Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba

Obecně se má za to, že dostat dnes na trh nový motor bez turba je ve větším měřítku nemožné. Porsche atmosféry okrajově nabízí, jeho poslední nový motor nabídku rozšíří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba

9.7.2019 | Petr Prokopec

Obecně se má za to, že dostat dnes na trh nový motor bez turba je ve větším měřítku nemožné. Porsche atmosféry okrajově nabízí, jeho poslední nový motor nabídku rozšíří.

Nová Porsche Cayman GT4 a Boxster Spyder jsme vám představili docela nedávno. O pohon obou z nich se stará atmosférický čtyřlitrový šestiválec, jehož objem i koncepce vytváří dojem, že jde o agregát, kterým se dosud objevoval v modelech 911 GT3 a GT3 RS. Jenže realita je docela jiná a mnohem zajímavější. Pro zmíněnou dvojici vozů automobilka z Zuffenhausenu vyvinula úplně nový agregát, který je založen na přeplňovaných třílitrech a nikoliv na slavném Mezgerově boxeru.

Jak ovšem kolegům z Car Throttle potvrdil Andreas Preuninger, šéf divize vozů GT, slovo „založen“ je třeba dát minimálně do dvojitých uvozovek. „Ve skutečnosti je to zcela nový motor - pochází z rodiny 9A2 a má přídomek Evo. Dostal novou klikovou skříň, novou hlavu válců, nové písty, novou hřídel, nové ojnice.“ To rozhodně není malý objem novinek, za kterými stojí náročný vývoj. A něco takového nebude automobilka dělat jen kvůli dvojici okrajových verzí beztak relativně okrajových modelů.

„Vyvinout motor vyžaduje obrovské úsilí,“ potvrzuje danou skutečnost Preuninger. Jak ale dodává, značka atmosférickým motorům věří, dle ní jsou ideálem pro puristické vozy. „Abych byl upřímný, v budoucnu může skončit také v dalších modelech.“ Jednat by se přitom nemuselo jen o deriváty, které se prodají v pár kusech, ale i o ty verze, které Porsche prodává po tisících. Po opětovném zařazení manuální převodovky do nabídky 911 GT3 by se tak jednalo o další velký návrat.

Je samozřejmě otázkou, jak dlouho Porsche udrží kvůli stále přísnějším emisním limitům atmosférický motor 9A2 Evo v nabídce, minimálně po nejbližší léta však fanoušci mohou zůstat v klidu - normu Euro 6d-TEMP agregát plní. Pohonná jednotka navíc i přes příchod nových komponentů může být montována na stejné lince jako zbytek rodiny přeplňovaných motorů. Jako taková je tedy daleko levnější než atmosféry, který byly dosud užíván u modelů 911 GT.

Právě snaha o redukci nákladů a tedy možnost širšího nasazení je důvodem, proč Porsche nový agregát vyvinulo. S masovou výrobou je totiž spojena i skutečnost, že zapotřebí nejsou exotické materiály. „Nepotřebujete titanové ojnice, pokud máte auto se 420 koňmi,“ osvětluje koncepci motoru Preuninger. Mimo to šéf vývoje připomíná, že Cayman a Boxster mají motor uprostřed - pokud by tedy byl použit motor z 911, bylo by třeba jej otočit, což je záludné.

Ať už jsou ale důvody jakékoliv, Preuningerova slova znamenají jediné - Porsche s atmosférickými motory skutečně nekončí a v roce 2019 pustilo do prodeje prakticky nový agregát, do kterého muselo výrazně investovat. Dá se tedy očekávat, že automobilka z Zuffenhausenu bude oslovovat puristické řidiče více než doposud. Rozhodně však nepočítejte s tím, že i přes onu redukci výrobních nákladů a širší dostupnost u toho budou nízké pořizovací ceny, to Porsche jistě neplánuje...


Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 1 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 01Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 2 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 02Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 3 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 03Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 4 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 04Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 5 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 05Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 6 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 06Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 7 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 07
Porsche 718 Boxster Spyder...

Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 8 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 08Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 9 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 09Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 10 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 10Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 11 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 11Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 12 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 12Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 13 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 13Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba - 14 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 14
...a 718 Cayman GT4 jsou prvními, ale rozhodně ne posledními vozy značky, které se dočkaly nového atmosférického motoru

Zdroj: Car Throttle

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama