Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfdesignér Lady jasně řekl, kam značka míří s novou generací Nivy
21.4.2019 | Petr Prokopec
Lada loni ohromila s konceptem nové generace Nivy, byla to ale pořád jen koncept. Co nabídne stále chystaná sériová verze? To zatím přesně neví ani sama automobilka, mantinely ale jsou dané jasně.
Až do srpna loňského roku se zdálo, že Lada míří jen za lepšími zítřky. Ruská automobilka konečně vylepšila své portfolio natolik, aby některé vozy mohla beze studu nabídnout i na západ od svých hranic. Stovkové registrace sice nebyly až tak okouzlující, nicméně značka pozvolna navyšovala svůj tržní podíl, až se dostala nad nulový procentní podíl. Na druhý pohled sice stále nebylo nad čím jásat, nicméně Ladě se takový průlom povedl poprvé v historii.
Další expanzivní plány jsou ale momentálně u ledu. Značce se sice nakonec nějak podařilo dostat své aktuální modely do latě s aktuální emisní normou Euro 6c a dokonce i do od letošního září platící Euro 6d-TEMP, přesto Rusové před pár dny oznámili, že v Evropě končí.
Současně s touto informací ale zmínili, že se do Evropy v budoucnu opět vrátí, ale jen s něčím výjimečným. Takovou definici by měla stoprocentně splnit druhá generace Lady Niva, která se nejspíše objeví někdy okolo let 2020 či 2021. Jak bude vypadat, naznačil koncept vozu, který se loni v srpnu objevil na autosalonu v Moskvě. Jeho autor, šéfdesignér značky Steve Mattin, nyní prozradil, s čímž vším můžeme u novinky počítat a jak je vlastně její vizáž pro úspěch značky stěžejní.
„Nelze jednoduše nahradit vůz, který je čtyřicet let starý. Je to stejný problém, jaký má Land Rover v případě modelu Defender. Svět se změnil, regulace jsou jiné, výrobní techniky rovněž a změnili se i zákazníci. Původní Niva nebyla určena pro města. Když se ale nyní podíváte, kolik SUV se pohybuje po městech a jaký je zde kupní potenciál, pak je třeba takové věci zvážit,“ uvádí Mattin s tím, že ony změny nakonec nebudou mít vliv jen na vzhled, ale i na techniku.
Lada stále zvažuje, jakým směrem se má s druhou generací vydat. Zatím se však zdá, že novinka nebude kráčet až tak úplně ve stopách stávajícího provedení. Pokud by opět byla ortodoxním off-roadem s motorem uloženým podél, oslovila by víceméně jen tvrdé fanouškovské jádro. Mattin však naznačuje, že přesun směrem k SUV a napříč uloženým jednotkám by cílovou skupinu výrazně rozšířil. Rozhodnutí však dosud nepadlo.
Neznamená to samozřejmě, že by automobilka udělala za první generací tlustou čáru a tu druhou postavila podle zcela nového receptu. Takový krok by byl ekvivalentem střelby do vlastních řad. Niva je ikonou, a to nikoliv pouze ve své domovině. I proto si ponechá některé základní designové prvky, jako jsou kupříkladu „přimhouřené“ světlomety, takřka kolmé čelní partie či poměr oceli a skla. Ve zbytku ale bude převládat současný designový jazyk odkazující na písmeno „X“.
V tomto stylu je ostatně vyvedeno kompletní stávající portfolio, které se smrsklo pouze na čtyři rodiny - Kalina spadla pod Grantu. Dle Mattina k tomu značku vedla snaha o úspory, neboť všechny karosářské verze mají nyní identickou příď a liší se pouze zadními partiemi. Ostatně redukce nákladů nakonec vedla i k tomu, aby Lada Vesta dorazila jako kombík, původně měla být hatchbackem.
„Nicméně zadní nárazník, lampy a struktura spodní části jsou stejně jak u sedanu, tak u kombíku. Hatchback by měl zcela jinou záď, dorazit by proto musely nové nárazníky, lampy i spodek,“ vypočítává úspory Mattin. A zároveň jedním dechem tvrdí, že i díky tomu byla potřeba pouze minimální investice na to, aby se následně Vesta Cross přeměnila na sedan s vyšší světlou výškou a ochrannými plastovými lemy.
Na tomto provedení si přitom vylámala zuby již řada automobilek, včetně Volva, pro které Mattin v minulosti pracoval. Jak nyní dodává, tato zkušenost se mu nyní neskutečně hodila. „V Rusku je takový vůz ideální, neboť nabízí velkorysejší světlou výšku. Rusové navíc rádi jezdí i mimo zpevněný asfalt, občas třeba i při předjíždění.“ Vesta Cross je pro ně tedy naprostým ideálem, stejně jako praktičtější Vesta SW Cross.
Designové oddělení Lady tedy nehledá jen vzhled, jenž by oslovil co nejširší spektrum zákazníků, zároveň bere do úvahy otázku nákladů. Obojí pak může vést k maximalizaci zisku, ze kterého může Lada financovat svou další expanzi. Je ovšem třeba dodat, že se jedná o běh na docela dlouhou trať. Bude tedy trvat ještě dlouho, než se ukáže nová Niva a značky s ní vyrazí zpět do Evropy.


Šéfdesinér Lady Steve Mattin ozřejmil, nakolik design ovlivní budoucnost ruské automobilky
Ta je nemalou měrou spojena s novou generací off-roadu Niva, jenž se jako koncept Vision ukázal loni v srpnu na moskevském autosalonu
Do prodeje má vůz zamířit až někdy v příští dekádě, přičemž v mnohém se nejspíše bude od předchůdce diametrálně lišit. Mattin totiž dodává, že se změnil svět i touhy zákazníků
Bleskovky
- Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
před 5 hodinami - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
včera - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019
Nejdiskutovanější články
- 490 km/h Bugatti zaujme, armáda USA ale testuje sáně jezdící až 10 620 km/h
12.9.2019 (4) - Proč elektromobily dál mizerně fungují v zimním počasí? Část slabin nemá řešení
4.12.2019 (2) - Němci vyzkoušeli ojetou Dacii Logan kombi, zdánlivě lákavé nabídce radí se vyhnout
3.10.2019 (2) - Muž najel s Pagani Huayra za tři dny víc kilometrů než ostatní majitelé za rok dohromady
21.10.2019 (1) - Ani nová nejlevnější Dacia neunikne tlaku EU, bude ještě o něco komplikovanější
26.11.2019 (4) - Elektrické experimenty BMW definitivně končí, znamenají konec jedné éry
19.9.2019 (3) - Rusové ukázali nové interiéry svých vlaků, těm českým ujíždějí o parník
20.11.2019 (1) - Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 (1) - Policejní Tesla Model S totálně selhala při pronásledování podezřelého
27.9.2019 (4) - Pokus automobilky ulehčit život manažerům svéráznou výbavou skončil velkým fiaskem
19.10.2019 (1)

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Lyžárna 12:19 - pavproch
- Volkswagen obecne 09:08 - honziss
- BMW Divize 20:53 - janjan
- Rychlodotazy 18:50 - driver
- Policejní kontroly a měření 18:32 - M.Z.
- Politický koutek 16:55 - jerry
- Onboard videa 16:11 - aikoN
- Zajimave auto, 400k kč 14:37 - TomZ
- Gastronomické okénko 13:41 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 13:34 - pavproch
Autobazar
Suzuki SX4 1.6 VVT
r.v. 2012
230 000,- KčŠkoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2018
470 000,- KčVW Golf 1.0 TSI
r.v. 2017
370 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
320 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TSI
r.v. 2015
430 000,- KčVW Polo 1.0
r.v. 2019
280 000,- Kč