Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví

S ohledem na smýšlení celé automobilky je to pozoruhodný stav i pozoruhodný postoj, ale nakonec můžeme být jen rádi. Konkurenti Fordu stejné pole vyklidili a modrý ovál si teď zjevně užívá toho, že nic jiného než Mustang ve stejné třídě s osmiválcem nekoupíte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví

1.4.2024 | Petr Miler

Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví

/

Foto: Ford

S ohledem na smýšlení celé automobilky je to pozoruhodný stav i pozoruhodný postoj, ale nakonec můžeme být jen rádi. Konkurenti Fordu stejné pole vyklidili a modrý ovál si teď zjevně užívá toho, že nic jiného než Mustang ve stejné třídě s osmiválcem nekoupíte.

Sám Ford před třemi roky fakticky vyhlásil válku svým nejpopulárnějším spalovacím modelům a v čistce mezi nimi pokračuje s pozoruhodnou vervou. S Mondeem je amen, s Fiestou je amen a za Focusem se zavře voda za nějakých 8 měsíců. Uvážíme-li, čím byla Fiesta a čím je Focus, bylo by na místě očekávat, že takový Mustang, tedy sportovní kupé s výkonnými, nejtypičtěji osmiválcovými motory, bude dávno „dead”, popř. bude z něj aspoň bude tříválcový hybrid s emisemi CO2 fiktivně se blížícím nule. Realita je ale jiná.

Nová generace vozu nedávno dorazila s dokonale tradičním pojetím včetně motoru V8 a prodává se také v Evropě, dokonce i u nás. S cenou od 1 591 900 Kč nejde o vyloženě levné zboží, ale v době, kdy základní Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 stojí 1 170 000 Kč, není ani drahý. Je to zaručeně jediné takto dostupné auto s motorem V8, přičemž v USA si jej pořád dovolíme označit za lidové - tam 'Stang začíná na 30 920 USD s čtyřválcem a 41 960 USD s osmiválcem. To je 725 tisíc Kč za verzi EcoBoost a 983 tisíc korun za variantu GT. To je zlatá Praha na kolech, na rok 2024 jde o fantastické nabídky.

S ohledem na výše zmíněné postoje Fordu by člověk čekal, že tohle auto existuje omylem a zaručeně naposledy dožívá na vypůjčený čas, realita je ale jiná. Šéf Fordu Jim Farley je navzdory svým „zeleným tendencím” fanouškem Mustangu a šéf divize Blue Jeff Marentic, který má pod palcem jen spalovací vozy, v tom samozřejmě vidí obrovskou příležitost. Tradiční konkurence od Dodge i Chevroletu totiž skončila zcela nebo aspoň s motory V8 a pozornost všech příznivců amerických pony a muscle cars se logicky nemůže upnout k nikomu jinému.

„Je smutné, že konkurence odchází, ale pro nás je to výhoda,” řekl pragmaticky Marentic v rozhovoru pro CNBC s tím, že už proto bude automobilka s Mustangem i verzí GT alias V8 pokračovat, dokud to legálně půjde. „Pro lidi, kteří hledají skutečné americké sportovní auto, je Mustang k dispozici,” dodal. O jeho budoucnosti prý přemýšlí, zatím ale není na stole žádný odklon o tradic - roli elektromobilu zastává rozpačitý Mustang Mach-E, hybridní provedení zatím nedorazilo a nezdá se, že by dorazit mělo.

Poptávka navíc zůstává stabilní. I když klesá zájem o tradiční karosářské verze aut, i když automobilky zákazníkům vnucují stále více menších a elektrifikovaných motorů se slovy, že si to lidé přejí, i když sportovní kupé zachází na úbytě, Mustang se od roku 2020 drží svého a jeho osmiválcová verze dokonce dominuje prodejům. V současnosti motor V8 volí plných 52 procent amerických zákazníků, nadpoloviční je jeho zastoupení i v Evropě, nakonec u nás se dnes ani nic jiného neprodává. A ani poptávka po verzích s pravostranným řízením ve Velké Británii, Austrálii nebo Japonsku prý nikam nemizí. A tak nikam nezmizí ani osmiválcový Mustang.

Ford je asi tou poslední automobilkou, od které bychom to čekali, osmiválce počítají své poslední dny i u drahých značek, které by je teoreticky mohly nabízet klidně donekonečna jako symbol prestiže. O to víc si toho ale musíme vážit. Takže pro jednou: Díky, Forde!


Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 1 - Ford Mustang 2024 EU verze 12Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 2 - Ford Mustang 2024 EU verze 13Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 3 - Ford Mustang 2024 EU verze 14Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 4 - Ford Mustang 2024 EU verze 15Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 5 - Ford Mustang 2024 EU verze 16Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 6 - Ford Mustang 2024 EU verze 17Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 7 - Ford Mustang 2024 EU verze 18Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 8 - Ford Mustang 2024 EU verze 19Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 9 - Ford Mustang 2024 EU verze 20Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 10 - Ford Mustang 2024 EU verze 21Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 11 - Ford Mustang 2024 EU verze 22Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví - 12 - Ford Mustang 2024 EU verze 23
Nový Ford Mustang je pořád k dispozici s osmiválcem, a to dokonce i u nás. Také vrchol nabídky v provedení Dark Horse je tu k dispozici - za 1 871 900 Kč je to pořád snová nabídka. Foto: Ford

Zdroj: Ford

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše