A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy

25.6.2017 | Marek Bednář | 9 příspěvků

Škodovka dělá dobrá auta, téměř bez výjimky, za srdce vás ale vezmou leda tím, že si do nich lépe než kde jinde pověsíte tašky do kufru. Element je jiný.

Mladoboleslavská automobilka byla dříve stálým účastníkem srazu fanoušků koncernu VW u rakouského Wörthersee, ovšem když koncern potřeboval začít šetřit kvůli kauze Dieselgate, nákladné prezentace padly za oběť snižování nákladů. Jejich místo částečně zaujaly vozy vytvořené studenty a právě tam se pod jménem CitiJet představil i ten první. Letošní, nikoliv nepodobný stroj s názvem Element jsme si mohli detailně prohlédnout v Praze.

Podobnost spočívá jen v základu. CitiJet byl benzínový „městský roadster“, řekněme, Element je elektrická plážová bugina. Nejenže nemá střechu, chybí jí i dveře nebo bezpečnostní pásy. Zbytek interiéru nemá do standardního Citigo moc daleko, vidíme odnímatelnou obrazovku s navigací, která v tomto případě zobrazuje i toky energie.

Rádio i klimatizace jsou veskrze standardní, až na zelené detaily. Vnější zelená metalíza, jak se můžete podívat i na fotkách, prochází celým autem - v interiéru jsou v této barvě vyvedeny části sedaček a prošívání volantu a také kousky palubní desky. Ty nejmenší, jako knoflíky, linky a detaily volantu, byly malovány ručně. Stejně tak znaky na kolech.

Pohonné ústrojí včetně voliče převodovky dodal Volkswagen e-up! a je to jedinou částí auta, kterou nevyráběli a nemontovali studenti škodováckého učiliště. Podle vlastních slov na práci s elektrickým pohonem nemají patřičné školení. To si mohou udělat až ve vyšším věku a po nějaké době praxe. Pokud vás zaráží zmínka o věku, je nutné si uvědomit, že vůz za zhruba osm měsíců navrhli a vyrobili sedmnácti- a osmnáctiletí studenti.

Pod kapotou je tedy elektromotor o 82 koních a 210 Nm, který má vůz teoreticky rozpohybovat až na 130 km/h anebo má na jedno nabití ujet až 160 km. Ovšem, tohle jsou technická data sériového e-upu, takže s šesticentimetrovým zvýšením světlé výšky a s nutně větším aerodynamickým odporem daným absencí střechy a dveří bude dojezd jistě menší.

Měřen nicméně nebyl, stejně jako hmotnost, ale očekávejme něco v oblasti 1 200 - 1 300 kg; sériový e-up! váží 1 224 kg. Škoda Element není homologovaná pro běžný provoz a stejně jako v případě ostatních aut studentů SOU Škoda Auto s ní není počítáno pro výrobu. Bohužel, napadlo by nejednoho fanouška škodovky s chatou na Lipně a se zálibou v plážových večírcích...

Právě na ty je Element stavěn. Všimněte si solárního panelu na víku zavazadelníku - ten nedobíjí lithium-ionovou baterii sloužící k pohybu automobilu, nýbrž oddělený akumulátor, který napájí malou ledničku a obrovské chytré televize v kufru. Když víko otevřete, kromě těchto dvou prvků na vás vykouknou dva reproduktory a pět zásuvek - čtyři dvanáctivoltové a jedna klasická s napětím 230 V.

A také dva pytlíky, ve kterých najdete velké nafukovací pytle na sezení. To abyste si mohli na pláži či na zahradě pustit z auta televizi, z ledničky vytáhnout vychlazené pivo nebo limonádu, uvelebit se na pytle a pod širým nebem sledovat třeba Batmana. Prostoru v kufru jinak moc není, ale skládací gril a pytel s uhlím by se tu bez problémů vešel, takže vám nemusí chybět vůbec nic.

Škoda Element je také jediná verze Citigo, která může mít tažné zařízení. Je tu pro Petra Stanislava, člena týmu, který se podílel na vývoji pick-upu na bázi Fabie s názvem Funstar v roce 2015. Vloni měl nehodu, po které je odkázaný na kolečkové křeslo. Ne že by ho studenti chtěli na vozíku zapřáhnout za kouli a tahat za autem, tažné zařízení tu je pro speciální nosič invalidního vozíku.

Petr - či teoreticky kdokoliv jiný, i když na prezentaci onen nosič k vidění nebyl - tedy nastoupí na sedadlo spolujezdce, řidič uloží jeho vozík dozadu na nosič a společně můžou vyrazit kamkoliv je srdce táhne. Tedy, pokud to je méně než 160 km daleko, jediný způsob nabíjení je pomocí 230V přípojky a ze zcela vybité baterie to trvá 6 až 8 hodin. Sám invalida ale nosič obsluhovat nezvládne, Element není stavěný jako auto pro invalidy, je k nim ale přátelský.

Na krátké prezentaci jsme měli možnost se s Elementem i svézt. Protože vůz nesmí na běžné silnice, byli jsme omezeni nevelkým prostorem motokárové dráhy uvnitř oválu pro chrtí dostihy, což zní samo o sobě zajímavě. Auto funguje jako každý jiný vůz s automatem, až na to, že neslyšíte start motoru a že se na D vůz nerozjede pomalu dopředu, je potřeba lehce sešlápnout plyn.

Když ho sešlápnete o trochu více, relativně vysoký výkon v nejnižších otáčkách se postará o slušné zrychlení a rovinku motorkárové dráhy máte za sebou téměř okamžitě. Příliš velký prostor pro zkoušení nebyl, jednak kvůli rozměrům areálu a také kvůli tomu, že jsme nemohli spotřebovat celou zásobu energie, aby se mohl projet ještě i někdo jiný.

V zatáčkách jsou samozřejmě znát větší náklony karoserie a jediné, co slyšíte, je kvikot pneumatik, když se blížíte k jejich limitu. A za ten se podívat moc nechcete, protože nemáte dveře, pásy, ochranný rám při převrácení, nic takového. O to emotivnější ale jízda s Elementem je - i když (navzdory použití silničních pneumatik, nikoli terénních) z něj žádnou extrémní dynamiku nevyždímáte, z přímého kontaktu se vším okolo máte pocit, jako byste jeli aspoň dvakrát rychleji. Něco takového vám nedopřeje ani Octavia RS, právě naopak.

Element působí bytelně, jde vidět, že ve zmíněných 8 měsících se naše čas na pečlivou montáž. A protože je oproti Citigo podstatně těžší - jen baterie váží 230 kg -, nemáte z něj dojem krabičky od sirek. Jako nápad, koncept, není vůbec špatný, byť Česká republika není země, která by byla proslulá plážemi a večírky na nich.

A jeho větší světlá výška nebo i elektrický pohon jsou věci, které by se v sérii mohly uživit - poctivé Citigo Scout, kde by slovo Scout neznamenalo jen pár plastů navíc, by pro nejednoho zájemce o mrňavý crossover mohlo být velmi zajímavé. A elektromobil by zase mohl snížit průměrné emise nabídky Škodovky, takže by nemusel všude nastupovat tříválec 1,0 TSI. Ale to už jsou čiré spekulace, tohle je auto pro radost - tvůrců i těch, kteří do něj usednou. A jako takové funguje perfektně...

A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 1 - skoda element 2017 oficialni 01A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 2 - skoda element 2017 oficialni 02A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 3 - skoda element 2017 oficialni 03A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 4 - skoda element 2017 oficialni 04A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 5 - skoda element 2017 oficialni 05A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 6 - skoda element 2017 oficialni 06A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 7 - skoda element 2017 oficialni 07A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 8 - skoda element 2017 oficialni 08A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 9 - skoda element 2017 oficialni 09A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 10 - skoda element 2017 oficialni 10A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 11 - skoda element 2017 oficialni 11A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 12 - skoda element 2017 oficialni 12A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 13 - skoda element 2017 oficialni 13A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 14 - skoda element 2017 oficialni 14A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 15 - skoda element 2017 oficialni 15A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 16 - skoda element 2017 oficialni 16A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 17 - skoda element 2017 oficialni 17A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 18 - skoda element 2017 oficialni 18A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 19 - skoda element 2017 oficialni 19A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 20 - skoda element 2017 oficialni 20A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 21 - skoda element 2017 oficialni 21A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 22 - skoda element 2017 oficialni 22A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 23 - skoda element 2017 oficialni 23A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 24 - skoda element 2017 oficialni 24A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 25 - skoda element 2017 oficialni 25A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 26 - skoda element 2017 oficialni 26A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 27 - skoda element 2017 oficialni 27A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 28 - skoda element 2017 oficialni 28A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 29 - skoda element 2017 oficialni 29A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 30 - skoda element 2017 oficialni 30A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 31 - skoda element 2017 oficialni 31A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 32 - skoda element 2017 oficialni 32A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 33 - skoda element 2017 oficialni 33A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 34 - skoda element 2017 oficialni 34A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 35 - skoda element 2017 oficialni 35A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 36 - skoda element 2017 oficialni 36A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 37 - skoda element 2017 oficialni 37A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 38 - skoda element 2017 oficialni 38A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 39 - skoda element 2017 oficialni 39A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 40 - skoda element 2017 oficialni 40A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 41 - skoda element 2017 oficialni 41A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 42 - skoda element 2017 oficialni 42A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 43 - skoda element 2017 oficialni 43A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 44 - skoda element 2017 oficialni 44A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 45 - skoda element 2017 oficialni 45A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 46 - skoda element 2017 oficialni 46A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 47 - skoda element 2017 oficialni 47A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 48 - skoda element 2017 oficialni 48A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy - 49 - skoda element 2017 oficialni 49
Škoda Element je elektrická a určená na plážové večírky. Bohužel, jen v teoretické rovině, takto může pobavit jen pár vyvolených

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše