Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Autoglass představil čelní sklo budoucnosti, hýří tzv. augmented reality
27.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Není obvyklé mít k čelnímu sklu auta jakkoli vřelý vztah. Autoglass mu proto chce dodat funkce, které jej učiní zajímavějším společníkem na cestách.
Schválně jestli si vzpomenete na jiné téma, kde bylo přední sklo automobilu hlavním tématem celého článku. Velmi pravděpodobně nebudete úspěšní. Touto zdánlivě nezajímavou součástí automobilu se díváme na ubíhající silnici většinu času, který trávíme v automobilu. Proč toho tedy nevyužít prakticky? Na předním skle můžete zobrazit důležité informace z GPS nebo aktuálních provozních údajů auta.
Podobné systémy vlastně už známe například z BMW a jeho head-up projekce na přední sklo. Musím konstatovat, že se jedná o poměrně užitečnou funkci, která nenutí řidiče klopit zrak mimo plochu skla, ale dnes budeme hovořit o něčem poněkud vyspělejším. Zatímco dnešní head-up displeje jsou vesměs pasivní projekcí určitých informací, budoucností se jeví být zobrazování informací cestou tzv. augmented reality. Toto spojení lze do češtiny přeložit jako rozšířená realita a řešení využívající této možnosti zobrazují doplňující informace o situaci ve vašem okolí přímo před váš zrak. Pro něco podobného se čelní sklo jeví být dokonalým prostředkem.
Právě touto cestou se vydali pánové ze společnosti Autoglass, kteří mají svou vizi toho, jak bude vypadat čelní sklo v roce 2020. Mezi informacemi, které by se měly zobrazovat, patří například navigace, rychlost, informace o přehrávaných médiích nebo spotřeba pohonných hmot. Díky velké využitelné ploše se dokonce na skle mohou dynamicky zobrazovat ukazatele pro odbočení tak, abyste měli co největší vizuální kontrolu, kde přesně budete zatáčet a za jak dlouho. Tyto myšlenky nejsou revoluční, ale pokud je v nejbližší době spatříme, pak to bude jistě nějakou formou pokročilé projekce na obyčejné sklo.
Proč si to myslím? V současné době existuje jediná technologie, která by umožnila vytvořit podobně pokročilé sklo bez zpětné projekce a jednalo by se s určitostí o velmi tenký OLED (Organic Light Emitting Diode) displej vlepený mezi tvrzené vrstvy tvrzeného autoskla. To by zaručilo velmi nízkou spotřebu displeje a maximální transparentnost takovéhoto řešení. Dokonce bychom mohli jít tak daleko, že by se v přestávkách mohli pasažéři kochat projekcí libovolného HD video signálu a nebo jít ještě dále a zobrazovat rozdílné informace pro každé sedadlo auta respektive pozorovací úhel. Bohužel v současné době nejsou výrobci při akceptovatelných nákladech vyrobit ani 20“ OLED monitor k běžnému použití nehledě na to, když si uvědomíme kolikrát je takové přední sklo vystaveno nárazům odletujících částic od jedoucích automobilů nebo dalším pohromám.
Zpětná projekce je zatím jedinou schůdnou cestou a bude nutné pravděpodobně rozvíjet právě jí, abychom dosáhli podobných výsledků. V problematice podobného řešení musíme krom samotné projekce řešit perspektivu zobrazování informací, protisvětlo a v neposlední řadě také zakřivenou plochu skla a jeho sklon vůči projektoru. To vše v současné době omezuje tzv. head-up displej na několik málo centimetrů informací umístěných přímo před hlavou řidiče.
Využití celé plochy předního skla bude pravděpodobně v následujících deseti letech neřešitelný problém. Nechme ale nyní technologie technologiemi a pojďme se pokochat možnou budoucností poněkud méně kriticky v přiloženém videu, z něhož pochází i snímky protínající tento text.
Novátorské čelní sklo podle firmy Autoglass
Další záběry z přiloženého videa
OLED dokáže být velmi flexibilní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před hodinou - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.