Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní

Sám Volkswagen říká, že downsizing je mrtvý, firma Mahle ale věří, velké divadlo jde zahrát i s 1,2litrovým kašpárkem s elektromotorem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní

8.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sám Volkswagen říká, že downsizing je mrtvý, firma Mahle ale věří, velké divadlo jde zahrát i s 1,2litrovým kašpárkem s elektromotorem.

Spalovací motory prošly v posledních dekádách opravdu razantním vývojem. Dočkaly se zvýšení počtu ventilů na válec, variabilního časování, přímého vstřikování paliva a samozřejmě i rozmachu přeplňování. To samo o sobě bylo objektem zájmu inženýrů, kteří jej ve snaze o stále vyšší efektivitu nechali narůst relativní, ale i absolutní výkony do neočekávaných dimenzí.

Tento vývoj samozřejmě něco stojí, zvláště pokud je dále do hry zapojeno hybridní ústrojí, kde je třeba započítat také vysokou cenu lithium-iontových baterií. Nicméně si zkusme představit budoucnost, kde se nepočítá s takovou diverzitou, jakou najdeme v portfoliích mnoha výrobců dnes. Však jen do takové Škody Octavia si můžete pořídit motory 1,0 TSI, 1,2 TSI (ano, stále ano, jen ne u nás), 1,4 TSI, 1,8 TSI, 2,0 TSI, 1,6 TDI, 2,0 TDI a to ani nebudeme operovat s jejich výkonovými verzemi či alternativou na CNG. Co kdyby místo toho výrobci vsadili na strategii stojící na jednom motoru doplněném jednou převodovkou, který zastane roli všech pohonných jednotek nejen v rámci jednoho modelu, ale hned u několika z nich?

Šlo by o jednotku, která by vyhovovala všemu od mini až SUV. Výkon by se lišil v závislosti na komplikovanosti přeplňovací soustavy a relativně levné elektrické asistenci. Automobilky by tedy více méně jen potřebovaly produkovat turbodmychadla ve dvou či třech velikostech, které by pak následně pod kapotou doplnily levnější a stabilnější olověné baterie.

Že jde o naprostou utopii? Prý nikoliv, touto myšlenkou se rozhodl zabývat německý technologický gigant Mahle resp. jeho divize Mahle Powertrain, která vzešla z kdysi slavného Cosworthu. Inženýři této firmy postavili prototyp Volkswagenu Golf GTI, který osadili pohonným ústrojím zvaným eSupercharged Downsizing Demonstrator. Pod kapotou lze tedy hledat překopaný 1,2litrový tříválec EA 111 a 48voltový elektrický okruh.

Toto pohonné ústrojí v nízkých otáčkách spoléhá na elektricky poháněný kompresor, ve vyšších jej doplňuje konvenční turbodmychadlo. O stavbu hybridní jednotky se postarala firma Aeristech, která dodává, že její kompresor zvládá 5 000 až 120 000 otáček. Ve srovnání s obdobnými systémy přitom dokáže snést větší zátěž po delší dobu, stávající zabírají pouze při nízkých rychlostech na pár sekund.

Hybridní jednotka má i přes titěrný objem produkovat 260 koní, tedy zhruba 217 koní na litr. K tomu ze sebe ždímá točivý moment 315 Nm, který je k dispozici od 1 500 ot./min. Nicméně již při tisíci otáčkách je k dispozici 80 % a dle dat z testovací stolice lze s oněmi 315 Nm počítat až do 4 500 ot./min. Spotřeba byla vypočítána na 4,9 litru na sto kilometrů.

Ve srovnání s továrním Volkswagenem Golf GTI jde o 25 procentní zlepšení, nicméně podstatný je fakt, že Mahle vzalo v potaz stávající měřící cyklus NEDC. Motor pak sice má plnit i nadcházející emisní normy EU6c, nicméně je otázkou, jak se zvládne vypořádat s příštími regulemi, které zrovna downsizingu s ním spojeným vybájeným laboratorním datům příliš neholdují.

Dle našich kolegů z britského Autocaru je ale vše naprosto v pořádku, byť jejich první svezení s prototypem neprobíhalo zrovna ideálně. Elektrické přeplňování se totiž odmítalo roztáčet, motoru tak muselo stačit klasické velké turbodmychadlo. Nicméně i přes tento handicap prý by jasně cítit potenciál, který následně umocnilo druhé svezení s již plně pracujícím ústrojím.

Pohonná jednotka prý na řidiče za volantem působí jako šestiválec, zvláště díky elektrickému přeplňování, které v nízkých rychlostech nabídne stejnou odezvu jako velkoobjemový motor. Postup vzhůru v otáčkách pak dodávku výkonu nikterak nenarušuje, eSupercharger a turbo bezproblémově spolupracují a rychlost narůstá lineárním způsobem.

Ve výsledku má 1,2litrová pohonná jednotka nabízet lepší odezvu než přeplňované dvoulitrové čtyřválce, jež Golf GTI pohání standardně. Není proto divu, že Mahle již má jednat s jednou z hlavních mainstreamových automobilek o převedení systému z prototypové do produkční fáze. Pro spalovací motor by se přitom mělo jednat o značný milník, my jsme ale zatím s aplausem poněkud zdrženlivější - něco takového dnes zkouší Volvo „ve větším” (čtyřválec + nic nebo elektromotor pro jakýkoli model) a ideální to též není...


Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 1 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 01Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 2 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 02Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 3 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 03Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 4 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 04Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 5 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 05Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 6 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 06Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 7 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 07Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 8 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 08Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 9 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 09Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 10 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 10Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 11 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 11Je tohle motor budoucnosti? Prototyp 1,2 turbo ve VW Golf má 260 koní - 12 - VW Golf GTI by Mahle Powertrain 12
Společnost Mahle Powertrain osadila Volkswagen Golf GTI přepracovaným tříválcem, jenž doplnil elektrický kompresor a klasické turbo. Výsledkem je 260 koní a spotřeba pod 5 l/100 km

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.