Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Honda Earth Dreams Technology: tak si říká nová generace motorů Hondy
30.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nové jednotky mají naprosto shodný objem s dosud používanými agregáty. Náhoda? Nikoli, jde prostě jen o důkladně přepracované stávající motory.
Honda si jako jedna z mála japonských značek udržela nezávislost. To může být v čase, kdy i Toyota hledá partnery pro společný vývoj aut nebo motorů, obdivuhodné, jenže nemít dnes možnost podělit se s někým o náklady, může být ekonomicky značně rizikové. Přesto Honda funguje a aktuálně představuje novou generaci motoru s dosti pateticky znějícím označením Earth Dreams Technology.
Nové motory pokrývají v podstatě všechny objemové kategorie napříč segmenty. Od základního s objemem 0,66 litru (pro auta třídy „kei cars”) až po 3,5litrový vidlicový šestiválec s výkonem 314 koní a točivým momentem 359 newtonmetrů. Už nejmenší jednotka disponuje variabilním časováním ventilů, rozvodem DOHC, oproti předchozí jednotce se prý podařilo snížit hmotnost o 15 procent a snížit spotřebu o 10 procent.
Jinak už z názvu je jaksi patrné, že Honda stavěla nové agregáty především v zájmu snížení spotřeby s dlouhodobým výhledem až do roku 2020. Proto mají všechny větší jednotky počínaje třináctistovkou přímé vstřikování paliva. Motory 1,3, 1,5, 1,8 a 2,0 se kromě toho opírají o časování VTEC, schopnost pracovat v Atkinsonově cyklu a Honda podle své tiskové zprávy provedla „spoustu opatření na snížení tření“.
Dvoulitrový agregát bude v jedné ze svých aplikací spojen s elektromotorem pro hybridní modely střední velikosti a jeho zvláštností má být elektrické vodní čerpadlo, čímž odpadne potřeba pohánět jej klínovým řemenem. Bližší čísla momentálně nejsou k mání, nicméně podle Hondy by měl mít jen samotný zážehový agregát docela slušných 163 koní.
Podobných změn jako u menších motorů se dočkala také jednotka o objemu 2,4 litru, která je v Evropě nasazena pouze v Accordu, ale na jiných trzích byste ji našli třeba i v modelu CR-V. Honda tvrdí, že oproti současnému čtyřválci bude mít o 5 procent lepší spotřebu, při současném zvýšení točivého momentu o 10 procent, přičemž vylepšení o ty samé hodnoty slibuje také pro 3,5 V6 s novými rozvody.
Jinak s benzínovým šestiválcem se počítá pro větší hybridní modely, které mají díky elektromotorům „akcelerovat jako s motorem V8 a mít spotřebu čtyřválce“. Toho chce Honda dosáhnout zajímavým řešením. K V6 pohánějící přední nápravu se připojí dva samostatné elektromotory - každý s výkonem přes 20 kW se postará o jedno zadní kolo. Ve voze bude rovněž sedmistupňová dvouspojková převodovka doplněná o další elektromotor s výkonem více než 30 kW. Japonci tomu budou říkat elektrické SH-AWD a v podstatě tím pošlou na smetiště dějin kdysi s velkou slávou prezentovaný pohon všech kol s aktivními diferenciály a vektorováním točivého momentu Super Handling All-Wheel Drive (ano, také SH-AWD).
I přesto, že je o vylepšení stávající techniky, obsahuje zpráva Hondy příliš mnoho sebevědomých proklamací obecného charakteru a příliš málo konkrétních čísel. A k tomu to označení, které jako by vypadlo z brainstormingu vedení klubu přátel světlých zítřků... Nemůžeme vám tedy říci přesně ani to, jaké budou mít motory parametry, ano to, kdy se objeví v jakém modelu. Dá se však očekávat, že si cestu najdou v rámci dílčích modernizací už do stávajících generací modelů Hondy a jejich konkrétní parametry odhalí až jednotlivé premiéry.
Potvrzené to zatím není, kandidátem na menší motorovou perestrojku se ale pravděpodobně stane nový Civic
Ani čerstvě představené CR-V by některému z nových motorů nemělo utéci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 53 minutami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 2 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva