tomto případě není podstatné. Naopak mohla těžit z jiných výhod, jež LTO baterie nabízí.

U této technologie je možné právě požadované nabíjení a vybíjení při daleko vyšším výkonu, aniž by to snižovalo životnost akumulátorů. Ta je naopak až čtyřikrát vyšší než u běžných lithium-iontových článků. A aby toho nebylo málo, LTO má také neuvěřitelný provozní rozsah, neboť zvládá skvěle fungovat při teplotách od minus třiceti do plus šedesáti stupňů Celsia. Vlastně proto nepřekvapí, že je s touto baterií spojeno nižší riziko požáru a exploze.

Mahle se tedy sice rozhodlo jít s proudem, ale zároveň tak proti němu. A zdá se to být správnou volbou. Nové baterie umožňují nepřetržité nabíjení a vybíjení při výkonu až 20 kW, a to vše při kapacitě pouhých 0,5 kWh. Či respektive takový nejspíše bude pouze začátek, neboť po prvních laboratorních testech má společnost k dispozici jen pozitivní výsledky. Předpokládá proto, že její baterie nakonec budou mít i vyšší kapacitu.

Kdy novinka přijde na trh a jaké značky jí nabídnou, aktuálně není známo. Mahle ostatně ještě musí vyrazit za testy do terénu. Na přelomovou technologii si tedy nejspíše ještě nějaký ten pátek počkáme, pročež už jen dodáme, že kromě speciální směsi se technici Mahle zaměřili při vývoji také na snížení vnitřního odporu, neboť právě tak redukovali riziko požáru a zároveň nikterak neomezili výkonnostní potenciál celého systému.


Němci ukázali nové řešení pohonu příští generace aut, jiné už u EU neprojdou - 1 - Mahle LTO mild-hybrid 2019 prvni foto 01Němci ukázali nové řešení pohonu příští generace aut, jiné už u EU neprojdou - 2 - Mahle LTO mild-hybrid 2019 prvni foto 02Němci ukázali nové řešení pohonu příští generace aut, jiné už u EU neprojdou - 3 - Mahle LTO mild-hybrid 2019 prvni foto 03
Mahle představilo novou mild-hybridní technologii využívající LTO-baterie, zdá se být tím správním řešením

Zdroj: Mahle Powertrain

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše