Reklama

Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní

Zapomeňte na chiptuning. I ten sice výkon přidá snadno, ale zase tak moc ho není. Toto řešení je instalovatelné jen o málo složitěji a auto dynamicky posune do úplně jiných sfér.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní

1.10.2018 | Petr Prokopec

Zapomeňte na chiptuning. I ten sice výkon přidá snadno, ale zase tak moc ho není. Toto řešení je instalovatelné jen o málo složitěji a auto dynamicky posune do úplně jiných sfér.

Porsche před pár dny oznámilo, že nakonec opravdu definitivně končí s dieselovými motory. Ty se u něj příliš neohřály, vůbec poprvé je automobilka použila před pouhými deseti lety a byť si u jejích SUV našly hodně zákazníků, na udržení ve výrobě to nestačilo. Do budoucna se proto Porsche hodlá zaměřit na formu pohonu, jež stála u jeho kořenů - tedy na elektrifikaci. Pokud jste ale viděli záběry z akce Rennsport Reunion, která se odehrála na americkém okruhu Laguna Seca, možná jste nabyli dojmu, že k tomu již došlo.

Za odhalenými hybridními Porsche 911 Carrera generace 991 a Cayman 981 ovšem nestojí samotná automobilka, nýbrž společnost Elephant Racing. Ta je pravidelným účastníkem zmíněné akce, přičemž dosud představovala výhradně podvozkové komponenty. Nyní ale zamířila do motorového prostoru skrze nově založenou značku Vonnen Performance a na příkladu zmíněných Porsche předvedla řešení, které označuje za budoucnost úprav aut. A možná ani moc nepřehání.

Firma představila dodatečně instalovatelný hybridní modul, který je složen z baterie o velmi nízké kapacitě 1 kWh a elektromotoru o výkonu 175 koní. S dojezdem čistě na elektřinu tedy nelze počítat, o ten tu ale nejde. Smyslem úpravy je zlepšení akcelerace vozu v běžných situacích, a to novinka zvládá na výbornou.

Je tomu tak i díky minimálnímu nárůstu hmotnosti. Oproti základu má být konvertované Porsche 911 Carrera těžší jen o pouhá čtyři procenta. Instalace jednotky MGU na místo originálního setrvačníku přinesla krátkodobé, ale zásadní zvýšení dostupného výkonu v otáčkách, kde se spalovací motor teprve rozbíhá. To samozřejmě nemalou měrou ovlivňuje jízdní dynamiku. Zatímco standardní Carrera zvládá sprint na stovku za 4,4 sekundy, hybridní provedení má na to potřebuje rovné 3 sekundy.

Aktuálně je první fáze úprav hnacího ústrojí dostupná pro Porsche 911 a Boxster či Cayman vyrobené v letech 2012 až 2016. Již příští rok ovšem budou moci po hybridní konverzi sáhnout i majitelé starších vozů, a to i těch vzduchem chlazených. A dočkat se mají také modely dalších značek podle toho, jací zákazníci budou o tuto věc jevit zájem.

Vonnen už teď pracuje na druhé fázi úprav, kdy by hmotnost měla stoupnout o 6,2 procenta. Nicméně více než kompenzovat jí bude stoprocentní nárůst výkonu elektromotoru, který by tak nabízel až 350 koní. S tímto potenciálem pod kapotou má kupé zdolat stovku již za 2,6 sekundy, tedy o osmnáct desetin rychleji než série.

Dále je třeba dodat, ze instalace hybridního ústrojí je velmi jednoduchá. Jakkoli je vmáčknuto mezi spalovací motor a převodovku, s plochým šestiválcem dvoustranně nekomunikuje. Přepsána nebyla ani řídicí jednotka, vůz tedy má nadále disponovat stejnou charakteristikou jako dříve. Řešení pouze na základě vstupních informací přidává výkon tam, kde je třeba a při deceleraci získává elektřině díky rekuperaci.

Vypadá to jednoduše, chytře a účinně - i když ony stovky koní nebudete mít k dispozici neustále, kdo nakonec potřebuje maximum výkonu jindy než při pár ostrých rozjezdech či předjetích? Jeden nedostatek tu ale je, cena. Přidání 175 koní má stát nemalých 75 tisíc dolarů (cca 1 647 000 Kč), cena schopnější úpravy zatím nebyla ani naznačena. Dá se ale očekávat, že ceny klíčových komponentů pro tuto modifikaci budou postem času jen klesat...

Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 1 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 01Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 2 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 02Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 3 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 03Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 4 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 04Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 5 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 05Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 6 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 06Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 7 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 07Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 8 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 08Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 9 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 09
Společnost Vonnen Performance představila hybridizované Porsche 911 Carrera jak na akci Rennsport Reunion VI...

Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 10 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 10Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 11 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 11Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 12 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 12Toto má být budoucnost úprav aut. „Krabička”, která přidá motoru stovky koní - 13 - Vonnen Porsche Hybrid Conversion 2018 prvni foto 13
...tak na počítačových vizualizacích. Předvádí řešení, které má do budoucna umožnit relativně jednoduše přidávat autům stovky koní výkonu navíc

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama