Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku

(doplněno) Shelby překonává svůj původní výtvor Mustang GT500 vskutku pompézně - výročními modely s bezprecedentními výkony.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku

28.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(doplněno) Shelby překonává svůj původní výtvor Mustang GT500 vskutku pompézně - výročními modely s bezprecedentními výkony.

Doplněno 29. 3.: Za článek jsme přidali dvě nová videa pořízené americkým magazínem Road & Track, který již měl příležitost tisícikoňového Mustanga od Shelbyho vyzkoušet na okruhu.

Doktrína Fordu o litrovém tříválci se sice nemusí líbit všem (a vzhledem k důvodům jeho hromadného nasazování máme o této koncepci také vážné pochybnosti), ale pokud to má udržet při životě takové stroje jako je Mustang Shelby GT500, má modrý ovál naší podporu.

V době plné socialistické nenávisti vůči automobilům působí relativně obyčejný sportovní vůz osazený kompresorovým osmiválcem o výkonu 659 koní a maximálkou přes 320 km/h jako skutečné zjevení. A teď si zkuste představit, jak by na srocený dav zelené lůzy zapůsobily dvě dále vyladěné novinky z dílen Shelby American světoznámého konstruktéra a bývalého závodníka Carrolla Shelbyho.

Jmenují se velmi jednoduše Shelby 1000 a 1000 S/C. V obou případech byl jejich původní, mechanickým kompresorem dopovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,4 litru rozebrán a opětovně poskládán s novými ojnicemi, písty i klikovou hřídelí. Tým konstruktérů pak vyměnil kompresor, upravil elektronické řízení motoru a použil kompletně nový výfukový systém.

Výsledkem je 963 koní „běžné“ silniční verze Shelby 1000 a impozantních 1 115 koňských sil čistě okruhového speciálu Shelby 1000 S/C. Aby stíhal zbytek, oba hyperMustangy dostaly nový brzdový systém s šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu, přepracovaný podvozek s pevnějšími silentbloky, novými pružícími jednotkami a tlustšími stabilizátory. Původní karbonový kardan by takový nápor patrně nevydržel, takže byl vyměněn za odolnější ocelový a připojený k nové širší zadní tuhé nápravě. Zbytek modifikací tvoří různé spoilery, nástavce, jiný difuzor a kapota.

Vozy budou představeny už za pár dní na autosalonu v New Yorku a stanou se ztělesněným projevem úcty k 50. výročí představení prvního sportovního modelu, legendární Shelby Cobra. Nové stroje budou jednou asi ještě vzácnější. Vznikne velmi omezená série blíže nespecifikovaného počtu kusů, nicméně každý vůz bude očíslován a majitel dostane také výrobní dokumentaci.

Levné to ale nebude. Jen samotná úprava bez aut vyjde na 149 995 dolarů u silniční a 154 995 dolarů za okruhovou verzi, což v přepočtu dělá asi dva a tři čtvrtě milionu a 2,87 milionu. Kompletní Shelby 1000 tak vyjde na cirka 3,78 milionu. Hodně to asi je, ale kde jinde dostanete za takovou částku tisícikoňové auto?


Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 1 - Shelby Mustang 1000 01Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 2 - Shelby Mustang 1000 02Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 3 - Shelby Mustang 1000 03Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 4 - Shelby Mustang 1000 04Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 5 - Shelby Mustang 1000 05Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 6 - Shelby Mustang 1000 06Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 7 - Shelby Mustang 1000 07Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 8 - Shelby Mustang 1000 08Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 9 - Shelby Mustang 1000 09Shelby 1000: Mustang s výkonem přes 1 000 koní se žene do New Yorku - 10 - Shelby Mustang 1000 10
Naznačuje snad Shelby, že „tisícovka” zvládne při ostrém rozjezdu wheelie, tedy jízdu po zadních? Výkon by na to měla, ale jak by mohla dosáhnout takový odpich na profilovaných gumách, je záhadou

Zdroj: Road & Track

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.