Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní

Auto, kam až oko dohlédne, tato slova nejlépe definují největší český vůz, který může na silnice. Je to pořádné monstrum, šest z jeho osmi náprav je řiditelných a přes obří rozměry není úplně pomalé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní

14.11.2020 | Petr Miler

Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní

/

Foto: Tatra

Auto, kam až oko dohlédne, tato slova nejlépe definují největší český vůz, který může na silnice. Je to pořádné monstrum, šest z jeho osmi náprav je řiditelných a přes obří rozměry není úplně pomalé.

Monstrózní automobily nevznikaly jen v dobách studené války v Sovětském svazu, jako třeba MAZ-7907, který měl za úkol přepravovat největší rakety nesoucí jaderné hlavice. Pár takových vyrobila i kopřivnická Tatra a ten úplně největší v českých dějinách není dílem centrálně plánovaného hospodářství. Vznikl v roce 2015 a primát si drží dodnes.

Ne nadarmo. Měří osmnáct metrů na délku a jeho hmotnost včetně nástavby, kterou ovšem neměla na starosti Tatra, činí 90 tun. Přímo v tomto provedení vznikl v jediném exempláři na objednávku zákazníka z Německa. Výroba trvala půl roku a byla skutečně zakázková, žádný jiný úplně stejný vůz Tatra nevyrobila.

Stroj vychází z modelu T815-7 a svého času přišel kupce na 10 milionů korun, což vzhledem k velikosti a technické výjimečnosti není zase tak bláznivá cena. Má 8 náprav, z čehož je 6 řiditelných a standardně je hnáno 8 kol ze 16. Pohon zbylých osmi je možné přiřadit.

Výkon na ně posílá také pořádný macek, vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o 32 litrech objemu. Disponuje 1 132 koňmi a 5 143 Nm, které jsou ale primárně potřeba k pohonu vrtné plošiny z dílen jiného dodavatele. Výkon motoru putuje dále přes šestistupňový automat Allison 8610MR s retardérem do přídavné převodovky, která ji směruje buď na vrtnou plošinu, nebo na kola - kdy je výkon motoru omezen zhruba na polovinu.

Ani tak na silnici tohle auto není úplně pomalé, třebaže rychlosti Veyronu s podobným výkonem samozřejmě nedosahuje. Jeho maximální rychlost je 60 km/h, což na tak velký vůz skutečně není málo - onen zkraje zmiňovaný MAZ jel jen 25 km/h, a to i při použití plynové turbíny. Jak jsme již zmínili, výkon motoru je pro silniční provoz omezený „jen” na 600 koní. Hodnotu točivého momentu pro toto využití neznáme, ale počítejte i v takovém případě s něčím blízkým lokomotivě osobního vlaku.

Dodejme, že v rámci Evropské unie je výroba podobných automobilů zcela unikátní, v Evropě jako takové je nabízí jen ruské a běloruské automobilky. Jejich stroje jsou ale pro silnice EU příliš široké, a tak se tu nemohou standardně pohybovat v provozu, Tatra má standardní silniční homologaci.


Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 1 - tatra t815-7 16x8 nove 07Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 2 - tatra t815-7 16x8 nove 08Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 3 - tatra t815-7 16x8 nove 09Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 4 - tatra t815-7 16x8 07Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 5 - tatra t815-7 16x8 02Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 6 - tatra t815-7 16x8 03Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 7 - tatra t815-7 16x8 03aHistoricky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 8 - tatra t815-7 16x8 04Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 9 - tatra t815-7 16x8 05Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 10 - tatra t815-7 16x8 06
Tatra T815-7 je historicky největší český silniční automobil. V tomto provedení vznikl v jediném kuse a nasazení se dočkal v Německu. Foto: Tatra

Zdroj: Tatra

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše