Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce
29.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Laser dopadá na pohyblivé zrcadlo, které ho směruje. Tím se i oproti matricovým LEDkám vylepší osvětlení silnice a sníží oslnění ostatních, říká teorie.
Existují laserová světla a existují světla s matricovými LEDkami, která zhášejí jednotlivé diody tak, aby nebyli oslněni ostatní řidiči, ale abyste stále viděli co nejlépe. Audi, které kdysi chtělo být průkopníkem laserových světel v autech, ale muselo se smířit s hořkou porážkou, nyní přišlo s kombinací těchto technologií - vyvíjí světlomety s matricovými lasery. Říká jim iLaS, celým jménem Inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlo s vysokým rozlišením.
Na rozdíl od LEDkových matricových světlometů se ty laserové selektivně nezhasínají. Změnu směrování paprsku zde zajišťuje zrcadlo o pouhých 3 mm průměru, které se může všelijak natáčet a tím směrovat modrý laserový paprsek, který na něj míří. Ze zrcadla prochází paprsek konvertorem, kde je z modrého světla vytvořeno bílé, a následně čočkou a pak už dopadá na silnici před vámi.
V praxi má tento systém fungovat tak, že v nízkých rychlostech bude světlo rozptýleno na širokou plochu. Ve vysokých rychlostech se úhel zúží, ale intenzita a dosvit se výrazně zvýší, abyste na dálnici viděli před sebe co nejdále. Tohle ale de facto umí i obyčejná halogenová světla s parabolami; dá se očekávat, že zde bude změna plynulá. Také je možné měnit jas jen na určitých místech a nesvítit tam, kde to je spíš na škodu - tedy do očí protijedoucího řidiče nebo do zrcátek auta před vámi.
Novinkou také má být „bleskově rychlé” zapínání a vypínání jednotlivých „diod” podle toho, jak jsou zrovna natočená zrcadla. To znamená, že je osvětlení cesty ještě adaptivnější většími možnostmi rozšiřování či zužování světelného kuželu. „Jako s dnešními matricovými LED-světlomety Audi, silnice je vždy jasně osvětlena, aniž by ostatní účastníci provozu byli oslněni,” uvádí tisková zpráva. Hlavní výhodou laserů je lepší rozlišení, a tedy větší variabilita.
Na projektu iLaS se čtyřmi kruhy spolupracují firmy Bosch a Osram a také Institut technologie v Karlsruhe, konkrétně oddělení této školy, zabývající se technologií osvětlení. Je to projekt na tři roky, sponzorovaný německou vládou, a patrně již nějakou dobu běží. Kdy se však s laserovými matricovými světly setkáme na silnicích, je zatím brzy odhadovat.
Princip funkce matricových laserových světel dobře vysvětlují tyto oficiální obrázky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva