Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit
22.2.2020 | Petr Miler
Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes se v poslední době dostal do potíží, loni ve dvou ze čtyř kvartálů spadl do ztráty a nyní ve výroční zprávě otevřeně varuje, že lépe určitě nebude.
Mercedes byl v poslední dekádě skutečnou hvězdou evropského automobilového nebe. Na trh dostával další a další nové modely, byl chválen odbornou i laickou veřejností a po 10 let prožíval jeden ziskový kvartál za druhým. Zdálo se, že to tak bude věčně, loni ale začala precizně fungující stuttgartská mašina zadrhávat.
Automobilka nejprve po druhém čtvrtletí po letech spadla do ztráty a varovala před dalšími problémy. Na přelomu roku se pak ukázalo, že nešlo o plané hrozby, neboť do minusu spadla znovu. Hlavní příčinou byly dieselové hříchy minulosti, se kterými se firma potýkala se ctí. Problém ale je, že než se s kostlivci padajícími ze skříní dokázala vypořádat, přišly další nepříjemnosti. A nyní se přidaly ještě jiné.
Po pokutách za různá dílčí pochybení z dřívějších let přišly obavy z přílišné závislosti na těch samých motorech. Diesely totiž mají nižší spotřebu a tedy i nižší emise CO2, což se automobilkám v době jejich přísných regulací hodí. Hodilo se to i Mercedesu, naftové motory jsou už ale nějaký ten pátek na ústupu a průměrné emise CO2 této značky stoupají. A to je to poslední, co si mohla přát, když od letošního ledna vstupují v platnost nové a ještě mnohem přísnější limity a tedy i potenciálně vyšší pokuty.
To jsou dvě rány za sebou, za které si Mercedes do jisté míry může sám, nyní ale přišla další. Koronavirus způsobil totální kolaps prodejů v Číně, což je pro třícípou hvězdu jeden z klíčových trhů. A pokud se v dohledné době něco nezmění, nebude mít ani co vyrábět. „Wu-chan (epicentrum epidemie viru - pozn. red.) je město, kde je vyráběn v podstatě každý typ komponentu používaný v autech,” řekl Takeshi Miyao, ředitel konzultační firmy Carnorama, pro agenturu Reuters. „Ovlivní to všechny továrny na světě, které používají díly z Wu-chanu,” dodává Miyao s tím, že jde v podstatě všechny významné fabriky světa. A ty vyrábějící Mercedesy zjevně patří mezi ně.
Automobilka tak ve své výroční zprávě otevřeně varuje, že dobře nebude. „Rizika pro skupinu Daimler mohou mít vliv nejen na vývoj prodejů, ale mohou vést také k významným nepříznivým dopadům na výrobu, trh veřejných zakázek a dodavatelský řetězec,” stojí ve zprávě, která dále zmiňuje, že epidemie může mít neblahý vliv na ekonomický růst v Číně, v Asii i v celém světě.
Nebylo by ale přesné říci, že Mercedes postupně vyřešil problémy a přišel koronavirus - spíše nic zcela nevyřešil nic a přišly další potíže. Podle firmy přísnější testy emisí a zvýšené výdaje spojené probíhajícími řízeními mohou firmě přinést v letošním roce dodatečné náklady ve výši 4,9 miliardy Eur (123 miliard Kč), takže za diesely se bude platit dál. A emise CO2? To je ještě jiná kapitola: „Ve stínu současné situace je těžké dosáhnout limitů emisí CO2 pro rok 2020,” stojí dále ve zprávě, která varuje ještě před dalšími riziky: „Současné zaměření veřejnosti na emise vozidel, případné ztráty certifikace a svolávací akce mohou vést k poškození reputace společnosti Daimler,” uzavírá firma už tak chmurné vize.
Mercedes na tom opravdu není dobře a nemá jinou možnost než šetřit. Razantnímu propouštění a konci části modelů už nelze zabránit a akcionáři jsou stále více nervózní. Hodnota akcií firmy se blíží svému sedmiletému minimu a po ohlášení těchto neblahých novinek snad nemá jinou možnost než klesat. Bude to pro třícípou hvězdu ještě náročný rok, s ohledem na dopady opatření pro koronaviru v tom ale zdaleka nemusí být sama.
Ola Källenius se jako stále čerstvý šéf firma dostává pod stále větší tlak, Mercedes schytává ránu za ranou
Model EQC je prozatím zmařenou nadějí značky na splnění přísnějších emisních norem. CO2 jsou však jen jeden z mnoha problémů třícípé hvězdy
Skončí i několik špatně prodávaných modelů. Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...
Třída X se přestane vyrábět v květnu...
...uzavřenou kapitolou má být i třída B
Zdroje: Reuters, Daimler
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Lucidu dochází baterky. Dál pálí hotovost, prodělal 16 miliard za kvartál. Kdy majitelům dojde trpělivost?
před hodinou - Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 3 hodinami - Rusové naplno ukázali Putinovu limuzínu v novém, z baroka skáče rovnou do 21. století
před 4 hodinami - Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva