Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h

(video) U Audi chtěli postavit vůbec nejrychlejší kompakt světa, a tak ho postavili. Nová RS3 má dynamiku supersportů let nedávno minulých.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h

19.7.2015 | Autoforum.cz | 49 příspěvků

(video) U Audi chtěli postavit vůbec nejrychlejší kompakt světa, a tak ho postavili. Nová RS3 má dynamiku supersportů let nedávno minulých.

Výkonové války automobilek mohou leckomu přijít dětinské, my jsme ale ti poslední, kteří proti nim budou protestovat. Nebýt soutěživosti konstruktérů, automobilový svět by nikdy nepoznal překotný vývoj, který v posledním století zažil. A i když vám na jednu stranu stokrát odsouhlasíme, že více oceníme auto se skvělou ovladatelností či podvozkem než vysokým výkonem a dynamikou v přímce, na tu druhou musíme racionálně přijmout, že „prodejná srovnání” aut se vždy budou točit kolem poněkud primitivněji vyjádřitelných hodnot.

Auto s nejlepším zrychlením, nejvyšší maximálkou nebo nejvyšším výkonem se bude v nabídce vždy vyjímat lépe než vůz, o kterém všichni tvrdí, že má excelentní jízdní projev nebo okouzlující řidičskou podmanivost. Tak to prostě je, ale nemá smysl to chápat jen negativně - středobodem evoluce se takto sice stává parametr, který z pohledu nadšeného řidiče není tím nejdůležitějším, i ty důležité se ale svezou s ním. Málokterá automobilka si dovolí vyvinout supersilné či superrychlé auto, které by svůj výkon nebo dynamiku nezvládalo podvozkem, brzdami či ovladatelností. Dostáváme tedy ve výsledku auta nejen rychlejší, ale celkově lepší, třebaže ne ve všem, třebaže v některých aspektech nikoli tak moc, jak by mohla být.

Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 1 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 01Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 2 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 02Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 3 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 03

Vývoj v segmentu výkonných kompaktů je to zářným příkladem. Nikomu nebudeme tvrdit, že dnešní auta jsou esencí řidičské podmanivosti, stejně tak ale nemůžeme nepřijmout, že mezi těmito stoji si dnes můžete koupit za podobné peníze jako před 10 či 20 léty zásadně lepší stroje. Za méně než 700 tisíc Kč dnes může být váš Seat Leon Cupra s výkonem dosahujícím skoro 300 koní a adekvátní dynamikou. A je to snad nějaký dragster? Nikoli, tohle auto zdolá Severní smyčku Nürburgringu v čase pod 8 minut - spolu s výkonem a dynamikou dostalo i spoustu jiných skvělých vlastností.

Toto je ale zásah kompaktních výkonových válek do nejnižších sfér tohoto segmentu, nejtužší bitvy zuří v docela jiných patrech. Golf R s 300 koňmi už je pomalu něco jako standard a 310koňový Civic Type R dojme leda jako předokolka. Však takových 350 koní Fordu Focus RS nechytá rozjetý vlak ani při pohledu do roky staré nabídky Mercedesu, neboť právě ten se kdysi zasadil o zrod krále 360koňového A 45 AMG s litrově nejvýkonnějším benzinovým motorem vůbec. A dlouho s ním svému segmentu vládl.

Právě na jeho kralování se ale nechtěli nečinně dívat v Ingolstadtu a stvořili něco ještě výkonnějšího a rychlejšího - nové Audi RS3 Sportback s výkonem 367 koní a schopností akcelerovat na stovku za 4,3 sekundy. Co na tom, že o korunu krále tohle auto přijde hned co dorazí inovované A 45 AMG do showroomů, držet tady krok s výrobci není snadné. Však VW už testuje ještě rychlejší Golf a Mercedes předem slibuje, že mu stejně zase vypálí rybník. My jsme pro tuto chvíli běh času zastavili, vzali novou RS3 a vyzkoušeli, jak je to s tou její dynamikou v praxi. On totiž papír a realita jsou dvě jiné věci.

Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 4 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 04Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 5 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 05Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 6 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 06

Na papíře vypadá RS3 skvěle. Váží 1 520 kg (eurocifra i s řidičem a spol.) výkon dosahuje až 270 kW (367 koní), k tomu je tu pohon všech kol Quattro a rychlý dvouspojkový automat. Avizovanou dynamiku už znáte, ale číslo 4,3 sekundy je... jen číslo. Ale co když řekneme, že úplně stejný parametr akcelerace na stovku mělo i Ferrari 360 vyráběné až do roku 2005? Dobře, stovka je jen jedna z mnoha disciplín, ale on tenhle osmiválcový sporťák neměl ani o mnoho více výkonu (300 kW), i když o něco lehčí byl (cca o 160 kg podobnými metrikami) a jeho karoserie jistě fandila vysokým rychlostem více.

Srovnávat kdysi typické Ferrari a nejlevnější RS od Audi se může zdát bláznivé, jenže přesně takhle bláznivý posun vpřed ostré kompakt zaznamenaly. Stačilo 10 let a tahle auta jedou prakticky stejně - zdaleka ne jen při zrychlení na stovku. Podívejte se na přiložené video s akcelerací RS3 z 0 až k tachometrovým 287 km/h, přibližně 275 km/h skutečné rychlosti. To je kalup, který by onomu Ferrari zvládl konkurovat a nebýt omezovače rychlosti (Audi udává 280 km/h, ale v tomto případě zasahuje o něco níže), neměla by RS3 problém se zrychlováním ještě dále.

Nechceme přehánět, ale dynamika tohoto vozu je prostě brutální, minimálně uvážíte-li, v čem vlastně sedíte. Není to žádný oslnivý sporťák, je to rodinný hatchback s trochu výraznějším vzhledem, který na parkovišti před Tescem zapadne do davu. Na silnici se ale hned tak neztratí a budete muset narazit na setsakra výkonný vůz řízení setsakra odvážným řidičem, abyste poznali, co to je být „ten druhý”.

Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 7 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 07Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 8 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 08Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h - 9 - Test Audi RS Sportback 2015 preview 09

Tohle auto navíc vedle A 45 AMG (alespoň vedle verze před faceliftem) nepůsobí jen jako stroj postavený s účelem pokořit stovku v co nejkratším čase. Jeho dynamika působí přirozeněji a nenuceněji, je k dispozici v širším rychlostním spektru a nakonec ani nekončí na obligátních 250 km/h, jakkoli ani výše posazený omezovač nepotěší. Zaposlouchejte se k tomu do ne zcela obvyklého zvuku jeho pětiválcového motoru, který podtrhuje i neskromný projev příplatkového výfuku se dvěma režimy - tohle auto prostě umí okouzlit už tím, jak se projevuje na místě a při zrychlení v přímce.

Nová RS3 ale pochopitelně nabízí mnohem více zajímavých vlastností, které stojí za zmínku. Třeba spotřebu paliva, která už tolik radosti neudělá. Ale pochopitelně tu nejde jen o to - jak funguje převodovka, jak pohon všech kol a jak vůbec tohle auto zvládá svou extrémní dynamiku jinde než na letišti? Však skoro 280 km/h, na které se rozjede, už není na vůz takové konstrukce legrace... A jaký dává při své ceně smysl vedle už tak hodně rychlého Audi S3 s 300 koňmi? Zatím se podívejte na onu dynamiku, o zbytku vám povíme vám v kompletním testu, pochopitelně na Autoforum.cz...

Autoforum.cz

Další zajímavé články:

Diskuze 49 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše