První test Škody Fabia RS 2010: povedla se?

Druhá generace Fabie RS přichází na trh ve velkém stylu. Těžký turbodiesel na přední nápravě nahradil zážehový turbomotor s výkonem 180 koní spřažený s dvouspojkovou převodovkou DSG.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

První test Škody Fabia RS 2010: povedla se?

1.6.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

První test Škody Fabia RS 2010: povedla se?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Druhá generace Fabie RS přichází na trh ve velkém stylu. Těžký turbodiesel na přední nápravě nahradil zážehový turbomotor s výkonem 180 koní spřažený s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Po faceliftu modelových řad Fabia a Roomster na sebe nedala dlouho čekat ani premiéra nástupce sportovně laděné Fabie RS, kterou jsme si na stránkách Autofora už důkladně představili. Je tedy zbytečné rozepisovat se o na první pohled odlišných prvcích vnější i vnitřní výbavy špičkového provedení Fabie a rovnou se můžeme vrhnout na dojmy z jízdy.

Přestože se pozice řidiče neliší od standardní Fabie, je trochu vyšší, kombinace bezchybných sportovních sedadel, tvarování tříramenného, perforovanou kůží obšitého volantu a ergonomicky rozmístěných ovládacích prvvků vše je vyvážená a mladoboleslavský ostrý hatchback po velmi krátké době padne do ruky. Po otočení klíčku ve spínací skříňce zaženete matné vzpomínky na chrochtající agregát 1,9 TDI PD, jenž poháněl první generaci Fabie RS, a zaposloucháte se do tichého vrnění benzínového čtyřválce.

Ano, u nové Fabie RS, která je dostupná i v praktičtější variantě kombi, se výrobce rozhodl navázat na koncernové zvyklosti a pro pohon přední nápravy určil zážehovou čtrnáctistovku o výkonu 180 koní. Klíčem k jejímu vysokému výkonu je samozřejmě přeplňování, a to hned dvojnásobné. Od takřka volnoběžných otáček pomáhá tomuto agregátu dýchat mechanický kompresor a při zhruba 2400 otáčkách se do práce zapojí i klasické výfukové turbodmychadlo. Do nějakých 3500 1/min pracují spolu a pak se o dopování čtyřválce stará už jen turbo. Důvod odpojení kompresoru je prostý, odebíral by totiž příliš mnoho výkonu. V každém případě uživatel nic nepozná a plynulý průběh výkonu bez nějakého zaváhání i zátah motoru s objemem pouhých 1,4 litru každého překvapí. Stejně jako spojení výhradně s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Milovníci ručně řazené rychlostní skříně mají tedy trochu smůlu, věřte mi ale, že se mi nová kombinace zamlouvala a zejména při podřazování do zatáček malými pádly pod volantem jsem si na spojku a klasickou kulisu řazení ani nevzpomněl.

Z výfukového potrubí zakončeného dvojitou koncovkou se na volnoběžné otáčky line trochu kovový zvuk, který se po rozjezdu (zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost během necelých 8 s) promění v sytý baryton a při každém rychlejším přeřazení si pěkně „odfoukne“. Přesto si myslím, že ve standardním provedení výkon i zvuk Fabie RS míří na příliš širokou skupinu zákazníků, milovníci opravdu ostrých hatchbacků ještě před svým prvním výletem navštíví nějakého úpravce.

Také podvozek Fabie RS doznal ve srovnání se standardem jistých úprav. U špičkové verze je snížen o 15 milimetrů a má přitvrzenou charakteristiku tlumičů. Ne ale však natolik, aby z vás při jízdě po dálnici D1 vytřásl duši. Koneckonců ani cestování na dlouhé vzdálenosti není Fabii RS cizí a pokud nebudete využívat její potenciál naplno, odmění se vám spotřebou kolem sedmi litrů na každých sto kilometrů jízdy.

Pokud však stádu 180 koní pod kapotou nedáte oddech, za chvíli se na palubním počítači můžete dočkat dvoumístného údaje průměrné spotřeby a 45 litrová nádrž vám bude připadat hrozně malá. Pak se ale s Fabií RS dá zajet velmi solidní rychlostní průměr a vy budete překvapeni vyváženým a předvídatelným chováním obou karosářských verzí. Také brzdy lze při běžném používání hodnotit jako plně dostačující a na výjezdech ze zatáčky si budete pochvalovat i systém XDS. Ten stejně jako u třeba u Golfu GTI dovede elektronickou cestou nahradit diferenciál se zvýšenou svorností a znatelně zlepšit trakci předních poháněných kol. Co však někteří ortodoxní vyznavači sportovní jízdy asi budou chválit méně, je stabilizační systém ESP, který nejde úplně vypnout. My jsme s vozem jezdili také na okruhu, kde tato skutečnost vadila asi nejvíce.

To však nijak nesnižuje kvality mladoboleslavské novinky, která je oproti svým koncernovým bratrům nabízena i v karoserii kombi. Za cenu od půl milionu si myslím, že se jedná o velmi povedený vůz, který o zákazníky nebude mít nouzi.


První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 1 - Fabia_RS_8První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 2 - Fabia_RS_9První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 3 - Fabia_RS_10První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 4 - Fabia_RS_11První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 5 - Fabia_RS_12První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 6 - Fabia_RS_13První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 7 - Fabia_RS_14První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 8 - Fabia_RS_15První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 9 - Fabia_RS_16První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 10 - Fabia_RS_18První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 11 - Fabia_RS_19První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 12 - Fabia_RS_20První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 13 - Fabia_RS_21První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 14 - Fabia_RS_22První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 15 - Fabia_RS_23První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 16 - Fabia_RS_24První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 17 - Fabia_RS_25První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 18 - Fabia_RS_26První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 19 - Fabia_RS_27První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 20 - Fabia_RS_28První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 21 - Fabia_RS_29První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 22 - Fabia_RS_30První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 23 - Fabia_RS_31První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 24 - Fabia_RS_32První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 25 - Fabia_RS_33První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 26 - Fabia_RS_34První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 27 - Fabia_RS_35První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 28 - Fabia_RS_3První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 29 - Fabia_RS_3První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 30 - Fabia_RS_4První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 31 - Fabia_RS_5První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 32 - Fabia_RS_6První test Škody Fabia RS 2010: povedla se? - 33 - Fabia_RS_7

Technické údaje

Motor

Zážehový přeplňovaný, řadový čtyřválec 1,4 TSI
Objem: 1 390 ccm
Největší výkon: 132 kW (180 k) při 6 200 ot./min
Největší točivý moment: 250 N.m při 2 000 - 4 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,7 l
Mimo město: 5,2 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 48 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 029 mm
Šířka: 1 642 mm
Výška: 1 492 mm
Rozvor náprav: 2 464 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 318 kg
Užitečná hmotnost: 475 kg

Výbava a cena

Cena ve standardní výbavě: 499 900 Kč

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.