Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”?
4.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dodge Viper ACR nemá ve srovnání se „Svatou trojicí” zas tak moc výkonu ani hypermoderní techniku, přesto je rychlejší. Proč?
Dodge Viper ACR, ostrá verze tohoto amerického supersportu, za loňský rok sebrala rekordy silničních aut na 13 okruzích ve Spojených státech. Připomínáme, že k silničním autům se řadí i LaFerrari, Porsche 918 Spyder a McLaren P1. A právě také tyto stroje, pokud na daném okruhu měly zaznamenaný čas, Viper ACR porazil.
Nebyly to neznámé tratě, k oné třináctce patřily i Virginia International Raceway, Willow Springs, Road Atlanta a také legendární Laguna Seca, kde si to kdysi tak dramaticky rozdávaly Porsche 918 a McLaren P1. Smál se ten další vzadu - na tomto i v všech dalších okruzích překonal Viper všechno, co má blinkry, klakson a registrační značky. Viper, který má dvouventilové hlavy motoru, obyčejný šestistupňový manuál a váží přes tunu a půl. Jak to dokázal?
Důvodů je pochopitelně plejáda, jeden ale všechny ostatní převyšuje - aerodynamika. Standardní Dodge Viper zvládne maximálku přes 320 km/h, ovšem Viper ACR má tolik přítlaku, že se rozjede „jen” na 285 km/h. Víc nezvládne kvůli ohromnému aerodynamickému odporu, který se s přítlakem pojí. Připomínáme, že verze ACR má stejných 645 koní jako normální Viper, na motoru změny žádné nebyly.
Náš přítel Jason Fenske se při oslavě miliontého přihlášeného odběratele na jeho kanálu Engineering Explained na Youtube pokusil matematicky vysvětlit, jak je možné, že je Viper ACR tak rychlý, i když nemá dvouspojkové převodovky, hybridní systémy ani tisícihlavá stáda koní. „Často, když se objeví auto, které dominuje na takovém množství tratí, dá se najít jedna věc, o které můžete říci, že právě díky ní je tohle auto tak rychlé,” říká. A v případě Viperu ACR to je kromě pneumatik speciálně vyvinutých pro tento model zejména aerodynamický přítlak.
Ke srovnání bylo použito Ferrari 488 GTB, protože je dražší, lehčí, o chloupek silnější, má vyšší maximálku a nižší aerodynamický odpor než Viper, ale přesto není na okruhu rychlejší, i když by na první pohled být mělo. Rozdíl je, jak vidno i na tabuli za Jasonem, v přítlaku - Ferrari ho má ve 250 km/h asi půlku oproti Viperu ACR.
Pro co nejrychlejší čas na kolo není podstatná maximální rychlost auta, alespoň většinou, nýbrž průměrná rychlost. Ta je nejvíce ovlivněna rychlostí, kterou může jet v zatáčkách, protože zcela rovných úseků na tratích zase tolik nebývá. Takže když vezmete modelovou zatáčku a zjistíte, jak rychle v ní dané auto může jet, lze ho takhle snadno - a ryze teoreticky - srovnat s konkurencí. Pochopitelně, každá trať je jiná a např. na okruhu de la Sarthe nebo kdekoliv, kde jsou extrémně dlouhé rovinky, by tohle nefungovalo, ale v zatáčkách Jasonovy výpočty rozhodně platí.
Známe-li přítlak v určité rychlosti, můžeme zjistit, jaký je minimální poloměr zatáčky, kterou auto v dané rychlosti projede. V případě Viperu to je 309,9 metrů při 250 km/h. Pokud je okruh ve tvaru kruhu o tomto poloměru, Viper zvládne jedno kolo za 28 sekund. Připomínáme, všechno je to teorie, proto „jezdíme” dokola po dokonalém kruhu.
Když na stejném okruhu vypočítáme maximální rychlost, jakou po něm může jezdit Ferrari, aniž by mu došla přilnavost, dostaneme se na 222,5 km/h. Tedy, teoreticky - v praxi bude rychlost ještě nižší, protože při zhruba 220 km/h bude přítlak nižší než při 250 km/h. To je rychlost, pro kterou Ferrari zveřejnilo jeho hodnotu. Tu pak Fenske použil pro výpočet. Objetí jednoho kola bude Ferrari trvat 31,5 vteřiny, o 3,5 s déle než Viperu. Na okruhu, který má necelé dva kilometry, to je opravdu dlouhá doba. I kdybyste na Ferrari nazuli gumy z Viperu ACR, dostalo by se jen na 29,8 vteřiny.
Výsledek je tedy jasný. Když autu dáte hromadu přítlaku - mimo dalších úprav na podvozku a lepších pneumatik, samozřejmě -, budete moci v zatáčkách jezdit extrémně rychle. Právě díky tomu dokázal Viper ACR získat tolik rekordů. Můžete namítnout, že třeba 918 Spyder je lepší auto pro každý den, má nesrovnatelně vyšší maximální rychlost i lepší zrychlení v přímce, jenže... Až se tato dvě auta sejdou na okruhu, na který přijedou po vlastní ose, roli bude hrát jen čas na kolo. A pro majitele 918 jistě nebude příjemné, když jej pokoří vůz se zlomkovou cenou. A v obou případech půjde o tovární, zcela sériové vozy se silniční homologací...
Viper ACR zvládne objet kruh o průměru přes 600 metrů za 28 sekund, Ferrari 488 GTB za 31,5 sekundy. To už je pořádný rozdíl
Viper ACR vděčí za svou rychlost na okruhu zejména aerodynamice, tak špičkovým výkonům ale musí být pochopitelně uzpůsoben jako celek
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 5 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 8 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis